Second Life Vehicle Minor Automotive Mangement Projectleden: Adeel Din Jacco Hak Tom van Nispen Barry Persoon
Inhoud: Projectdoelstelling Scope Organisatie Projectfasering Resultaten tot nu toe Kostenoverzicht Risico’s Vervolgstappen
Projectdoelstelling Doelstelling project Doestelling AM Minor tot januari 2016 Het realiseren van een elektrisch aangedreven, winstgevend en multifunctionele HY foodtruck voor Deli33 vóór juli 2016 waarbij het elektrische ombouwproces gestandaardiseerd word.
Doelstellingen Minor AM Doelstelling project Doestelling AM Minor tot januari 2016 Het realiseren van een stappenplan om na januari 2016 de elektrische foodtruck te realiseren voor deli33 vóór juli Het standaardiseren van het ombouwproces om een voertuig met verbrandingsmotor om te bouwen naar een elektrisch aangedreven voertuig. Een Citroën HY bus aanschaven en het plaatwerk restaureren voor februari Hierbij wordt het verhogen, verlengen en de verkoopklep meegenomen.
Scope Aanschaf HY bus: Plaat Restauratie Verkoopklep, verhogen, verlengen Standaardisering ombouwproces Realisatieproces jan 2016 t/m juli 2016
Project organisatie (OBS)
Projectresultaten Realisatie Citroën HY bus Bouwboek (stappenplan na januari) bouwboek 1 werktekieningen componenten EV aandrijflijn stappenplan werkplaatsindeling bouwboek 2 werktekieningen componenten EV aandrijflijn stappenplan werkplaatsindeling EV aandrijflijn ontwerp uitwerking bevestigingen overige componenten Elektrische schema + RDW checklist accubakken ontwerp herzien motorsteunen elekttromotor CAD model compleet CAD model Dakconstructie Realisatieproces algemeen stappenplan standarisering EV ombouw (versie 1) algemeen stappenplan standarisering EV ombouw (versie 2) De HY bus PVA zochttocht HY Bus restauratie HY (verkoopklep) (verhoging) ontwerp cateringvoorzien ingen (uitbesteden) trekhaak aanhanger ontwerp management document onderdelen begroting begroting betaalde manuren voorwaarde contract Planning + projectmonitor Nieuwe PVE Risicoanalyse, kwaliteitsplan SWO bestellijst componenten mediaplan Facebook pagina CoP pagina filmpjes
Projectfasering Van september 2015 tot februari 2016
Projectfasering Van februari 2016 tot eind juni 2016
De Citroën HY De zoektocht Resultaat Citroën HY78 Bouwjaar: 1973 Voertuigmassa: 1830 kg Voertuigmassa max: 2980 kg Aanschafbedrag: €5000,-
EV aandrijflijn ontwerp QFD (Quality Function Deployment) Ontwerpeis: 300km actieradius Onderzoeksresultaten
EV aandrijflijn ontwerp
Oplossingen voor het verlengen van de actieradius: Regeneratief remmen 6m2 Zonnecellen 1000W €3400,- De Archimedes 1500W€8000,- Waterstof aggregaat (10KWh per cilinder) 5kW +/- €23.000,- 10kW +/- €39.000,- Een Tesla accupakket 45KWh€42.719,- (incl. BTW) Betere AC lader 18KWh€8349,- (incl. BTW) Snelladen (nadeel: we werken met een laag voltagesysteem)
EV aandrijflijn ontwerp Oplossingen voor het verlengen van de actieradius: Betere AC lader 18KWh€8349,- (incl. BTW) Nog in overweging: Een Tesla accupakket 45KWh€42.719,- (incl. BTW)
Kostenoverzicht EV aandrijflijn: Pakket aandrijflijn€ 2895,- Accupakket (28,5 KWh + MBS)€14.400,- Accubakken € 750,- Pakket controllerbox€5880,- Pakket laadtoebehoren€ 450,- Pakket AC lader 18kwatt€ 6900,- 4x hoofdstroomrelais 500amp€ 560,- 4x hoofdstroomzekeringen€420,- Accukabel oranje 50mm2€55,- Verwarmingselement€100,- Radiateur €100,- 2x DC AC omvormer 8000W€ 2500,- Overige materiaalkosten€ 600,- Totaal (ex. BTW)€ ,- Totaal (incl BTW) :€43.088,- (Inclusief begeleiding op locatie) Cateringcomponenten (incl. betaalsysteem)+/-€25.000,- RDW keuring +/- €3000,- Restauratiekosten (incl, verkoopklep en verhoging)+/- €18.000,- Voertuig aanschaf €5000,- Totaal (incl BTW) : € ,- Totaal (incl BTW): € ,- (ex. Betaalde manuren) Opties komen er nog bij: - Zonnepanelen - Trekhaak en aanhanger - Aggregaat (biogas, waterstof) - Meerprijs Tesla accupakket 45Kwh – ,- € ,-
Begroting Deli33 €35.000,- € 8.000,- (aan innovatief betaalsysteem) €17.000,- (aan catering componenten) €10.000,- (aan overige kosten) RDM CoE €20.000,- Projectkosten: €94.088,- €55.000,- - Benodigde EFRO subsidie: €39.088,- (nog excl. betaalde manuren projectbegeleiding)
Risico’s/ bedreigingen Gaan we een geschikt plaatwerkbedrijf vinden die op korte termijn plaatwerk kan verrichten aan de Citroën HY en wat zijn de kosten? Gaan we investeren zonder een definitief akkoord van de EFRO subsidie? Zo ja, welke geld gaan we er voor gebruiken? Voorwaardencontract is nog niet compleet en getekend?
Vervolgstappen Inventarisatie werkzaamheden Citroën HY. Offertes aanvragen bij bedrijven voor het plaatwerk. Overleg over Tesla accupakket optie en een beslissing nemen samen met de opdrachtgever. Bouwboek en realisatieproces verder uitwerken. Deli33: Inventariseren wat de cateringcomponenten zullen gaan kosten.
Vragen? Vragen kunnen na de presentatie gesteld worden. Het project “Second Life Vehicle” is ook te volgen via facebook.