Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Een lessenserie van drie lessen
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Algemene Sociologie PA – B1
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Startcollege SLC Voltijd SPH Overzicht jaar 1 & kwartaal 1 Marie-Joze van Raak Kamer: ML
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
STUDIELOOPBAAN COACHING Jaar 1, kwartaal 1 Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Dorien `t Hart Med: HarDo
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Groepsdynamica.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Groepsdynamica wc 5
Groepsdynamica.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Conflicthantering Week 2.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
TRENDS 2014 Hafida
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Begeleiden en Coachen week 5
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Conflicthantering DT Bijeenkomst 2: Conflictstijlen. Hafida El-Gharbaoui Med.hro.nl/gharh.
Dorien `t Hart Med: HarDo Groepsdynamica.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Thema Roos van Leary in de klas
Kwaliteitszorg
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Begeleiden van groepsprocessen
Psychologie Les 1: Introductie.
Functioneren in een team
Thema groepsdynamica deel 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Forming
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Agressie op de werkvloer
Ontwikkelingspsychologie
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Ontwikkelingspsychologie
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Transcript van de presentatie:

Dorien `t Hart HarDo@hr.nl Med.hro.nl/hardo Groepsdynamica Dorien `t Hart HarDo@hr.nl Med.hro.nl/hardo

Vandaag Inhoud van deze module Inleiding in de groepsdynamica Leerdoelen Opzet lessen Toetsing & beoordeling Overige afspraken Inleiding in de groepsdynamica Verwerkingsopdrachten Voor volgende week…

Leerdoelen van deze module Studenten kunnen groepsdynamische processen herkennen als het gaat om groepsvorming en groepsontwikkeling, effectieve samenwerking, besluitvorming en conflicthantering, groepsnormen, (situationeel) leiderschap, teamontwikkeling en het begeleiden van therapeutische groepen. Studenten kunnen aan de hand van een casus (film) eenvoudige groepsdynamische processen beschrijven. Studenten zijn in staat om groepsdynamische processen binnen een casussituatie te herkennen en te beschrijven.

Inhoud van deze module / opzet lessen Inleiding in de groepsdynamica Groepsvorming en groepsontwikkeling Sociale Interdependentie 1 Sociale Interdependentie 2 & Effectieve samenwerking Communicatie: Roos van Leary Leiderschap Besluitvorming Conflicthantering

Organisatie van de module WC van 2 X 50 minuten = 2 ECTS Literatuur: Boek: Groepsdynamica, theorie en vaardigheden. Auteur: Johnson en Johnson Film: Coach Carter Artikelen n@tschool en of medaccount http://Med.hro.nl/hardo

Toetsing Take home toets Analyse opdrachten op de film Coach Carter Analyse opdrachten theorie 7 april geen les De toets komt 8 april op n@tschool en mijn med te staan Op 15 april lever je hem voor 22:00 in.

Groepsdynamica deze klas In kleine groepjes bespreken: wie ben je, waar kom je vandaan, en waarom dit keuzevak? Daarna, wat zag je groepsdynamisch gebeuren?

Groepsdynamica in het werkveld

Groep maken

Wat is groepsdynamica? Groepsdynamica: Studie van gedrag van mensen in kleine groepen. Niveau’s waarop je naar groepen kunt kijken: micro, meso, macro Micro: persoon binnen een groep, rol binnen de groep (wie ben ik in een groep) Meso: interactie tussen de verschillende groepsleden Macro: context van de groep, referentiekader, waarin is een groep ontstaan – achterliggende gedachte

Wanneer ben je een (kleine) groep? Meer dan 2 individuen Direct contact met elkaar onderhouden Zijn zich bewust dat ze bij elkaar horen Gemeenschappelijke doelen Wederzijdse afhankelijkheid Is dit plaatje een groep? Kan allebei: Het ligt er aan of zij samen een groep vormen of dat het een groep mensen is die bij elkaar loopt. Voldoen ze aan bovenstaande eisen, dan is het een groep  waar we groepsdynamisch naar kunnen kijken.

Groepsdynamica: Het belang van de context Belang van groepen: essentieel belang in het dagelijkse leven. Elke groep vindt plaats in een bepaalde context. Dit is van belang voor de groepsdynamica. zie ook §1.4 De context speelt een rol in de wijze waarop de groep zich vormt. Je zit als persoon in verschillende groepen, maar de positie in de groep is per groep afhankelijk. Daar spelen een aantal factoren een rol (reden van de groep, groepsleden, doel van de groep, groepscohesie etc).

Opdracht: eigen systemen In welke groepen zit jij in het dagelijkse leven? Op welke wijze verschillen deze groepen van elkaar? En welke overeenkomsten zijn er binnen de groepen? Bespreek in tweetallen: Welke invloed heeft de context op jouw gedrag? Gedraag jij je in alle groepen hetzelfde?? Wat is de reden voor jou gedrag binnen de groep? Benoem 2 positieve en 2 negatieve aspecten van een groep. Ervaringen binnen een groep. Wat heb je meegemaakt? Hoe kan je een groep gebruiken? Werksituaties? Positief: Leren door middel van een groep (ook van elkaar leren in de klas!!), groep weet meer dan 1, meer kwaliteiten, inzichten geven, succes Negatief: Sociale druk binnen een groep, negatieve beïnvloeding, conflicten en strijd tussen groepsleden, minder resultaat.

Ontstaan groepsdynamica Het is een jonge wetenschap (20ste eeuw) Sociaal wetenschappelijke disciplines: zit tussen de psychologie en sociologie in. Kurt Lewin is een van de grondleggers Gestalt theorie: kijken naar de relaties tussen de delen en het geheel. Bijvoorbeeld als je een foto bekijkt.

Groepsstructuur I Basisstructuur binnen een groep Verschillende rollen binnen een groep Rolconflict Status – statusverschillen tussen de rollen

Groepsstructuur II Normen Formele groepsnormen Informele groepsnormen Gemeenschappelijke opvattingen Doel: gedrag groepsleden reguleren ontstaan uit interacties tussen de groepsleden Formele groepsnormen Informele groepsnormen Referentiegroep Groepsdruk Formele norm: Afgesproken normen. Informele normen: Ze zijn niet afgesproken maar zijn wel aanwezig. Voorbeeld in een klas is: Klappen als een presentatie is afgelopen, elkaar helpen, vinger opsteken etc. referentiegroep: groepen zoals nerds, gotic, kakkers, emo, en bijvoorbeeld bendes Filmpje groepsdruk om de normen te illustreren

Filmfragment Koppel de theorie aan het fragment, wat herken je: Is het een groep? Waarom wel/niet? Belang van de groep / context van de groep Groepsstructuur: Rollen Status Formele en informele normen Van del tot dame is het fragment, wat herken je?

Voor volgende week… Tot volgende week!!! Lezen Johnson en Johnson 1.1 t/m 1.5, 1.9, 1.6 t/m 1.8. Tot volgende week!!!