PROJECT PLANTENMESTSTOFFEN. Doel van het project : vakoverschrijdend werken met Bio, Che,Wisk en Eco concreet maken van de lessen rond afval, recyclage.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Advertisements

TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
GIA Belgium Geallieerd tot GIA G emological I nstitute of A merica.
Marketing introductie
Waterschoon nader bekeken
Oppervlaktewater (rivieren, kanalen, meren , zee)
Bepaling van de biotische index
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Ecologie VWO 5.
Ecosystemen Hoofdstuk 3.
DEEL 1 Organismen vormen een levensgemeenschap
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Ecosystemen in verandering
De organisatieniveaus van de ecologie
Water BEGRIPPEN Oppervlaktewater = rivieren, kanalen, meren, de zee etc. (i.t.t. het water in de bodem) Zelfreinigend vermogen van water= mineralisatie.
Thema 12.2 en 12.3 Concurrentie Biotisch Predator Voedsel Abiotisch.
Ecologie Basisstof 6: Competitie en cooperatie
Thema 12.2 en 12.3 Concurrentie Biotisch Predator Voedsel Abiotisch.
Het wat, hoe en waarom van compost
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
13.1 Budgettering Ondernemingsplan: Planning als prognose:
Industriële Symbiose IVAGO – UZ Gent IVAGO Paul Dobbelaere
Wat betekent voedsel voor mij? Directe relatie met gezondheid Plantaardig of vlees? Biologisch of niet?
© Kiwa Programma Regelgeving en verplichtingen Ontwikkelingen normen en certificatie regelingen Pauze Keuren/certificeren van de bio ethanol zelf.
Business Marketing Management
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Welkom bij de bio Quiz Begin.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
De StadsWormerij Amersfoort, Boer-aan-Huis (Gerben Bruins) &
Basisstof 1: Invloeden uit het milieu Basisstof 2: Voedselrelaties
Voedselrelaties.
H2 Organisatiestructuur
Afval Hoe kom je eraan? Wat moet je ermee?.
413 – ECOLOGIE.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Bemestingsleer Atomen en ionen..
Impucuko -27º º45.42 T. Sikunana(Mrs) Box 138, Odendaalsrus 9480 op facebook: Impucuko primary school "class.
VWO 5 Boek: biologie voor jou Deel: VWO B2 deel 2
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
Hoofdstuk 11: Ecostromen
Bioluminescentie Diederik D’Hert Atheneum Veurne
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
7 Ecologie ©JasperOut.nl.
Ecologie Thema1.
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Glasteelt Samenvatting M. Ruhé.
Bodem grondbeginselen.
Eutrofiëring.
Bouw, functie, onderdelen, transport
Ecologie' 17 .
Synbiosys/PNV.
VWO 5 Boek: biologie voor jou Deel: VWO B2 deel 2
Enzymen Hoofdstuk 6.
Thema 3 ecologie.
Ecologie Hoofdstuk 6.
Water, bodem en bemesting
Voeding Kenmerken van voeding.
413 – ECOLOGIE.
Ecologie.
VOS, FOS en OEB.
Ecologie Basisstof 6: Competitie en cooperatie
Organisatie LABS-ringtesten
Bemesting van bodem en substraat
Transcript van de presentatie:

PROJECT PLANTENMESTSTOFFEN

Doel van het project : vakoverschrijdend werken met Bio, Che,Wisk en Eco concreet maken van de lessen rond afval, recyclage en milieubewustzijn conform het leerplan. Uitvoering Taakverdeling leerlingen : elke lln kiest twee taken (behalve CEO) Instructies rond de werking van een firma (Eco) met een productie- eenheid (Bio, Che en Wisk) Tijd van uitvoering : gedurende derde trimester

