Hoofdstuk 12: Agressie en gedragsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
ODD en CD, wat is dat?.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Levensvragen Over geluk…..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Allochtonen in het hoger onderwijs
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Workshop Relationele en seksuele vorming
ADHD bij kinderen.
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Oppositioneel opstandig en antisociaal gedrag bij pubers
Conduct Disorder A. Een zich herhalend en aanhoudend gedragspatroon waarbij de grondrechten van anderen of belangrijke bij de leeftijd horende sociale.
ASS: wanneer zichtbaar?
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Opvoeden van drukke kinderen
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Autismespectrumstoornis
Depressie bij ouderen.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Gedragsproblemen bij adolescenten
Voortijdig schoolverlaten
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Presentatie: Over de grens
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Psychiatrie Agressie & gedragsstoornissen
Angststoornissen 1.
Ontwikkeling en de basisschool
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Psychiatrie Agressie & gedragsstoornissen
Hoofdstuk 13: Angst en angststoornissen
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Pesten is kindermishandeling
Opvoedingsstijlen met een risico.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Week 3 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater) Psychisch Functioneren 2016.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Maatschappelijke zorg 2
‘Agressie bij kinderen’
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Verschillende probleemgedragingen
Groeihormoon-stoornis..
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 12: Agressie en gedragsstoornissen Normale ontwikkeling van agressie Normale ontwikkeling van moraliteit Kenmerken van gedragsstoornissen Comorbiditeit Verschil tussen jongens en meisjes Risico- en beschermingsfactoren Gedragsstoornis als risico voor latere ontwikkeling Behandeling en preventie

Vraag Welke uitspraak over fysieke agressie is juist? Fysieke agressie komt het vaakst voor tijdens het begin van de puberteit. Vooral tijdens de peutertijd komt fysieke agressie vaker voor bij jongetjes dan bij meisjes. Fysieke agressie zoals slaan, bijten en krabben hoeft niet geleerd te worden. Antwoord: c

Agressie (1) Fysieke agressie Hoeft niet geleerd te worden. Kan een kind vanzelf als het lichaam daartoe in staat is. Goede verklaring is de frustratie-agressiehypothese. Hoogtepunt in frequentie op leeftijd tussen 2 en 4 jaar. Als zelfbeheersing geleerd wordt, neemt deze vorm van agressie af … … maar de mogelijkheid blijft natuurlijk van levenslang.

Agressie (2) Indirecte agressie Bij het verwerven van deze vaardigheid spelen leerprocessen een grotere rol. Ontstaat op latere leeftijd dan fysieke agressie. Verbale agressie, roddelen, buitensluiten. Meisjes kunnen dit eerder dan jongens … … en vertonen het misschien ook vaker dan jongens. Hoogtepunt qua frequentie tijdens de adolescentie.

Agressie (3) Onderscheid tussen reactieve en proactieve agressie. Reactief: Direct en impulsief Komt veel voor Niet gepland Kort lontje Proactief: Gepland en doelgericht Koele kikker Komt minder voor

Ontwikkeling van prosociaal gedrag en moraliteit Voorwaarde voor prosociaal gedrag: je kunnen inleven in een ander en met deze persoon meevoelen. Empathie en sociaal-cognitieve vaardigheden. Gaat gepaard met ontwikkeling van sociale cognities. Voorbeelden: schaamte, trots en schuldgevoel. Ander woord voor moraliteit is geweten. Ontwikkeling van moraliteit is te verdelen in stadia.

Geweten

Morele ontwikkeling: stadia

Morele eigenschappen bij normale ontwikkeling Sociale oriëntatie Zelfcontrole Inschikkelijkheid Gevoel van eigenwaarde Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Vraag Bij welke kinderen of jongeren met gedragsstoornissen zie je vaak openlijke agressie? Bij kinderen bij wie de gedragsstoornis al op jonge leeftijd is ontstaan. Bij adolescenten bij wie de oppositionele opstandige gedragsstoornis niet is verdwenen. Bij adolescenten die voor het eerst een gedragsstoornis krijgen omdat zij fysiek beter in staat zijn om ernstige agressie te vertonen. Antwoord: a

Kinderen met gedragsproblemen Dikwijls vervormingen en lacunes in gedachtegang Kortetermijndenken Moeite om perspectief van een ander in te nemen Reageren eerder agressief en fel in onduidelijke situaties Tekort aan probleemoplossingsvaardigheden Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

2 hoofdgroepen gedragsstoornissen 1. Oppositioneel opstandig gedrag (ODD) 2. Antisociale gedragsstoornis (CD) Onderscheidende criteria: Ernst Leeftijd Context Prognose Groep Bij volwassenen spreken we van de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Gedragsstoornissen zijn in hoge mate ‘Life Course Persistent’. Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Kenmerken CD ODD Herhaaldelijk grondrechten van anderen schenden. Agressief gedrag in allerlei vormen. Sociale normen of regels overschrijden. pesten, vernielen, diefstal, spijbelen, enz. (Soft)drugsgebruik. ODD Negativistisch, vijandig en openlijk ongehoorzaam gedrag. Driftig en ruziemaker. Uitdagend gedrag op school. Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

