Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Collectief portfolio groep 3
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Return to Sender.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Kijken naar Kinderen Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
AOS docentonderzoek bijeenkomst 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Observeren Les 3.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Het forum.
Observeren rapporteren
Jonas Wood.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren en rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Conclusies onderzoekers
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui

Programma Observaties Theorie data-analyse Terugkoppeling en vooruitblik

Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren Cyclus voor praktijkonderzoek

Observeren: kijken Databronnen zijn leerlingen, leerkrachten, ouders, omgeving; let op specifieke gedragingen en specifieke aspecten van interactie of omgeving, zoals geconcentreerd werken, positief belonen, materiaal staat op ooghoogte niveau van kind... Is het doel van het observatie beschreven? Is duidelijk wat er geobserveerd wordt? (begrippen geoperationaliseerd, geconcretiseerd? Literatuur gebruikt?) Is duidelijk op welke wijze er geobserveerd wordt? - Eenmalig of vaker? - Participerend of niet-participerend? - Directe observatie of indirecte observatie? - Gestructureerde of minder gestructureerde observatie? Zijn frequentie, tijdsinterval, duur en mate waarin iets voorkomt opgenomen? Waarom wel / niet? Is duidelijk hoe lang het observeren duurt en waar en wanneer?

Opdracht: observatie  Hoe zijn de observaties verlopen?  Feedback in groepjes

Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Data reductie: van alle data de hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, kernachtig die info weergeven die nodig is voor beantwoording deelvraag

Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Voorgestructureerde data: Bijv. data vanuit gestructureerd observatie schema -Aantallen berekenen, mogelijk percentages, gemiddelden (ook: mediaan of sd) in een tabel of grafiek weergeven -Mogelijk gecombineerde gegevens? -Schaalgegevens omzetten in getallen

Onderzoek 8e Activiteit / tijdstip 1 Activiteit / tijdstip 2 Activiteit / tijdstip 3 Aantal kinderen dat oplet Percentage kinderen dat oplet 75%50%25% Tabel 1 Oplettende kinderen tijdens de activiteiten / tijdstippen

Onderzoek 8e

Activiteit 1Activiteit 2Activiteit 3 Hoeveel tijd besteed het kind aan opletten 3 minuten6 minuten8 minuten Percentage van de tijd duur activiteit 25%50% Tabel 1 Opletten van kind tijdens de activiteiten

Gemiddelde Mediaan Standaardafwijking JongensMeisjes Jongensmeisjes JongensMeisjes Score woordenschat M33940,740,541,56,93,3 Tabel 1 Woordenschat jongens (n = 8) en meisjes (n = 12) groep x school x

Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies Minder gestructureerde data: Bijv. data vanuit minder gestructureerde observatie of interview -Niet makkelijk in getallen uit te drukken -Open vragen -Tekstfragmenten

Onderzoek 8e Tekstfragment 1 Ik merk dat kinderen het leuk vinden als ik voorlees, maar dan wel met gekke stemmetjes en geluiden erbij Werkvorm: beeldend maken van verhaal / uitbeelden Humor is sowieso belangrijk, en je moet ze ook een beetje verassen, ik heb een keer een heksenmuts opgezet bij een verhaaltje over een heks Werkvorm: grappig maken van verhaal Werkvorm: beeldend maken van verhaal / uitbeelden

Onderzoek 8e Resp 1Resp 2Resp 3Bevindingen Humor --Grapjes maken Een docent noemt grapjes maken als manier om de kinderen te betrekken. Uitbeelden Gekke stemmetjes Hoeden, maskers e.d Handpoppen Qua uitbeelden noemen de docenten gekke stemmetjes als manieren om kinderen te betrekken; daarnaast noemt een docent ook hoeden, maskers e.d. en handpoppen.

Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies -In je conclusies beantwoord je de hoofdvraag -Conclusies trek je op basis van je analyseresultaten (combinatie mogelijk uit documenten, observaties, interviews) -Geen nieuwe informatie of bevindingen in conclusies

Verzamelde dataAnalyseresultaten Conclusies -Opdracht: Maak een analyse van de verzamelde data (observatie plus interview) Beschrijf vervolgens antwoorden op de deelvragen die aansluiten bij deze analyseresultaten

Terugkoppeling Komen jullie er in? Bevalt de manier van werken? Waar kan ik vrijdag extra aandacht aan besteden

Vooruitblik Lever opdracht 2 Observeren (kijk naar de kwaliteit van de interactie tussen kind en opvoeder) in. Herlees Van der Donk en Van Lanen hst. 5 t/m p 157.