O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 3 december 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Door goede gesprekken groeien
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Kwaliteitszorg als meerwaarde
netwerk organisatiebeheersing
Presentatie nieuwe media
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Wat is een communicatieplan?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Samen werken aan een gezonde regio!
Betrokkenheid op de werkvloer
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Studentencongres Reclame en PR.
Communicatie met ouders
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Online marketing Expert (in een week)
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
O PLEIDING Communicatie voor woonzorgcentra Kortrijk, 10 november 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Sociale media bij HR & jobs
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Een vergadering organiseren
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Vergadering Personeelsdienst
E-learning E-health & Domotica
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 3 december 2015

Programma van vandaag Voormiddagsessie  Template: aan de slag  Sociale media: waarom en hoe?  Instrumentarium (deel 1)

Programma van vandaag Namiddagsessie  Instrumentarium (deel 2)  Interne communicatie  Crisiscommunicatie

Template Sociale media Instrumentarium Strategische doelstellingen Operationele doelstellingen Communicatieplan Visie Missie Waarden SWOT-analyse

Template Sociale media Instrumentarium Voorziening ABC Case

Template Sociale media Instrumentarium Sociale media zijn niet meer weg te denken  Verwachtingen zijn veranderd  Cultuur van openheid, delen, participeren, conversatie en samenwerking  Gebruikt door ouderen, familie, mantelzorgers, collega-zorgverleners, buurtbewoners, gemeente, …  Communities

Template Sociale media Instrumentarium Maatschappelijke context  Democratisering van het internet  Openheid, verbinding, samenwerking, kennisdeling  Openheid en samenwerking in zorg en welzijn  Eigen visie, missie en waarden afstemmen  Authentiek zijn

Template Sociale media Instrumentarium Waarom we actief moeten zijn op sociale media  Doelgroepen observeren  Doelgroepen verwachten toegankelijkheid en laagdrempeligheid + voordelen: - snel informatie verspreiden - voorlichting en preventie - drempel voor zorg verlagen - dienstverlening verbeteren - kennis uitwisselen - directe interactie - netwerk - naamsbekendheid en vindbaarheid - aandacht op dienstverlening - bijblijven - nieuwe cliënten - expertise - snel reageren - snel antwoord op vragen - meer bezoekers website - nieuwe medewerkers

Template Sociale media Instrumentarium + voordelen: bijblijven snel reageren

Template Sociale media Instrumentarium + voordelen: kennis uitwisselen directe interactie netwerk naamsbekendheid en vindbaarheid expertise snel antwoord op vragen

Template Sociale media Instrumentarium + voordelen: directe interactie netwerk bijblijven snel antwoord op vragen

Template Sociale media Instrumentarium + voordelen: snel informatie verspreiden directe interactie netwerk naamsbekendheid en vindbaarheid bijblijven snel reageren

Template Sociale media Instrumentarium + voordelen: directe interactie netwerk naamsbekendheid en vindbaarheid aandacht op dienstverlening nieuwe cliënten expertise

Template Sociale media Instrumentarium Waarom we actief moeten zijn op sociale media  Doelgroepen observeren  Doelgroepen verwachten toegankelijkheid en laagdrempeligheid – nadelen: - zekere investering van tijd - nieuwe platformen - volhouden = succes - openbaar <> privacy - nuance

Template Sociale media Instrumentarium Tien tips 1. Je hoeft niet op alle sociale media actief te zijn. 2. Wees authentiek, transparant en oprecht. 3. Bepaal hoe je je wilt profileren. 4. Wees consequent in je profielen. 5. Houd je doel voor ogen: focus! 6. Laat jezelf zien en horen (updates). 7. Lever waardevolle informatie voor doelgroepen. 8. Bouw je netwerk actief uit. 9. Ga het gesprek aan en reageer. 10. Doe mee aan conversaties en leer van je fouten.

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij. Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Wat wordt er online verteld? Wie is actief? Op welke kanalen? Hoe actief zijn andere wzc online? Hoe pakken collega’s het aan? Wat werkt er? Wat wordt geliket en gedeeld?

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij. Naamsbekendheid Organisatiedoelstellingen Meer profilering Nieuwe medewerkers aantrekken

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij.

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij.

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij.

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij.

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij. Start to… Plaats een link in handtekening Vermeld accounts in drukwerk Voeg volgknoppen toe op website Integreer sociale media

Template Sociale media Instrumentarium Hoe ontwikkel je een socialemediastrategie? 1. Analyseer huidige situatie. 2. Bepaal doelstellingen. 3. Ken je doelgroep. 4. Regel interne organisatie. 5. Selecteer kanalen. 6. Bepaal je contentstrategie. 7. Start met de uitvoering. 8. Meet de resultaten en stuur bij.

