Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en de informatietechnologie 20 November 2015, CiTiP, Leuven Prof. dr. Eva Lievens Universiteit Gent, Faculteit Rechtsgeleerdheid Gastdocent KU Leuven
Recente ontwikkelingen Minderjarigen en ‘oude’ media Minderjarigen en online / sociale / mobiele media Minderjarigen en nieuwe reclametechnieken
Minderjarigen en film? Herziening!
Uitdagingen? Akkoord tussen Gemeenschappen? Enkel film of crossmediaal?
Minderjarigen en audiovisuele mediadiensten? Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten Mediadecreet 2009 Niet-lineaire televisiediensten Lineaire televisiediensten
AV media en bescherming van minderjarigen Commerciële content Editoriale content Vb. Onderbreking van kinderprogram -ma’s, specifieke regels PP, etc. Lineair: absoluut & relatief verbod Niet-lineair: relatief verbod
“Content that is seriously harmful, may be prohibited or allowed, subject to certain watersheds, on traditional television, allowed with or without pin codes in the case of on-demand services, and be freely visible on the free internet” European Audiovisual Observatory, The protection of minors in a converged media environment, IRIS plus ,
Herziening!
Uitdagingen Lineaire, niet-lineaire en online content op hetzelfde scherm Is een ander systeem van regelgeving voor content op hetzelfde scherm mbt minderjarigen gerechtvaardigd? Creërt dit geen verwarring? Geeft dit aanleiding tot bepaalde verwachtingen? Is het duidelijk voor gebruikers/kijkers welke regels van toepassing zijn en waar men heen kan met klachten? “Non-level playing field” aanbieders EU – niet-EU? “Non-level playing field” aanbieders binnen EU? “Non-level” bescherming voor minderjarigen? Voorlopige trend: geen consensus ivm bescherming minderjarigen / CC “levelling up” or “levelling down”?
Minderjarigen en online/sociale/mobiele media
Uitdagingen Juridische kwalificatie? Afwegen rechten – bescherming Recht of andere benadering? Herziening?
Jongeren.ikbeslis.be
Minderjarigen en nieuwe reclametechnieken
Uitdagingen Grenzen tussen reclame, informatie en media-inhoud vervagen Verzamelen van persoonsgegevens van kinderen → persoonsgegevens in ruil voor deelname aan games / apps → gepersonaliseerde reclame Herziening! AVMD + VPG
Conclusie Codewoord: “herziening” Kinderrechtenperspectief Sonia Livingstone: “children have specific needs and rights that are not met by governance regimes designed for ‘everyone’”: “Evidence-based regulation”: Meer onderzoek naar mediagebruik van minderjarigen!
Bedankt!