CD: schenden van (grond)rechten

Tweedeling naar ernst Niet alle gedragsstoornissen zijn even ernstig. Traditioneel wordt de tweedeling van Moffitt toegepast: Slechte prognose bij start van antisociaal gedrag op jonge leeftijd. Vooral slechte prognose bij comorbiditeit met moeilijk temperament en ADHD. Komt duidelijk vaker voor bij jongens. Delinquent gedrag met start in de adolescentie. Oorzaak ligt meer bij imitatie en erbij willen horen. Gedrag hoort enigszins bij de adolescentie. Gedrag verdwijnt als de jeugdige de verantwoordelijkheid neemt die hoort bij de volwassen rollen. Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

‘Enge’ gedragsstoornissen Gedragsstoornissen worden als ernstig gezien. Soms extreem ernstig: als de stoornis zowel gevaar voor de omgeving oplevert als de ontwikkeling van het kind ernstig bedreigt. Meeste risico is er bij CD van het ongevoelige type: Weinig (sociale) emoties Manipulatief Op latere leeftijd kans op psychopathie Overlap met persoonlijkheidsstoornissen Heet ook wel ‘gevaarlijke, ernstige persoonlijkheidsstoornis’ (dangerous, serious personality disorder: DSPD) Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Comorbiditeit Gedragsstoornissen komen vaak samen voor met andere stoornissen: ADHD Taal- en leerproblemen Internaliserende stoornissen Middelenmisbruik

Verschillen jongens-meisjes Gedragsstoornissen komen vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Dit geldt niet tijdens de peutertijd, daarna wel. De laatste jaren in toenemende mate bij meisjes vastgesteld. Indirecte agressie wel vaker bij meisjes. Er is sprake van een genderparadox: gedragsstoornissen komen minder voor bij meisjes, maar als ze voorkomen zijn ze wel ernstiger.

(Risico)factoren die het beloop beïnvloeden ↑ Genetische aanleg ↑ Gen-omgevingsinteractie: het kind zoekt zelf de slechte omgeving uit (slechte vrienden). ↑ Vroegrijp gedrag: te vroeg van school te vroeg starten met seks en kinderen krijgen ↑ Middelenmisbruik ↓ Stoppen met middelengebruik ↓ Zogenaamde keerpuntervaringen Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Beschermingsfactoren Goede schoolprestaties Persoonlijke prestaties of belangstelling Ten minste 1 hechte relatie met verantwoordelijke volwassene Vriendschappen met niet-criminele leeftijdgenoten Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Gedragsstoornis als risico voor latere ontwikkeling Verhoogde kans op een scala aan psychische problematiek: Antisociale persoonlijkheidsstoornis Middelenafhankelijkheid en -misbruik Internaliserende problemen: angst en depressie Psychosociale problemen: bijv. slechte schoolprestaties, werkeloosheid, delinquent gedrag Suïcidaliteit Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Gedragsstoornis vergroot kans op delinquent gedrag

Traject van gedragsstoornis naar depressie Kind met gedragsstoornis heeft gebrek aan competenties → negatieve reacties van anderen (leeftijdgenoten & opvoeders) aanpassen aan de omgeving mislukt telkens kwetsbaarheid voor depressie neemt toe. Stek Jeugdhulp 22/23 september 2009. Ontwikkelingspsychopathologie les 2.

Effectieve hulpverlening bij gedragsstoornissen (1) Vaardigheidstrainingen aan kinderen/jongeren Training in probleemoplossings-vaardigheden EQUIP (training van morele opvattingen) Lees- en schrijfvaardigheden (Team)sport

Effectieve hulpverlening bij gedragsstoornissen (2) Trainen van opvoedingsvaardigheden van ouders: Parent management training (Oregon) Incredible years Triple P Multidimesional Treatment Foster Care

Opvoedingsvaardigheden- piramide bij incredible years

Effectieve hulpverlening bij gedragsstoornissen (3) Interventie op meerdere levensgebieden: Multisystemische therapie. Drie bekende voorbeelden: MST MultiSyteemTherapie MDFT Multidimensional Family Therapy FFT Functional Family Therapy Uit onderzoek blijkt dat multisystemisch en multimodaal het beste werkt bij de behandeling van gedragsstoornissen.

Vraag Op welke theorie zijn de multisystemische hulpverleningsmethoden veelal gebaseerd? Op de theorie van de ontwikkelingsopgaven. Op de bio-ecologische systeemtheorie van Bronfenbrenner. Op de theorie van de morele ontwikkeling. Antwoord: b

Multisystemische hulpverlening MST, FFT en MDFT alle 3 deels gebaseerd op theorie van Bronfenbrenner (hoofdstuk 3) Meerdere systemen worden bij behandeling betrokken. Want probleemgedrag blijft bijna nooit beperkt tot één systeem. Ouders zijn co-therapeut … … geen veroorzaker van de stoornis Empowerment Outreachend