Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Presentatie vandaag Eerste deel: -Wie gaan relaties aan -Waarom -Hoe Tweede deel: -Wat maakt het een succes?
Respondenten Database Partin: 275 PI-enEnquête 1: 98 PI-en (36%)Casus: 8 potentieelCasus: 5 PI-en (63%)Enquête 2: 56 potentieelEnquête 2: 46 PI-en (82%)
Welke PI-en gaan relaties aan? Diversiteit -Alle doellanden -Alle thema’s -Alle doelgroepen PI’s die vaker een relatie hebben -Groot bestuur -Jong bestuur
Welke bedrijven gaan relaties aan? % van PI-en met relaties met Particulieren (N=66)
Waarom gaan PI’s en bedrijven een relatie aan?
Motieven voor PI-en Direct voor de doelgroep -Producten -Geld -Kennis -Stagiaires/ vrijwilligers Indirect voor de doelgroep -Dagelijks functioneren PI -Organisatie evenementen -Onderzoek en kennis -Naamsbekendheid Bewustwording -Op scholen
Motieven voor bedrijven Filantropie Menselijke aspect -Netwerk (privé of zakelijk) -Ervaringen (met het thema, land, doelgroep) Strategisch -Interne: –“Afvalverwerking” –Medewerkers -Externe: –MVO –Reclame
Type relaties Sponsoring Advisering Partnerschap
Complexiteit van netwerken: Van simpel…..
Complexiteit van netwerken …. naar complex
Wat bepaalt het succes van een relatie tussen het PI en een bedrijf?
Succes factoren relaties Netwerk inzetten -Zakelijk -Privé -Tussenpersonen Duidelijke afspraken, doelen en verantwoordelijkheden -Win- Win situatie creëren Goed Communiceren -Verantwoording -Feedback -Evalueren Vertrouwen -Transparantie -Afspraken nakomen -Respect & begrip -Geduld
Zijn er nog vragen?
Stelling : In de relatie tussen PI’s en bedrijven moet het primair gaan om de verandering van het bedrijf.