ORGANIGRAM VAN DE NIEUWE FIRMA Management : CEO (algemene leiding en coördinatie) FINANCIEEL DEPARTEMENT Voorstel naam firma Voorstel logo Voorstel naam product Prijszetting Marketing en promotie Plaats van verkoop WETENSCHAPPELIJK DEPARTEMENT LABO analyse TECHNISCHE DIENST onderhoud installatie productiecontrole MILIEUBUREAU studie milieu-impact

CONTAINERPARKJE OP DE SPEELPLAATS

Maak uw eigen wormenbak ( technologische opvoeding 1° graad) Ecohuis.antwerpen.be vlaco.be/kringloop-tuinieren tuinadvies.be/artikels/

De bewoners : Eisenia fetida (ringworm, mestworm, tijgerworm) Hun activiteit : composteren ! Start Na vier dagen

LABO ANALYSE : bepalen gehalte aan plantenvoedingsstoffen  Nitriet/Nitraat  Fosfaat  Ammoniumzout / Ammoniak  Eventueel andere mineralen Teststrookjes Quantofix (Fiers nv) +/- € 29 voor 100 st. Vergelijken van waarden met plantenmeststoffen uit de handel o Moet er wat N en P betreft verdund worden ? (Che)

Labo analyse : bepalen van pH (elektronisch of pH-papier)  Blijft de pH constant gedurende de periode van gebruik ?  Heeft de pH invloed op de wormenactiviteit ? (literatuurstudie)  Indien beschikbaar : datalogger Labo analyse : bepalen van (a)biotische factoren in de wormenbak  Watergehalte  Temperatuur (leidt de afbraak van planten tot een verhoogde temperatuur ? Of zorgt verdamping toch voor een afkoeling ?  ‘Humus’gehalte (gehalte aan organische bestanddelen)  Luchtigheid  Indien beschikbaar : datalogger

Labo analyse : Invloed van de concentratie van plantenmeststoffen op de ontkieming en groei van tuinkers. Petrischaaltjes met in percolaat van verschillende concentraties gedrenkt.

MICROSCOPIE VAN HET VERTERINGSPROCES We nemen aan dat zachte delen sneller afgebroken worden dan harde  waarnemingen van houtige delen, celwanden en houtvaten

Inzicht verwerven in begrippen rond ecologie  De wormenbak is een voorbeeld van een ecosysteem Energie in Wormenbak Energie out  De wormenbak heeft een bepaalde biodiversiteit (Ringwormen, ronde wormen, raderdiertjes, protisten, bacterien, andere ….)

nematoden ééncelligen ringworm motmug raderdiertjes

Onderscheid wormenbak versus compostvat /-hoop  Gecontroleerd ecosysteem / open ecosysteem  Andere levensgemeenschap ( predatoren! ) 15 tot 20 soorten  Natuurlijker wat betreft voedselketens/-web pissebedden duizendpoten miljoenpoten naaktslakken fruitvliegjes mijten

Week 1Week 2 Week 3Week 4  Het percolaat laat de gevolgen zien van eutrofiering / overbemesting

Insijpeling van nutrienten aan akkerrand

Met eutrofiering voor gevolg

Zo kan het ook : onbewerkte akkerranden zorgen voor zuiver water

Input van mineralen in de wormenbak monitoren  Samenstelling van aangeboden plantenafval analyseren adhv literatuur (online beschikbaar: ) Vb. Planten hebben Mg nodig voor chlorofyl --- opzoeken welke plantaardige afval hiervoor het meest in aanmerking komt voor afbraak in wormenbak. Bronnenstudie  Correct composteren (wat wel en wat niet, reden?)  Aandeel groenafval in totaal huishoudelijk afval  Werking compostbedrijven, biogasinstallaties  GFT ophaling gemeente / Fost + /

MOGELIJKE RANDACTIVITEITEN  Opzetten van een ‘recyclagelijn’ op school  Productie en ‘verkoop’ van plantenmest en ‘humus’ of wormenaarde  Verrijken plantenbakken op school  Bezoek aan een containerpark / compostbedrijf / biogasinstallatie  Realisatie cesuurdoelen / onderzoekscompetenties