9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
In het bestuursakkoord
Samen met ouders aan het werk!
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Ervaringen Implementatie in Nederland
DIGITALE COLLAGE ESTHER
12 november 2014 Van Opvang naar Ontwikkeling Bijeenkomst Almeerse kinderopvangorganisaties ‘Bildung’ met ouders: kansen voor ontwikkelingsgericht ondernemen.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Ouderbetrokkenheid.
Werken met deze powerpoint
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
(Voor)lezen is leuk!.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Verbindend communiceren met ouders
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Ouderavond
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Bijeenkomst startende mentoren
Voorlezen in de kinderopvang
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.

Arline Spierenburg november 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven Succesvol ouders betrekken 9 december 2015, Klokgebouw Eindhoven

De betekenis van “school”

Wat meet je met de Cito-toets?

PISA-onderzoek: Nederland op nummer 1 bij de eerste helft van de toets

Opvoeders lachen, kijken, maken geluiden Doordat de opvoeders over en weer lachen, kijken, geluiden maken gaan kinderen zich richten op de klanken in de taal die ze horen. Klankcombinaties krijgen een betekenis. Rond 12 maanden begint de ontwikkeling van de woordenschat.

Samen kijken, samen spreken, samen luisteren

Gemiddeld reageren ouders 200 keer per uur op Peuters in gesprekjes

Peuters krijgen elke 3 minuten een opdracht of correctie van een ouder

In een kwart van de gevallen luisteren peuters niet en herhaalt de ouder de boodschap.

Jongens van 6 jaar luisteren overigens in de helft van de gevallen niet….

Aanwijzen en benoemen was tot deze leeftijd belangrijk om de woordenschat te laten vergroten. Nu, tussen één en 1 ½ jaar komt daar het voorlezen bij. Rust, fantasie: het prikkelt de literaire verbeelding.

invloeden op het leren van kinderen (Marzano)

Opvattingen van ouders over opvoeding (Judy Messman 2012)

Professionals kunnen zorgen voor stress…

Meegeven woordenlijsten VVE werkt niet voor elke doelgroep

Oefeningen thuis hebben verschillende effecten

Partnerschap….

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

pedagogisch partnerschap Didactisch partnerschap Actief Ouderschap actief burgerschap maatschappelijk partnerschap (Samen staan voor de plek van je kind in de maatschappij/wijk/buurt) onderwijskundig partnerschap pedagogisch partnerschap (Samen staan voor het welzijn van het kind) Didactisch partnerschap (Samen staan voor het leren van het kind) ouderparticipatie formeel partnerschap (Samen staan voor het schoolbeleid bestuur/MR) informeel partnerschap (Samen staan voor de activiteiten en werkzaamheden van de school)

Partnerschap…. Samen van start gaan Voor elkaar kiezen Elkaar versterken Samen gaan voor het kind Elkaar energie geven  

Samen van start gaan  Partnerschap begint door een ander gericht erbij te halen. Ik heb jou nodig!

Voor elkaar kiezen Partnerschap is een keuze en altijd vrijwillig.

Elkaar versterken Partners zijn allemaal  verantwoordelijk en vullen elkaar aan. (complementair) Er is duidelijkheid over ieders rol. 

Samen gaan voor het kind! Partners hebben een helder beeld van wat ze samen voor het kind willen bereiken..

Elkaar energie geven   Partners delen ervaringen en successen met elkaar, het partnerschap geeft energie en vaak ook plezier.

The golden circle (Simon Sinek)

Het WHY benoemen Ouderinformatie bijeenkomst Oudergesprekken Voorleestips, boekentips Ouderkamer Nationale voorleesdagen Boekenpret VoorleesExpress Verteltassen vakantietas

Wie bereik je en op welke manier? (en wie niet?) We willen dat kinderen gestimuleerd worden om te lezen door het gedrag van de ouder. Wie bereik je en op welke manier? (en wie niet?)

Verantwoordelijkheid en ouderbetrokkenheid 0 jaar 5 jaar 10 jaar 15 jaar 20 jaar

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012 strategie vaardigheden cultuur bereidheid

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012 Visie, plan, aanpak, organiseren en faciliteren, tips en tops Elkaar begrijpen, scholing, oefening, gesprekken,… Wat stralen we uit? Wat is hier de sfeer? Hoe praten we over elkaar? Hebben we het lef om echt partner van de ouder te zijn?

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012

Succesfactoren ouderbetrokkenheid Radboud Universiteit, Frederik Smit 2012 strategie vaardigheden cultuur bereidheid

Account manager Educatie Aanpak Actief Ouderschap Lees consulent 1 Lees consulent 2 Lees consulent 3 Lees consulent 4 Lees consulent 5 Lees consulent 6 Account manager Educatie

Aanpak

Aanpak

Aanpak

Aanpak

Aanpak

Aanpak

Account manager Educatie Aanpak Actief Ouderschap Lees consulent 1 Lees consulent 2 Lees consulent 3 Lees consulent 4 Lees consulent 5 Lees consulent 6 Account manager Educatie

Complimenten!