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Welke content kan je delen? 1. Tips en adviezen (expertise) 2. Opiniebijdragen en standpunten 3. Praktijkvoorbeelden, successen, leermomenten 4. Links naar activiteiten 5. Vraag mensen naar ervaringen 6. Bied een kijkje achter de schermen 7. Deel (relevante) content van anderen

Template Sociale media Instrumentarium Stevig contentplan als leidraad  Welke inhoud + op welke manier  Duidelijke identiteit en consistentie (verschillende bijdragers)  Tone of voice, beeldmateriaal, jargon, …  Kernwaarden = rode draad  Subcontentplan per sociaal medium  Informatiebehoefte van doelgroepen

Template Sociale media Instrumentarium Stevig contentplan als leidraad Tips:  Verhalen  Vaste rubrieken  Cocreatie  Curatie  Recycleren  Hapklare brokken

Template Sociale media Instrumentarium Stevig contentplan als leidraad Tips  Verhalen  Vaste rubrieken  Cocreatie  Curatie  Recycleren  Hapklare brokken + Activatie

Template Sociale media Instrumentarium Medewerkers als ambassadeurs  Informatie delen  Informatie leveren  Zoek redacteurs onder medewerkers

Template Sociale media Instrumentarium Maak duidelijke afspraken  Privacy en vertrouwelijkheid  Verantwoorde ambassadeurs  Bescherming tegen wildgroei  Rolverdeling

Template Sociale media Instrumentarium Maak duidelijke afspraken  Na werkuren  Tips - Blijf altijd professioneel - Communiceer op fatsoenlijke en beleefde manier - Respecteer meningen - Plaats niets gênants online - Twijfel? Doe het niet. Privé Werk ?

Template Sociale media Instrumentarium Wat met negatieve reacties?  Leer uit kritiek  Digitale reputatie  Neem deel aan conversaties  Tips: - toon begrip voor emotie - negeer klachten niet - reageer snel - hou eigen emotie onder controle - geef eerste reactie op hetzelfde platform - vermijd loze beloftes Privé Werk

Template Sociale media Instrumentarium Wat met negatieve reacties? Altijd reageren? “Deze groep is alle vertrouwen in uw bedrijf kwijt. Ze zijn ervan overtuigd dat uw bedrijf niet beter kan. Alles wat u zegt of doet, komt verkeerd over. Ze huiveren bij de gedachte dat ze iets te maken zouden krijgen met uw producten. Zelfs al gaat u de dialoog met hen aan, u zult hen niet van idee laten veranderen. Het heeft weinig zin om op hun negatieve commentaren te reageren. Alles wat u tegen hen zegt, is olie op het vuur. Het is een discussie die u niet kunt winnen.” Bron: Steven Van Belleghem, De Conversation Company, 2012

Template Sociale media Instrumentarium Implementeren en borgen  Steun van het management  Verzamel enthousiaste mensen  Stel een pilotgroep samen  Organiseer kennissessies en trainingen  Communiceer resultaten  Creëer een centraal aanspreekpunt  Borging in organisatie Privé

Template Sociale media Instrumentarium Communicatiemix  Evenwicht  Uitgangspunt = doelgroepen  Complementariteit en herhaling  Sterktes en zwaktes van elk instrument Privé

Template Sociale media Instrumentarium Kenmerken van communicatiemedia Privé Hot+Cold Internal+External Massamedia+Persoonlijke media

Template Sociale media Instrumentarium Kenmerken van communicatiemedia Privé Doelstellingen en communicatievermogen 1.In de aandacht brengen 2.Informeren 3.Overtuigen 4.Ondersteunen 5.Onderhouden 6.Positieve conversatie AandachtInformeren Overtuigen en werven OndersteunenOnderhouden Positieve conversatie Pers Kranten en magazines / redactioneel ++/- -+- Kranten en magazines / Advertenties +/ Televisiespots ++/- +- Radiospots ++/- +- TV-redactioneel +++ +/-+- Radio-redactioneel +++++/-+- Gedrukte media Flyers ++/-- -- Folders +/ Brochures Brief ++ +/- + Eigen tijdschrift ++++/- +++/- Affiches/aanplakborden ++/-- - Mondelinge media Loket/balie Persoonlijk gesprek Lezing voor groep +++++/- + Infolijn (burger naar overheid) -++/-++- Telefoongesprek (overheid naar burger) +++++/-+++ Stand +/- - Digitale media Website +/ /- E-zine ++-+/-+- Sms-berichten +++/-- Chat -+/- -+ Apps +/- - - Facebook ++/---++ Facebook advertenties +/ Twitter /- Youtube -++/- - Elektr. infoborden ++/-- +-

O PLEIDING Communicatie voor VAPH-voorzieningen Gent, 3 december 2015