Flexible Learning Paths and Scenarios for Educational Organisation

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Van Methode Naar Methodiek
NEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
ECTS Brugge, Workshop ECTS en competentiegericht leren Herman Van de Mosselaer, Plantijnhogeschool Mogelijke rol van de ECTS Course Catalog en.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Auditing Instrument for
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Een project van de Korengroep
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
NEUROVERPLEEGKUNDIGE
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Professional Development Schools - Rijnmond
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Competentieprofiel CMD
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Hoe leren professionals?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Prof. dr. Maas Jan Heineman
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiding geven aan school ontwikkeling
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Flexible Learning Paths and Scenarios for Educational Organisation

Flexible Learning Paths and Scenarios for Educational Organisation Full Partners Project meeting, Helsinki, june 9-10, 2006 Nicolai van der Woert, MSc E Neuro-Sensory department Radboud University Nijmegen Medical Center The Netherlands

FLP: Flexible Learning Paths, why? Flexible education (1) FLP: Flexible Learning Paths, why?  One size does not fit all cultural and national differences laws & regulations domains: Acute, Rehab, Palliative/Long term Neuro Care Schools, training institutes, training hospitals, post-secondary education, BaMa – Bologna programs academic and periferal hospitals, nursing homes, home care, … 3 levels of nursing: competence growth … competent - proficient - expert EGC’s and personal learning paths Individual and ward needs; HRM, HRD Maturity levels, readyness nEUroBlend offers alternative scenario’s for implementing FLP’s in different EU situations  different options for FLP’s  different scenarios for the educational organisation around it

Faciliterend Opleidingstraject X, Y Flex variabelen Strategische doelen Welke beleidskeuzes? Flexible education (2) Knowhow staf Ondersteunende systemen Huidige-Gewenste Flexibiliteitsruimte X of Y Financiën, Ruimtes, Formatie, Middelen Organisatieconfiguratie X, Y Visie op leren en opleiden Flexibiliteit primaire/secundaire processen Faciliterend Opleidingstraject X, Y Flexibele leerweg X, Y Hoe te realiseren? Veranderstrategie X, Y Groeiscenario X, Y

(her-)ontwerpen van een flexibele opleiding Input: Opleidingsnoodzaak Eindcompetenties Situaties, beroepsrol Input: Startcompetenties Input: Randvoorwaarden Flexruimtes Primair proces 1. Leerdoelen Criteria, beheersingsnivo’s Toetsing & assessment Accenten, vorming 4. Organisatie Planning Voorzieningen Logistiek 2. Leeractiviteiten Opleidingsvorm Leertrajecten, Leereenheden Onderwijseenheden Opdrachten Voorwaardelijke know-how 3. Hulp: Persoonlijke- en groepsbegeleiding Werkvormen Docentactiviteiten Materialen, media, extra info Secundair proces Input: Bestaande werkvormen/materialen

Flex curriculum design toolbox Flex roundabouts (re-)design of a curriculum, where choices about flexibilisation can are made Flex options Options to choose from to create flexible learning, flexible curricula, flexible educational organisations Flex learning paths Different scanarios for learners and educators to shape learning paths adaped to the needs of students, the ward and the institution. Result: routing of the student through the curriculum, a flexible learning path. Flex workspace Speelruimte student om leerproces flexibel in te richten o.b.v. strategische beleidskeuzes en organisatorische (rand)voorwaarden) Flex organisation Inrichting van de organisatie Organisatorische voorwaarden voor een bepaalde mate van flexruimte Flex scenario Uiteindelijke uitwerking van een flexibele opleiding

