SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Het doen van eigen onderzoek
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Project ‘Make me beautiful’
Jos Presenteert Picture of New Zealand Met uitspraken...
Jezus en de wet van Mozes.
Maatschappijleer 24 november 2011.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Succesvol verbeteren.
Wat maakt het leven zinvol?
Ik hoop dat je dit terug stuurt
Observeren en rapporteren
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Drie echtparen willen toetreden tot een kerk.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Deltion Prokkelt in samenwerking met: Frion, zorginstelling JP van de Bent en Philadelphia, ODDC de Niloka en Onderwijscentrum de Twijn Een kort overzicht.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Terugblikken Vorige les Toelichting van het project Planning Toets momenten Belbin-test.
Spel Politiek Nederland
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Observeren en rapporteren
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Observeren en rapporteren
Communicatie 3e les.
Prioriteiten stellen.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Observeren, rapporteren
Project gamemarket Les 1.
Wat heb je nodig? Een hoop lef.
Transcript van de presentatie:

SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2

Inhoud Eigen onderzoek Onderzoekende houding Zelf doen Volgende keer

Uitkomsten onderzoek: Wat verwachten jullie van het vak onderzoeksvaardigheden 1? N=66 Aantal aanwezigen +/- 70 HOGE RESPONS Uitkomsten Vrijwel iedereen heeft als verwachting om goed te leren onderzoeken en vooral toepassen in de praktijk Een gedeelde tweede plaats (6x ) is de kwaliteit van begeleiding en het halen van het vak en de onderzoekende houding. Een aantal respondenten heeft specifieke aanduidigen gegeven: betrouwbaarheid, hoe te starten, inzicht, argumenteren, oorzaken vinden, goede bronnen zoeken, resultaten verwerken, rapporteren. Opvallend is dat een persoon aangaf specifiek te willen leren vragen stellen. Vraag: “iemand die echt weet hoe je onderzoek moet doen”.

Goed leren onderzoeken Begrippenlijst Gastcollege Plancyclus Hoofd- en deelvragen Individueel stuk project Onderzoeksplan Mediatheek training Betrouwbare bronnen Analyseren Concluderen Rapporteren Proeftoets

Als je dat állemaal beheerst..

Toepassen in de praktijk Project Stage Voorbeelden in college

Een gedeelde tweede plaats is de kwaliteit van begeleiding en het halen van het vak en de onderzoekende houding.

Onderzoekende houding Onderzoekende houding heeft ook te maken met goed objectief waarnemen. Nog geen aannames doen. Je bent onpartijdig.

Wat zie je?

Filmpje

Wat lees je? Overdracht: Gisteren was cliënt x niet helemaal in zijn sas. Hij was zenuwachtig en zat heel de tijd de pulken aan zijn nagels. Waarschijnlijk komt dit omdat hij de nieuwe stagiaire niet leuk vindt. Morgen moeten we zijn medicatie maar verhogen.

Dus…. Onderzoek objectief Onderzoek meerdere kanten Onderzoek samen ( blinde vlek ) En….. Baseer je oplossing ook op onderzoek

Zelf doen…. Hoe zijn mannelijke studenten anders dan vrouwelijke studenten? Onderzoek objectief ( geen aannames, vooroordelen, etc. ) Onderzoek meerdere kanten ( man, vrouw, literatuur, observatie, etc ) Onderzoek samen ( blinde vlek voorkomen ) Kwartier voor einde terug met een korte rapportage op papier.

De onderzoekscyclus Oriënte- ren RichtenPlannen Verzame len Analyse- ren en conclu- deren Rappor- teren en presente -ren

Volgende x Huiswerk gelezen, nodig in college.