Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Observeren “what you see, is what you get”
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Observeren en rapporteren
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Vereiste in leerplan VV zie AD , AD4.10, AD 5.7 en AD5.8
Collegeweek 3 Observeren
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Workshop interviewen en observeren
Kijken naar Kinderen Week 4
Pedagogisch werken in de wijk
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Praktijkervaring en reflectie
Kijken naar Kinderen Week 3
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kijken naar Kinderen Week 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Observeren Les 3.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Observeren en rapporteren
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Observeren rapporteren
Methodiek Observeren.
Observeren en rapporteren
Observeren Les 2.
Begeleiden les 1.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4 Dorien `t Hart HarDo@hro.nl http://med.hro.nl/HarDo 1

Programma van vandaag Huiswerk Theorie oef psychiater zelf doen 2

Terugblik Observatievraag en deelvragen Objectiviteit Betrouwbaarheid en validiteit Soorten onderzoeksvragen Soorten observatie Soorten observatie: Gedragsobservatie Dagelijkse observatie Systematische observatie Participerende observatie Zelfobservatie Soorten onderzoeksvraag: Exploratief / verkennend Beschrijvend Vergelijkend Toetsend Probleemoplossend Betrouwbaarheid en validiteit The guardian http://www.youtube.com/watch?v=E3h-T3KQNxU Person swapping experiment http://www.youtube.com/watch?v=ElLnNalL4xY

What to do? Je signaleert iets op je stageplek. Je controleert het: met collega’s bespreken. Je analyseert het: wat is er aan de hand? Je stelt een observatievraag op en maakt deelvragen. Je concretiseert / operationaliseert alle begrippen. Je typeert het soort onderzoeksvraag. Je stelt het doel en het soort van de observatie vast. Je bepaalt de gedragingen die je wilt observeren. Is er een 0-meting? Je beschrijft hoe de registratie gaat verlopen (wie, wanneer, hoe?) Je maakt een registratieformulier. Hoe ver zijn jullie?

Voorbeeld van een observatievraag en deelvragen Hoe en wanneer zoekt Bertus contact met de andere cliënten en hoe reageren zij hierop? Hoe zoekt Bertus verbaal contact? Hoe zoekt Bertus nonverbaal contact? Hoe reageren andere cliënten verbaal? Hoe reageren ander cliënten nonverbaal? Op welke momenten vindt dit plaats? Context vertellen.

1. Concretisering + 2. operationaliseren 1. Onder contact zoeken wordt verstaan: het zowel verbaal als non-verbaal communiceren met een andere cliënt op initiatief van de geobserveerde cliënt. 2. De gedragingen die daarbij horen zijn: 1. Onder reageren wordt verstaan: 2. De gedragingen die daarbij horen zijn:

Film opdracht Wat zou hier je observatievraag kunnen zijn? Welke deelvragen kun je formuleren? Welke termen moet je concretiseren? Welke termen moet je operationaliseren? Aflevering: Juanita: 12 oktober 2006 0.50 – 5.00 http://www.eo.nl/programma/schatjes/2008-2009/page/-/programarchivepage.esp?year=2006&programarchivepage=11859290

Wat is het bereik van je observatieonderzoek? Eenheden Domein Variabelen Waarden Meetniveau

Nulmeting? 0-meting

Subjectiviteit beperken? Aandachtspunten: Doelstelling? Welke hoofd- en deelvragen? Welke concrete gedragingen? Keuze wat bekijken: waar, wanneer, hoe lang, door wie? Hoe in kaart brengen? Wat zijn je voorkeurszintuigen? Waar richt je je aandacht het eerst op?

Registreren Het vastleggen van een observatie…zo objectief mogelijk  betrouwbaarheid! Zuivere registratiemethoden…

Registratie systemen (1) Ongestructureerd Gestructureerd: Event sampling Time sampling Bestaande observatiesystemen Zelfgemaakte observatiesystemen

Registratiesystemen (2) Gestructureerd Afspraak over de te observeren gedragingen gedurende een bepaalde periode van een bepaald persoon (of meer) in een bepaalde situatie. Ongestructureerd: bv dagrapportage. Voordeel: ruimgestelde onderzoeksvraag. Nadeel: je maakt toch een selectie (je kunt immers niet ALLES opschrijven).

Gestructureerd: Eventsampling ↔ Timesampling Het koppelen van observatie aan tijd: Eventsampling: Gebeurtenis centraal Timesampling: Tijd centraal door afspreken van een tijdsinterval. (sample = monster of staaltje)

Film opdracht Wat zou hier je observatievraag kunnen zijn? Welke deelvragen kun je formuleren? Welke termen moet je concretiseren? Welke termen moet je operationaliseren? Maak een registratieformulier http://www.eo.nl/archief/tv/schatjes/aflevering-detail/-a-/popup/-f-/html/-mc-/mediastream/-ms-/programma-schatjes-donderdag-12-oktober-2006/popup.rss http://www.eo.nl/archief/tv/schatjes/aflevering-detail/-a-/popup/-f-/html/-mc-/mediastream/-ms-/programma-schatjes-donderdag-12-oktober-2006/popup.rss http://www.eo.nl/programma/schatjes/2008-2009/page/-/programarchivepage.esp?year=2006&programarchivepage=11859290 15 Aflevering: Juanita: 12 oktober 2006 0.50 – 5.00

Oefening psychiater http://www.eo.nl/archief/tv/schatjes/aflevering-detail/-a-/popup/-f-/html/-mc-/mediastream/-ms-/programma-schatjes-donderdag-12-oktober-2006/popup.rss http://www.eo.nl/programma/schatjes/2008-2009/page/-/programarchivepage.esp?year=2006&programarchivepage=11859290 16 Aflevering: Juanita: 12 oktober 2006 0.50 – 5.00

Week 4. Neem je registratieformulier mee Observatieplan inleveren