Ontwikkeling en de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eerste gebod De HEER vindt het fijn,
Advertisements

Woord van Leven Juli 2013.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Zingen Gedenk, o volk, met heilig beven,
IN DE KERK M/V. GEVOELIG ONDERWERP Wat staat er voor je op het spel?
Preek Halle 1 december 2013 Voldoen aan Gods verwachtingen
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder
Workshop Relationele en seksuele vorming
Het Equipprogramma en gewetensontwikkeling
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
Dag van de godsdient 8 februari 2012 welkom stuurgroep godsdienst.
Samenvatting hoofdstuk 2
Opvoeden van drukke kinderen
2e gebod: Maak geen beeld van God, maar geloof in zijn beeld
Willen jullie mij helpen om jullie gehoorzaam te zijn?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Hoe luister je naar de wet van God?
We see things and persons as we are, not as they are
Ethiek.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Welkom in deze kerkdienst
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Paul de Leeuw wil de zondag van toen weer terug. Waarom?
13 december 2012, Bodegraven bijbelstudie nr. 1 Vanaf hoofdstuk 1:1.
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
Kaarten op tafel.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Tot 10 tellen in geloof -samen oefenen om leerling van Jezus te zijn-
Seizoensthema … GRAPES Gratie Genade GUNST.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Proeftoets quiz ding.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom Voorganger: ds. J. de Kok Ouderling : M. v. d. Velde Organist: J.M. v.d. Berg Schriftlezing: Openb. 12: 1-6.
Levensbeschouwelijk leren
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom ik maak me sterk.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Vragen een eeuwige God is de HEER Hij is een goddelijke Persoon: Vader uw Man en uw Maker, 54: 5a.
Ds. Mw. E. Braam, Kampen ouderling : Jenny Boersma Organist : Erik Hofstede Zondag Invocabit, roept hij Mij aan – naar psalm 91 : 15 : 15 Roep je Mij aan,
Waarden & normen. De inbraak Peter : aanzet tot inbraak Bart : chanteert beste vriend Youssef : handlanger Jordy : verklikker, oneerlijk Directeur : handelt.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
8. Afgoden van de ziel Matteüs 19: Deel met elkaar de eerste indrukken bij het lezen van dit verhaal (de man, Jezus, de discipelen…).
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
We lezen: 1 Korintiërs 12: : 1 De preek gaat over: 1 Korintiërs 13: 13 Geloof, hoop en liefde. Voorlezer: Michael van Casand Voorganger: Ds. ds.
Duurzaam ondernemen Ethiek Bijeenkomst 2.. Duurzaam ondernemen Programma Theorie Ethiek Opdrachten reader maken.
Welkom Voorganger: ds. M. Reinders-de Haan Ouderling van dienst:
Les 17 God, anderen en ik.
Het Jodendom ± 1000 v. C..
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en de basisschool College 4; moraal (antisociale agressie) en kinderzorgen

Moraal Video over pesten Discussie Pesten en Kinderzorgen Programma

Normen en waarden Wat zijn normen en wat zijn waarden? http://www.youtube.com/watch?v=YWuSi0 0CcNk Waarden; abstracte begrippen over goed en kwaad Normen; concreet gedrag dat afgeleid is van waarden Normen en waarden

10 geboden Vereer naast mij geen andere goden. Maak geen godenbeelden, Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan. Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Pleeg geen moord. Pleeg geen overspel. Steel niet. Leg over een ander geen valse getuigenis af. Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort 10 geboden

Volwassenen leren kinderen gedrag aan Bepalen wat goed en fout is Cultuur gebonden Tijdgebonden Situatie gebonden 3waarden Ethisch, tussen mensen Esthetisch, zintuiglijk Religieus Volwassenen leren kinderen gedrag aan

Moraal; van weten naar handelen Morele empathie; aanvoelen en inschatten Moreel redeneren; in gedachten uitmaken wat passend eigen gedrag is Morele afweging; effect van verschillend eigen gedrag afwegen, meest gewenste gedrag kiezen Moreel gedrag; voornemen omzetten in gedrag Moraal; van weten naar handelen

Morele empathie Sociale cognitie/mensenkennis bestaat uit: Inzicht in wat er in de ander afspeelt Inzicht in kennis en capaciteiten Inzicht in meest waarschijnlijk gedrag Inzicht in processen tussen mensen en consequenties van sociale instituties, zoals geld, onderwijs. Morele empathie

Moreel redeneren(piaget) ‘There is nothing neither good nor bad. But thinking makes it so’ (uit Shakespeare’s Hamlet) Moreel realisme; goed of slecht hangt af of het effect goed of slecht is Moreel relativisme; niet alleen kijken naar het effect, maar wat de intentie van het gedrag is. Moreel redeneren(piaget)

Kind heeft aangeboren gevoel van Rechtvaardigheid, dat afhankelijk is van de cultuur. Maar de manier van morele ontwikkeling is in alle culturen gelijk en verloopt in 3 stadia met elk 2 fasen. Kohlberg

Kohlberg’s fasen van morele ontwikkeling Stadium 1. Preconventionele moraal kleuters Fase 1. Straf en gehoorzaamheid (straf vermijden) Fase 2. Naïef hedonisme (eigen voordeel) Stadium 2. Conventionele moraal (basis)school Fase 3. 'Good boy' oriëntatie (wederzijds respect, goedkeuring) Fase 4. In stand houden van sociale orde (rechtvaardige maatschappij, plicht) Stadium 3. Postconventionele moraal Volwassen Fase 5. Sociaal contract-oriëntatie (sociaal betrokken, algemeen belang) Fase 6. Universele gewetensprincipes (principiele geweten) Kohlberg’s fasen van morele ontwikkeling

Ouders grote invloed; hulp bij het zien van verschillende visies op een dilemma;grotere morele ontwikkeling Immanente rechtvaardigheid; het naïeve idee dat overtredingen direct bestraft worden en dat goede daden beloond worden Morele afweging

Morele gedrag Factoren die van invloed zijn op het gedrag: Sterke wil; egosterkte, zelfbeheersing Toevallige factoren; goede stemming, beleefd succes Situationele factoren; kans om betrapt te worden, Morele gedrag

Zwakke impulscontrole is vaak als oorzaak te noemen van immoreel gedrag als: Antisociale agressie Snel geprikkeld zijn Weinig zelfbeheersing; reactieve en proactieve agressie Pesten Immoreel gedrag

Pesten http://www.youtube.com/watch?v=xkvv-HNRkqg Discussie: Waarom worden kinderen gepest? Plagen vs pesten Hoe kunnen kinderen reageren als ze gepest worden? Vormen van pesten Werd jij vroeger gepest of heb jij gepest, of heb je gezien op de basisschool? Wat kan jij als pedagoog doen of adviseren tegen pesten? http://web.at5.nl/basta/2009/03/16/aflevering-16-cyberpesten/ http://www.leraar24.nl/video/1025/cyberpesten-po Pesten