Brand to connect! Merken zijn net mensen: bouw je aan je merk, dan bouw je aan je relaties. DAIR to connect – 5 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

Hier iets over “Inleiding: ons proces: Wat is Gamification, Achtergrond, Voorbeelden, Model voor Onderwijs, Experimenten voor Honours, doorgroei naar HL.
Identiteitsverankering
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Welkom. Debriefing -Doelgroep -Ondersteuning -Locaties -Opdrachten.
De Kracht van Facebook games
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Johari venster & feedback
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Marketing Werkgroep 6.
Iedereen coach naar Jef Clement.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Hallo On-Line Vriend(in)....
Doelstellingen formuleren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Quality Function Deployment
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Manuel et musical Weet je wie ik ben? Soy alguien con quien convives a diario Ik ben iemand met wie je elke dag leeft.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
Het opbouwen van een data base
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
De Kringwinkel Marketing Communicatie Pers Partnerschappen.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Onderzoeksvaardigheden 3
In een jeugdgevangenis
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Verschillende rollen en stijlen
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Dagdeel 3 conflicthantering
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Transcript van de presentatie:

Brand to connect! Merken zijn net mensen: bouw je aan je merk, dan bouw je aan je relaties. DAIR to connect – 5 november 2015

Moet het tastbaar zijn? Moest het winst genereren? Moet het een eigenaar hebben? Kunt u een merk zijn? Wanneer is iets een merk?

Associatief netwerk van een merk (Henderson et al. 1998) Associatief netwerk (Collins & Loftus 1975) Een merk als associatief netwerk

(Non-profit) merk als associatief netwerk

15 beste universiteiten – Times (2015)

Hoe bouw je sterke merken In vier stappen naar klant gedreven Merkmeerwaarde (CBBE)

Awareness Associations Attitudes Attachment & Activity 4.Relation What about you and me? 3. Reaction What about you? 2.Image Who are you? 1.Awareness Who are you? Resonance FeelingsJudgments Performance Imagery Salience Keller CBBE Model Sterke merken volgens Keller Focus vandaag

Stap 1. Merkbekendheid Diepte van de bekendheid Hoe makkelijk wordt het merk geactiveerd? Herinnering vs. herkenning Breedte van de bekendheid Scala aan situaties waarin het merk wordt geactiveerd

Welke associaties? Wat voor associaties hebben nodig om hogere niveaus in de piramide te bereiken

Merkbekendheid Wanneer wordt een merkknoop geactiveerd in het hoofd van de consument? Welke andere knopen moeten worden geactiveerd voor dat gebeurt? Imago/associaties Als de merkknoop is geactiveerd, welke andere merkgerelateerde knopen worden geactiveerd? Maar Meerdere paden binnen associatief netwerk Knopen die de merkknoop activeren (bekendheid) zijn dus onderdeel van het associatieve netwerk (imago) Associatieve netwerken zijn complex… coffee ”Let’s have a break!” chocolade rood go home calorieën honger Stap 2. Van bekendheid  Merkimago beer

Twee routes naar het hart van je klant Resonance FeelingsJudgments PerformanceImagery Salience Rationeel: Wat doe jij? Emotioneel: wat beteken jij voor mij?

Novib vs Foster Parents Plan Resonance FeelingsJudgments PerformanceImagery Salience RationeelEmotioneel

Hoe positioneert Fontys zich?

Hoe zit dat bij jullie instelling? Bewijs voor rationeel … Bewijs voor emotioneel … Resonance FeelingsJudgments PerformanceImagery Salience RationalEmotional

Hoe positioneert InHolland zich?

Wat voor associaties hebben we nodig? Points of Parity (POP) –Sterke, positieve, maar niet unieke associaties –Zorgen voor ‘category membership’ –‘No reason not to buy’ Points of Difference (POD) –Sterke, positieve en unieke associaties –Unique selling point (USP) –‘Reason to buy’

Sterk, Positief, maar NIET Uniek! Gedeeld met concurrentie Waarom? Overwegen “Geen reden om NIET te kopen” Soorten PoPs Categorie Concurrentie Communiceren PoPs? Correlationele PoPs Welke is dan belangrijker? PoD of PoP Points of Parity (PoP’s)

Criteria Merkassociaties Associaties helpen om klanten naar het volgende niveau in de piramide te krijgen? Sterk Positief Uniek + + Wat zou de SLECHTSTE combinatie zijn?

Positionering van mijn instelling POP’s Sterk, positief, maar niet uniek... “In een zin:...” POD’S Sterk, positief en uniek:... “In een zin:...”

PoP’s en PoD’s - Hanzehogeschool?

PoP’s en PoD’s - Maastricht University?

Mentale reacties op een merk Algemene evaluatie Ook hier scheiding links/rechts Functioneel: wat vind ik van jou? Emotioneel: hoe voel ik me daarbij? Formatie van attitudes Primaire focus van marketingcommunicatie! Stap 3. Attitudes

Terminologie Consument-merkrelatie (MRK, SWOCC) “Brandship” (laMarque, EQ Brands) Brand Love (Varley 2008) NPS (Netto Promotor Score) Gaat veel verder dan alleen attitudes! Vergelijk het met een relatie tussen mensen Als je iemand leuk vindt of van hem/haar houdt......zou je gedrag anders zijn? Wat zou je wel/niet doen? (Varley 2008) Stap 4. Merkresonantie

Merkelementen om een sterk merk te bouwen creatie van sterke, positieve en unieke associaties

Design & Packaging Typische merkelementen Jingles Slogans Characters Logos & Symbols Brand Names & URL’s

Keuze en evaluatie criteria Likability Visual/verbal imagery Aesthetics/sensory experience Transferability Regions Product categories Adaptability Flexibility Over time Meaningfulness Product category Attributes/benefits Memorability Recall Recognition Protectability Legal Competition Brand awareness Brand attitude Brand associations Brand extension Brand revitalization Brand protection ‘Offensive’ Brand equity building CBBE pyramid ‘Defensive’/strategic Brand equity maintenance and leverage

Memorable, meaningful en likeable?

Wat zeggen jullie merkelementen?

Wie is het Institute of Social Studies?

Merkenbouw, de korte route door koppeling met secundaire associaties

Secundaire merkassociaties

Brand alliances & ingredient branding Brand extensions Brand architecture Focus on “outgoing” associations as well (Keller 2003, p. 598) CoO effects Events/sponsoring Endorsers Focus on “incoming” associations Bronnen van secundaire associaties

Wat leent TU/e?

Als je naar de beste universiteit wil?

Of als je de politiek in wil… Of werkervaring wil opdoen

Hanzehogeschool krijgt hoog bezoek

Potentiële issues: je hebt geen controle

Schandalen in onze context

En Amarantis…

Amarantis vandaag

Samenvattend Onbekend maakt nog steeds onbemind  bekendheid is de eerste stap Zorg voor een heldere positionering –Communiceer niet alleen je PoP’s maar zorg ook voor PoD’s! –En ondersteun met bewijs Communiceren je merkelementen de juiste associaties? –Gebruik een slogan als een merkenbouwer –Idem design en logo Maak zorgvuldig gebruik van secundaire bronnen

Dank voor jullie aandacht! nog vragen?

En InHolland is al jaren het haasje