Informatiemiddag 2 december 2016 Programma 2 december 2015 Programma leerlingen: 14.10 – 15.25 uur: met VIA-leerlingen aan de slag (rondleiding, miniprestatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Presentatie Procedure naar het VO
Klas 1a.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Welkom.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
havo vwo Maaswaal College
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
Ouderavond 3 Havo/Vwo 28 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Welkom op deze INFORMATIEAVOND
Dinsdag 18 maart 2014 Voorlichtingsavond 3M
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Informatieavond 11 februari 2015
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Wat gaat er allemaal veranderen?
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Inhoud onderwijsaanbod Daltonvisie en -praktijk begeleiding in de brugklas profilering.
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Welkom! voorlichting mavo Vrijdag: vanaf uur ieder half uur Zaterdag: vanaf uur ieder half uur.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Informatieavond 3e klas 26 augustus Hartelijk welkom Mentorklas 3H2 mentor: P. Wellen.
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 3 MAVO 11 januari 2016 WELKOM!
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Melanchthon De Blesewic
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Informatieavond 7 december 2016
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Profiel- en vakkenkeuze
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Voorlichting profielen
Informatieavond 7 februari 2018
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Mavo Informatie Algemeen
Transcript van de presentatie:

Informatiemiddag 2 december 2016

Programma 2 december 2015 Programma leerlingen: – uur: met VIA-leerlingen aan de slag (rondleiding, miniprestatie en uitleg over VIA-werkwijze). Programma ouders: – uur: toelichting concept, werkwijze praktische zaken VIA door Jiska de Steur en Ronald Haak uur: Iedereen verzamelt op leerplein voor (hele) korte uitwisseling eindresultaat leerlingen-ouders.

DE HOOGBEGAAFDE LEERLING denkt snel brede interesse onthoudt makkelijk denkt door intelligente humor denkt buiten kaders creatief Eigenwijs denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … denkt en … De hoogbegaafde leerling denkt en … denkt autonoom denkt onderzoeksgericht denkt TOP DOWN: (geheel  deel)

Uitgangspunten VIA Hageveld TOP DOWN: zoveel mogelijk uit de echte wereld, geen overbodige herhaling AUTONOMIE: optimale differentiatie (b.v. tempo, aanpak) ONDERZOEKEN EN ONTWERPEN HB-THEMA’S: peers, motivatie en mindset, studie- vaardigheden OPTIMAAL LEERRENDEMENT KADERS, GRENZEN EN EISEN: gedrag, regels, wettelijke eisen

Regulier: jaarlaag/klas VIA: individuele progressie VWO regulier Eindexamen Klas 6 Klas 5 Klas 4 Onderbouw Klas 3 Klas 2 Klas 1 VIA Eindexamen OB/ BB Nl En Fa Wi Bi Na Sk Ak Ge

Het onderwijs in VIA Hageveld PRESTATIES Kennis: -Prestaties -Voortgangstoetsen -Lessen/workshops -Excursies Vaardigheden: -Prestaties -Workshops -Stage -Reflectie met ontwikkellijnen Portfolio

Prestatie alfa

Prestatie Bèta

Prestatie gamma

Prestatie delta

Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – Dinsdag 8.30 – Woensdag 8.30 – Donderdag 8.30 – Vrijdag 8.30 – /2MentortijdPrestatietijd of Informatica Studievaardig- heden of filosofie Workshop Engels Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4Gamma (AK) workshop Workshops alfa Workshop Nederlands Delta minor Workshop Frans Prestatietijd leerplein Workshop wiskunde 5/6Prestatietijd op leerplein Workshop wiskunde Workshop gamma Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Prestatietijd op leerplein Workshop Engels Mentortijd

Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – Dinsdag 8.30 – Woensdag 8.30 – Donderdag 8.30 – Vrijdag 8.30 – /2MentortijdPrestatietijd of Informatica Studievaardig- heden of filosofie Workshop Engels Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4Gamma (AK) workshop Workshops alfa Workshop Nederlands Delta minor Workshop Frans Prestatietijd leerplein Workshop wiskunde 5/6Prestatietijd op leerplein Workshop wiskunde Workshop gamma Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Prestatietijd op leerplein Workshop Engels Mentortijd

Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – Dinsdag 8.30 – Woensdag 8.30 – Donderdag 8.30 – Vrijdag 8.30 – /2MentortijdPrestatietijd of Informatica Studievaardig- heden of filosofie Workshop Engels Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4Gamma (AK) workshop Workshops alfa Workshop Nederlands Delta minor Workshop Frans Prestatietijd leerplein Workshop wiskunde 5/6Prestatietijd op leerplein Workshop wiskunde Workshop gamma Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Prestatietijd op leerplein Workshop Engels Mentortijd

Leerplein

Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – Dinsdag 8.30 – Woensdag 8.30 – Donderdag 8.30 – Vrijdag 8.30 – /2MentortijdPrestatietijd of Informatica Studievaardig- heden of filosofie Workshop Engels Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4Gamma (AK) workshop Workshops alfa Workshop Nederlands Delta minor Workshop Frans Prestatietijd leerplein Workshop wiskunde 5/6Prestatietijd op leerplein Workshop wiskunde Workshop gamma (GS) Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Prestatietijd op leerplein Workshop Engels Mentortijd

Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – Dinsdag 8.30 – Woensdag 8.30 – Donderdag 8.30 – Vrijdag 8.30 – /2MentortijdPrestatietijd of Informatica Studievaardig- heden of filosofie Workshop Engels Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4Gamma (AK) workshop Workshops alfa Workshop Nederlands Delta minor Workshop Frans Prestatietijd leerplein Workshop wiskunde 5/6Prestatietijd op leerplein Workshop wiskunde Workshop gamma Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Prestatietijd op leerplein Workshop Engels Mentortijd

Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – Dinsdag 8.30 – Woensdag 8.30 – Donderdag 8.30 – Vrijdag 8.30 – /2MentortijdPrestatietijd of Informatica Studievaardig- heden of filosofie Workshop Engels Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4Gamma (AK) workshop Workshops alfa Workshop Nederlands Delta minor Workshop Frans Prestatietijd leerplein Workshop wiskunde 5/6Prestatietijd op leerplein Workshop wiskunde Workshop gamma Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Prestatietijd op leerplein Workshop Engels Mentortijd

Voorbeeld ontwikkellijn STARTER X X X X X KUNNER Wacht af, wacht op instructie, aansturing, straf. Neemt het heft in eigen hand, neemt initiatief, stelt vragen, laat zich helpen. Kiest maar wat (workshops, prestaties). Kiest bewust voor prestaties en workshops. Kiest de makkelijke weg. Verlegt grenzen. Denkt niet vooruit, maakt geen planning. Denkt vooruit, maakt een concrete planning. Laat de planning snel los, stelt uit. Houdt zich zoveelmogelijk aan de planning, pakt aan. Haalt deadlines niet of negeert ze. Haalt deadlines. Haakt af. Zet door. Gebruikt de prestatietijd om niet te werken. Gebruikt de prestatietijd om flink door te werken. Laat de inhoud van workshopsover zich heenkomen. Weet waarom hij of zij in de workshop zit en doet actief mee. Zoekt geen hulp bij een vraag of probleem (bij medeleerling, expert of mentor). Zoekt hulp zodra hij of zij ergens zelf niet uit komt (bij medeleerling, expertof mentor). Zietvrijheid en keuzemogelijkheden in VIA als een bedreiging. Ziet vrijheid en keuzemogelijkheden in VIA als een kans.

VIA, een leergemeenschap Samen met de leerlingen en de ouders zoeken we naar evenwicht tussen individuele behoeftes en gezamenlijke doelen behalen eigen aanpak en vereiste kwaliteit wat je als docent gewend was en wat nu nodig is respect voor de autonomie van de leerling en een zekere mate van aansturing

Onze ervaringen met VIA Er is al veel ontwikkeld; er moet nog veel meer Leerlingen komen met plezier naar school, “peer”groep werkt Veel variatie in het aanbod, o.a. Voer Van Buiten doet het goed We komen ogen en handen tekort Een deel van de ouders vinden het moeilijk om regulier los te laten We zijn op de goede weg naar onderwijs op maat

Toelatingseisen VWO (+)-advies IQ: richtlijn > 130 Alle stof van de basisschool is (aantoonbaar) afgerond Schoolse vaardigheden beheersen Leeftijd op 1 augustus 2016: 10 jaar Zelfsturing Met ons willen groeien, fouten durven maken.

Wat vraagt VIA van leerlingen (en ouders)? Bereidheid zich een groeimindset eigen te maken (fouten zijn niet erg). Zelfstandigheid, zelfsturend vermogen. Bereidheid daar waar nodig externe hulp in te schakelen.

Vervolg - orientatie Meer informatie verzamelen over (VIA) Hageveld? 6 februari 2016 (8.30 – 13.00): Open Dag

Aanmelden voor VIA? 1. Digitaal intakeformulier VIA invullen (binnenkort op Hageveld-site) 2. Leerling aanmelden voor een kennismakingsmiddag op 27 januari óf 10 februari 3. Daarna: intakegesprek en overleg basisschool 4. Dan: besluit toelaatbaar op VIA of niet 5. (Daarna) inschrijven op Hageveld, na half februari.

Leerlingen met extra zorgbehoefte De intensieve begeleiding door mentoren en vakdocenten is nodig voor élke VIA-leerling om aan hun individuele leerbehoeften te voldoen en komt voort uit de werkwijze. Daarbij is er voor een beperkt aantal leerlingen (Passend Onderwijs) extra ondersteuning. Basisschool vraagt zo snel mogelijk een MDO (multidisciplinair overleg) aan bij een beroep op Passend Onderwijs.

Toelating in hoger leerjaar Beperkt aantal plekken, pas in april meer bekend over hoeveel beschikbaar. Wachtlijst, interne overstappers gaan voor, daarna extern op volgorde van aanmelding.

Extra (vrijwillige) ouderbijdrage Nodig om te kunnen werken met kleinere groepen dan waarvoor we een Rijksbijdrage ontvangen. Richtbedrag: 1.500,- euro.