Hoofdstuk 13: Angst en angststoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Een vrouw te zijn.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Workshop Knallende ruzie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Cluster 4 gerelateerde problemen
Posttraumatische Stress-stoornis
hoe autismevriendelijk ben ik
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Angst en angststoornissen
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Rouwverwerking bij jeugdigen
ASS: wanneer zichtbaar?
Angststoornis.
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Angststoornissen 19 januari 2009 Yvonne Bijl.
Stemmingsstoornissen
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Angststoornissen.
Regels en afspraken.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Depressie bij ouderen.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Opvoedrelaties onder spanning A
Hoofdstuk 14: Stemming en stemmingsstoornissen
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Angststoornissen 1.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Ontwikkeling van het jonge kind
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
PSYCHIATRIE Hechtingsstoornissen
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Opvoedrelaties onder spanning
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Welkom ik maak me sterk.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Documentnr, datum Angst in de palliatieve fase. Marjan de Gruijter, specialist ouderengeneeskunde Zorgspectrum Het Zand, Zandhove, Zwolle
POP poli Traumatische partus
Angststoornissen en hypochondrie
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Verschillende probleemgedragingen
Breek me de bek niet open
Angst in de palliatieve fase.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 13: Angst en angststoornissen De normale ontwikkeling van angst De angststoornissen Comorbiditeit Risicofactoren Behandeling van angststoornissen

Vraag Wat voor soort emotie is angst? Angst is een basisemotie. Angst is een sociale emotie. Angst is een lichaamsgebonden emotie. Antwoord: a

Normale ontwikkeling van angst Angst is een emotie. Over de hele wereld komen bij mensen(kinderen) 6 basisemoties voor: deze zijn aangeboren. Angst is er één van: Angst Vreugde Verbazing Woede Verdriet Walging.

Basisemoties Over de hele wereld eenzelfde gelaatsuitdrukking. Kind hoeft die niet te leren. Kind leert de uitdrukkingen wel herkennen, maar dat gaat meestal spelenderwijs.

3 ingrediënten van een emotie Een emotie kent verschillende aspecten: Een stimulus of situatie kan ook een gedachte zijn De waardering van de stimulus cognitie, zoals: ‘dit is eng’ of ‘wat een enge herinnering roept dit op’ Het lichaam reageert: opwinding (arousal) zoals hogere hartslag, stokkende of opgejaagde ademhaling Iemands gedrag: weglopen, verstarren, enz.

Ontwikkeling van angst (1) Alleen goed te begrijpen als we de ontwikkeling van het kind als uitgangspunt nemen. Voorbeelden: Emotionele ontwikkeling Als er sociale emoties ontstaan (schaamte) ontstaan er ook sociale angsten. Cognitieve ontwikkeling Hoe meer het kind leert te begrijpen, des te minder angst. Ontwikkeling van de taal Woordjes kunnen geven aan iets dan eng is, maakt het minder eng. Lichamelijke ontwikkeling Wegkruipen of weglopen van iets dat eng is. Daarom meer angst bij kinderen met lichamelijke beperking.

Ontwikkeling van angst (2) Als het kind ouder wordt gaat de mate van angst meestal verminderen. Omdat het kind de wereld beter begrijpt. Oorzaken van angst worden ook anders. En 12-jarige is niet meer bang voor monsters. Kind leert steeds beter omgaan met angstverwekkende situaties of gedachten. Coping-mechanismen: bijv. afleidingsmanoeuvres of ontspanningsoefeningen waardoor je minder piekert.

Criteria van angststoornissen Gewone angst is normaal en functioneel: bevordert overlevingskans Elke angststoornis kent haar rijtje symptomen. Alle stoornissen komen voor bij kinderen en volwassenen … … op de separatieangststoornis en selectief mutisme na. Naast het rijtje symptomen is een essentieel criterium dat de angst significant lijden veroorzaakt bij het kind … en zijn ontwikkeling belemmert. Meestal belemmert angst het schoolse functioneren.

Separatieangst is normaal op jonge leeftijd Zorgt ervoor dat kind de beschermende ouder bij zich houdt. Volwassenen vinden het lastig om een huilend en troost zoekend kind te negeren. Ernstige separatieangst op latere leeftijd kan wel een stoornis zijn.

Vraag Bij het ontstaan van welke angststoornis spelen leerervaringen een grote rol? Obsessief-compulsieve stoornis Separatieangststoornis Specifieke fobie Antwoord: c

Indeling van de angststoornissen Groep Angststoornissen Piekerstoornissen Gegeneraliseerde angststoornis (overangstige stoornis; oud begrip uit eerdere edities van DSM) Ongeconditioneerde angststoornissen (leerprocessen spelen een geringe rol bij het ontstaan) Separatieangststoornis Paniekstoornis Obsessief-compulsieve stoornis Geconditioneerde angststoornissen (leerprocessen spelen een grote rol bij het ontstaan) Specifieke fobie Agorafobie Sociale fobie PTSS

Gegeneraliseerde angststoornis: piekeren over van alles

Piekeren

PTSS Posttraumatische stressstoornis kan zich bij kinderen anders uiten dan bij volwassenen: Meer uitleven in spel. Dromen hebben onduidelijke relatie met het trauma. Intrusieve herinneringen (vervelende, niet te stoppen herinneringen) komen minder vaak voor. In DSM-5: PTSS in eenzelfde categorie geplaatst als hechtingsstoornissen. Overeenkomst: beide trauma-gerelateerd.