nEUroBlend Curriculum Development EFP European function profile Task oriented, gives clues about how to do the job ECP European competence profile Competence oriented, gives clues about roles, contexts, outcomes & products and their criteria, reflection ELP European Learning Plan Gives info about the philosophy of learning and teaching MD Module Descriptions Describes the content areas in relation to competences FLP Flexible Learning Paths Alternatives for an individual to acquire competences at a certain level BLP Blended Learning Plan Describes alternatives for using different modes of learning EOP Educational Organisation Plan Alternatives for institutes at different levels of maturity to implement ECP in learning and teaching PPT Plan for Professionalising Teachers Train the trainer plan QAC Quality care, Accreditation & Certification Plan for insuring and maintaining an EU-wide quality & certification standard IMP Implementation plan Strategies, do’s and don’ts for different contexts

nEUroBlend curriculum development Flex roundabouts EFP EFP European function profile ECP European competence profile ELP European Learning Plan MD Module Descriptions FLP Flexible Learning Paths BLP Blended Learning EOP Educational Organisation Plan PPT Plan for Professionalising Teachers QAC Quality care, Accreditation & Certification IMP Implementation plan IMP ECP QAC ELP nEUroBlend curriculum development PPT BLP EOP FLP MD

European Competence Profile Flex roundabout ECP EFP IMP ECP QAC ELP European Competence Profile PPT BLP EOP FLP MD

Flex wijzers Elsewhere Gained Competences, Entry level, Advance Knowledge (exit-)competences Level Voorwaardelijke know-how Assessment & Testing Oeducational structurepleidingsvorm Time & Duration ijdsduur & studielast Persoonlijke Coaching Groepsbegeleiding Leerbronnen/-middelen Randvoorwaarden

Flex wijzer 0: startcompetenties Vooropleiding EVC’s Instroomvarianten Instroomprofielen Doelgroepen

Flex wijzer 1: (eind-)competenties Veelvoorkomend Verplichte beroepscompetentie Keuze beroepscompetentie Persoonlijke algemene competentie Alternatieven Keuze domeincompetentie Verplichte keuze beroepscompetentie Algemene instellingscompetentie

Flex wijzer 2: Beheersingsniveau Huidige niveau EVC 1 t/m 4 A t/m E beginner t/m startend expert Major - minor Te ontwikkelen niveau

Flex wijzer 3: Voorwaardelijke know how Huidige niveau versus te ontwikkelen niveau: Deelcompetentie Vaardigheid Kennis Attitude Ervaring Normen en waarden

Flex wijzer 4: Toetsing Assessment Development center Beroepsopgave Beroepsproduct Portfolio POP Co-/Peerassessment Casustoets 360-graden feedback Simulaties

Flex wijzer 5: Opleidingsvorm Standaard programma Maatwerk programma Duaal: werkend leren On the job: lerend werken Deeltijd Digitaal/op afstand Zelfstudie Action learning: praktijk- project of -opdracht

Flex wijzer 6: Tijdsduur & Studielast Standaard onderwijseenheid 7.5 ects Course/module Semester Studiejaar Vrije, opmaat duur Deadline opdracht Major - minor

Flex wijzer 7: Persoonlijke begeleiding Face to face vs op afstand (plaats) Expertise vs coaching (inhoud) Gestuurd vs zelfsturing (leren leren) Toepassing vs betekenisgericht (leerstijl) Doener, denker dromer, dader? (leerstijl) Frequentie en duur Type docentrollen

Flex wijzer 8: Groepsbegeleiding Opdracht-, probleem-, project-, productgestuurd (opleidingsconcept) Hoorcollege vs responsiecollege (inhoud en didactische functie) Begeleide werkgroep vs onbegeleide werkgroep (mate van begeleiding) Collegiale consultatie vs intervisie vs supervisie (peerbegeleiding) Face to face vs op afstand (plaats) Frequentie en duur Type docentrollen

Flex wijzer 9: Leerbronnen/-middelen Leerbronnen en -middelen Theorie (boek, reader, artikel) Software toepassingen Studiecontracten Beroepsspecifieke instrumenten methodieken Digitale content Internetsites, Communities Digitale leeromgeving/Bb Leerwerkplekken Studie- en expertisecentra Projecten, opdrachten