Hoe? Voorleesexpress

Hoe? Verteltassen

Vader avond

Wensen en verwachtingen avonden

A very simple but effective tool is our “Help-by-parent-plan”. I will tell you this simple idea that really works!! Last year we had the opportunity to help 15 children with low results on reading. For one year we hired a special teacher who helped those kids, three times a week, each. This was for a whole year. There results were great. They all made good progress. Than the school year came to an end. And we all know that children get a learning-dip in summer holydays. Especially the weak readers. My fear was that we could start all over again after the summer holiday. So I invited the parents just before the holydays. We told them how proud they could be; their children has made great progress. We also told them how they had practised the last year. Three times every week; always positive, reading in different situations and so on. At last we asked the parents if they could help by reading three times a week in summer holydays. Our main goal was: no dip in summer holiday. Parents who wanted to help had to sign a sort of contract; an “HDO-plan” (Help by parents plan). They got extra information in a book about how they could help. We promised to test the children before and after summer holydays....

resultaten The results were amazing! All parents wanted to help. They all signed a HDO plan and all, except one, has managed to read three times a week with the children.

Scholing

Interesse in Actief Ouderschap? Volg ons op Twitter of Facebook voor inspiratie en tips: @actiefouder actiefouderschap Praat mee op de LinkedIn groep Actief Ouderschap. Kijk op www.actiefouderschap.nl voor meer informatie. Mail naar info@actiefouderschap.nl met vragen en om de nieuwsbrief te ontvangen.

Woordenboek: Klagen

Klagen Boosheid over dingen die niet goed gaan. Jammeren, wenen. Manier om pijn zichtbaar te maken. Klagers zijn serieuze mensen die op zoek zijn naar verbinding Klacht is gratis advies

Klacht positief Achter elke klacht zit en verlangen Als je er “achter” komt kan je heel snel een positieve draai maken.

Erken de klacht Erkennen is niet gelijkgeven! Ik zeg ja tegen de kijk van de ouder. We hebben een eigen werkelijkheid. Een klager heeft altijd gelijk. Je moet alleen zoeken waarin hij/zij gelijk heeft.

dramadriehoek

kwaliteitendriehoek Helper Helper Begrenzer Hulpvrager Stelt een grens / Assertief Doet een aanbod Wees Empathisch Stelt een vraag Kwetsbaar Hulpvrager

Partnerschap en loyaliteit

Partnerschap….

Partnerschap….

Partnerschap…. Ouder Ouder Ouder Ouder Leer kracht ouder Ouder ouder

Ouder Ouder

De dynamische driehoek Kind Ouder Leerkracht

De dynamische driehoek Kind Ouder Leerkracht

De dynamische driehoek Kind Ouder Leerkracht

Transactionele analyse

Zender en ontvanger

Zender en ontvanger Digitaal: “Uw zoon heeft een 4 voor rekenen” Analoog: Alle non-verbale, onvoorspelbare toevoegingen aan taal

Ruimte geven, ruimte nemen Openstellen Luisteren Terugkoppelen Vragend aansluiten Vragend toevoegen Informeren Adviseren Oordelen Opleggen

Informeel partnerschap Taal om te verbinden Formeel partnerschap Taal zoals het hoort Didactisch partnerschap Taal die je leert Pedagogisch partnerschap Taal in de opvoeding Maatschappelijk partnerschap Taal in jouw omgeving

Ouders voeden kinderen op tot lezers. Of niet Ouders voeden kinderen op tot lezers. Of niet. Brochures met goedbedoelde tips of ouderavonden over boeken zijn voor de meeste ouders geen stimulans om nu wél te gaan voorlezen. Hoe kan dat beter? Hoe kan de Bibliotheek ouders meer betrekken? Hoe kunnen de Bibliotheek en ouders partners worden? Welke rol hebben scholen of kinderdagverblijven hierin? En vooral: hoe kan de Bibliotheek ouders verleiden om kinderen te stimuleren om meer te lezen? Na een korte, inspirerende introductie, gaat u in deze workshop aan de slag met uw eigen aanbod aan ouders en kinderen. Wat biedt uw Bibliotheek aan en hoe 'verkoopt' u dat aan ouders, scholen en kinderdagverblijven? Met de 'leesbril van Actief Ouderschap' zult u op een heel andere manier kijken naar de diensten die u aanbiedt en daarmee op subtiele wijze het partnerschap in lezen versterken.