Gemiddelde leeftijd waarop een angststoornis voor het eerst wordt vastgesteld Selectief mutisme 3,5 tot 5 Separatieangststoornis 7 tot 9 Specifieke fobie ca. 8 Obsessief-compulsieve stoornis 10 Gegeneraliseerde angststoornis 11 tot 13 Sociale fobie 11,5 tot 12,5 Paniekstoornis 14 tot 15 PTSS <Leeftijd tijdens trauma> Depressie (ter vergelijking) 14

Vuistregels Het thema bij angststoornissen die vroeg ontstaan (specifieke fobie en separatieangststoornis) is vaak (verlies van) geborgenheid en veiligheid. Het thema bij angststoornissen die later ontstaan (sociale fobie) is vaak angst over eigen optreden en evaluaties van anderen. Inhoud en vorm van angststoornissen veranderen met de leeftijd.

Samengaan van stoornissen (comorbiditeit) Het is eerder regel dan uitzondering dat een kind meer dan één angststoornis heeft. Depressiviteit wordt vaak voorafgegaan door een angststoornis. Andersom komt dat minder voor. Angststoornissen komen vaak samen voor met slaapstoornissen. Denk aan piekeren wat iemand wakker houdt. Ze komen ook veel voor met externaliserende stoornissen en met middelengebruik. ADHD en ODD

Angst en depressiviteit: ze versterken elkaar Gegeneraliseerde angststoornis lijkt sterk op depressiviteit. Overeenkomst: piekeren! Angst en depressiviteit gaan vaak samen. De volgorde is meestal: eerst angst en daarna depressiviteit.

Comorbiditeit bij autisme en angst (1) Angst is een symptoom van bijna alle psychische stoornissen extreem voorbeeld: autismespectrumstoornis Nederlands onderzoek: 84% van de kinderen met autisme heeft minimaal één angststoornis Angst vergroot stereotiep gedrag bij kinderen met ASS (bijv. fladderen) Lijkt de kinderen troost en rust te bieden.

Comorbiditeit bij autisme en angst (2) Kinderen met autisme kunnen niet goed uitleggen wat hen bang maakt. Advies: zoeken naar de communicatieve betekenis van de angst. Wat wil het kind ermee uitdrukken? Kinderen met autisme kunnen bang zijn voor ‘details’. Soms is de angst extreem: voor anderen ‘buitenproportioneel’. Soms komen ze ‘per ongeluk’ over hun angst heen.

Risicofactoren: er zijn er erg veel Erfelijkheid: temperament (gedragsinhibitie) Onveilige hechting Angstige cognitieve stijl Gezinskenmerken (angstige ouders) Leerervaringen (meemaken van angstige gebeurtenissen)

Behandeling van angststoornissen Voor oudere kinderen is een behandeling gebaseerd op cognitieve gedragstherapie verreweg het succesvolst. Belangrijk onderdeel is dat kinderen leren hun emoties te benoemen en onderscheid maken tussen gedachten, gevoel en gedrag. Het betrekken van ouders bij de behandeling van een kind vergroot het succes significant. Maar er zijn uitzonderingen: als de ouders zelf heel angstig zijn, blijven zij een negatief model dat het kind belemmert om minder angstig te worden.

Vraag Welke hulpverleningsmethode is de aangewezen aanpak bij jonge kinderen met angstproblemen? Cognitieve therapie Gedragstherapie Gezinstherapie Antwoord: b

Cognitieve gedragstherapie bij angst Inmiddels zijn er veel programma’s: Dappere kat Coping Koala Vrienden

Behandeling van jong kind Interventies gebaseerd op gedragstherapie zijn geïndiceerd De angst zal vaak plaatsvinden binnen de gezinscontext (vanwege de leeftijd) Functionele gedragsanalyse: Wat lokt het angstige gedrag uit en wat houdt het in stand? S-O-R-C Exposure-technieken en systematische desensitisatie Stap voor stap dat gaan doen waarvoor ze bang zijn.

Bij de stap-voor-stap-aanpak wordt een angstladder gebruikt

Ouders (1) Ouders van kinderen met angststoornissen hebben vaak ook problemen met angst Bij groep kinderen met een angststoornis bleek 65% van de moeders ook een angststoornis te hebben. Bij de vergelijkingsgroep (geen stoornis bij kind) was dat 25%. Ook vaders hebben vaker een angststoornis als het kind die heeft.

Ouders (2) Ouders willen graag hun kind beschermen en daarmee kunnen zij de angst vergroten of in stand houden. Ook gedrag en gedachten van ouders kunnen onderdeel zijn van een (systemische) behandeling van een angstig kind.