Flex wijzer 10: Randvoorwaarden Mediatheek Studiepunttoekenning OER Internetaansluitingen Beheer digitale leeromgeving Inzet kenniskringen Type/aantal docentcompetenties Kwaliteit leerwerkplek en praktijkbegeleiding Onderwijsruimtes Studievoorlichting Ondersteunende systemen (administratie, roostering, studentvolgsysteem, …) Personeelsbeleid Kwaliteitsbeleid Samenwerking onderwijs- en praktijkinstellingen Financiële budgetten Wettelijke regelingen OC&W

Flex route: een voorbeeld Competentieprofiel ‘projectmatig werken’ Beheersingsniveaus comp. Vold. beoordeeld plan Assessment ontwikkelen en praktijkopdracht organiseren Semesterprogramma inclusief aantal ects Begeleider is kundig in action learning didactiek Vaste projectteambegeleider maakt coachingsafspraken Bb: community aanmaken en digitale coaching realiseren Afstemming, samenwerking externe opdrachtgever/begeleider Projectmatig werken Op gevorderd niveau Projectplan maken Assessment, beroepsproduct Duur van een semester Action learning project Face to face coaching stud.projectleider Begeleiding stud.projectteam op afstand via Bb Projectcommunity op BB, opdrachtgever, externe projectbegeleider                                                          

PROCESINRICHTING STRATEGIE PRIMAIR PROCES OMGEVING INTERNE ORGANISATIE Flex ruimte Flexibele opleidingsinstrumenten Flexibiliseringsbeleid PROCESINRICHTING PRIMAIR PROCES Voorwaarden STRATEGIE Overheid OMGEVING Partners Opleiden Concurrenten Leren Klanten Doelen/toets Cultuur Structuur Aspecten INTERNE ORGANISATIE Systemen ORGANISATIEDESIGN Flexibele Opleidingsscenario’s Flexibele organisatieconfiguraties

Collectief propedeuseteam Pool van studiecoaches Flex configuratie (1) Opleiding X Opleiding Y Opleiding Z Flexdocent Eindfase Beoordelaar Domeinteam Majorstaf Assessorenpool Hoofdfase Domeindocentenpool Fase- teams Propedeuse Collectief propedeuseteam Studiecoach Pool van studiecoaches

Pool van studiecoaches Flex configuratie (2) Flexibel Meervoudige inzet van medewerkers Majorstaf Verantwoordelijk voor het programma van de major en het faciliteren van de ontwikkeling van fasecompetenties in faseteams Rollen: Ontwikkelaar Expert Begeleider; groep, praktijk, individueel Regie + Vaste staf Transparant Teams met een duidelijk afgebakende, complete taak en rol Assessorenpool Verantwoordelijk voor het beoordelen van de competentieontwikkeling per fase Rollen: Beoordelaar Expert Ontwikkelaar + Pool van assessoren (experts, peers, beroepsbeoefenaars) Domeindocentenpool Verantwoordelijk voor het faciliteren van de ontwikkeling van domeinspecifieke competenties Rollen: Ontwikkelaar Expert Regie + Pool van flexdocenten Pool van studiecoaches Verantwoordelijk voor het bepalen van - individuele - leerwegen en studeerbare opleidingstrajecten Rollen: Coach Studieloopbaanadviseur + Pool van docenten Efficiënt Inzet van expertise op juiste moment, plaats en tijd Effectief Betere studieresultaten door maatwerkleerwegen

(re-)design of Flexible Educational Program / personal FLP Input: Training needs (personal/ward) Competences & levels Context & Professional roles Primary process Input: EGC’s, entry level, advance knowledge Input: Prerequisites Flex-space 1. Learning Goals Criteria, performance levels Testing & assessment Educational philosophy 4.Educational Organisation Planning Resources Logistics 2. Learning Activities Educational Format FLP’s, Learning modules/units Cases, PBL, assignments Educational Design Organisational Design 3. Steering and Coaching: Personal & group coaching Learning Activities Teacher role & activities Materials, media, extra info Toevoegenplaatjes screenshots Secundary process Input: Existing Learning Activities Materials & Resources