Ontwikkeling en de basisschool College 4; moraal (antisociale agressie) en kinderzorgen
Moraal Video over pesten Discussie Pesten en Kinderzorgen Programma
Normen en waarden Wat zijn normen en wat zijn waarden? http://www.youtube.com/watch?v=YWuSi0 0CcNk Waarden; abstracte begrippen over goed en kwaad Normen; concreet gedrag dat afgeleid is van waarden Normen en waarden
10 geboden Vereer naast mij geen andere goden. Maak geen godenbeelden, Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan. Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Pleeg geen moord. Pleeg geen overspel. Steel niet. Leg over een ander geen valse getuigenis af. Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort 10 geboden
Volwassenen leren kinderen gedrag aan Bepalen wat goed en fout is Cultuur gebonden Tijdgebonden Situatie gebonden 3waarden Ethisch, tussen mensen Esthetisch, zintuiglijk Religieus Volwassenen leren kinderen gedrag aan
Moraal; van weten naar handelen Morele empathie; aanvoelen en inschatten Moreel redeneren; in gedachten uitmaken wat passend eigen gedrag is Morele afweging; effect van verschillend eigen gedrag afwegen, meest gewenste gedrag kiezen Moreel gedrag; voornemen omzetten in gedrag Moraal; van weten naar handelen
Morele empathie Sociale cognitie/mensenkennis bestaat uit: Inzicht in wat er in de ander afspeelt Inzicht in kennis en capaciteiten Inzicht in meest waarschijnlijk gedrag Inzicht in processen tussen mensen en consequenties van sociale instituties, zoals geld, onderwijs. Morele empathie
Moreel redeneren(piaget) ‘There is nothing neither good nor bad. But thinking makes it so’ (uit Shakespeare’s Hamlet) Moreel realisme; goed of slecht hangt af of het effect goed of slecht is Moreel relativisme; niet alleen kijken naar het effect, maar wat de intentie van het gedrag is. Moreel redeneren(piaget)
Kind heeft aangeboren gevoel van Rechtvaardigheid, dat afhankelijk is van de cultuur. Maar de manier van morele ontwikkeling is in alle culturen gelijk en verloopt in 3 stadia met elk 2 fasen. Kohlberg
Kohlberg’s fasen van morele ontwikkeling Stadium 1. Preconventionele moraal kleuters Fase 1. Straf en gehoorzaamheid (straf vermijden) Fase 2. Naïef hedonisme (eigen voordeel) Stadium 2. Conventionele moraal (basis)school Fase 3. 'Good boy' oriëntatie (wederzijds respect, goedkeuring) Fase 4. In stand houden van sociale orde (rechtvaardige maatschappij, plicht) Stadium 3. Postconventionele moraal Volwassen Fase 5. Sociaal contract-oriëntatie (sociaal betrokken, algemeen belang) Fase 6. Universele gewetensprincipes (principiele geweten) Kohlberg’s fasen van morele ontwikkeling
Ouders grote invloed; hulp bij het zien van verschillende visies op een dilemma;grotere morele ontwikkeling Immanente rechtvaardigheid; het naïeve idee dat overtredingen direct bestraft worden en dat goede daden beloond worden Morele afweging
Morele gedrag Factoren die van invloed zijn op het gedrag: Sterke wil; egosterkte, zelfbeheersing Toevallige factoren; goede stemming, beleefd succes Situationele factoren; kans om betrapt te worden, Morele gedrag
Zwakke impulscontrole is vaak als oorzaak te noemen van immoreel gedrag als: Antisociale agressie Snel geprikkeld zijn Weinig zelfbeheersing; reactieve en proactieve agressie Pesten Immoreel gedrag
Pesten http://www.youtube.com/watch?v=xkvv-HNRkqg Discussie: Waarom worden kinderen gepest? Plagen vs pesten Hoe kunnen kinderen reageren als ze gepest worden? Vormen van pesten Werd jij vroeger gepest of heb jij gepest, of heb je gezien op de basisschool? Wat kan jij als pedagoog doen of adviseren tegen pesten? http://web.at5.nl/basta/2009/03/16/aflevering-16-cyberpesten/ http://www.leraar24.nl/video/1025/cyberpesten-po Pesten