College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Depressie bij kinderen en jeugdigen
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Alcohol, drugs en seksualiteit
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Psychodynamische Modellen
Thema 16 Hormoonregulatie
Een eigen persoonlijkheid
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Thema 4 Het hormoonstelsel
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Expertgroep Adolescentieperiode
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Psychologieles 5 lesweek 5
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Psychische stoornissen
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Kriebels of vlinders in je buik Ik moet steeds aan hem denken Zij is knap, lief, grappig en slim Ik word zo vrolijk van hem Als hij in de buurt komt word.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Anatomie en Fysiologie
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Hoe rijpt een eicel?.
Mens en medemens Les 7, MHBO-traject.
Jongeren en seks Plaatje.
Puberteit bij mensen met EMB
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
8.2 Puberteit.
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Doelgroepen Adolescentie
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Gewoon pubergedrag? Over Eigenheid en eigenwaarde
Diersoortverdieping Hond
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen

 0-3 punten – Erg Laag  4-5 punten – laag  6-9 punten – gemiddeld  punten – hoog  punten – erg hoog

Adolescenten kunnen een last voor de samenleving zijn door:  Riskant gedrag; vooral schadelijk voor de adolescent zelf  Kleine criminaliteit; hinderlijk voor de omgeving (antisociaal, niet gewelddadig)

 Behoefte aan spanning; ‘sensation seeking’  Cognitieve beslissingsprocessen; onderschatten van risico  Optimistisch egocentrisme; imaginaire publiek en persoonlijk legende  Erbij willen horen  Experimenteren  Genot  Verveling

 Dezelfde verklaringen als voor riskant gedrag  Biologische verklaring; toename van testosteron bij jongens, seks en agressie ‘make love not war’  Sociaal maatschappelijke verklaring; frustratie; protest

 tion/drugs/mouse.html tion/drugs/mouse.html

Waarom hebben adolescenten stemmingswisselingen?  Hormonale invloeden  Psychosociale invloeden

1. Invloed van hormonen op organen nodig voor specifiek gedrag; versterking van spieren voor bedreigende situaties, van agressie naar gedrag 2. Gevoeligheid voor zintuiglijke indrukken; positief en negatief 3. Invloed op zenuwstelsel, bloedsomloop en stofwisseling; soms energiek, soms lamlendig 4. Invloed op de hersengebieden; die emoties reguleren en stemmingen bepalen

 Oestrogeen ; vrouwelijk hormoon; zorgt voor vrouwelijke geslachtskenmerken. Teveel oestrogeen vermindert de vruchtbaarheid, en remt de behoefte aan sex. Te weinig oestrogeen, onderontwikkeling van geslachtskenmerken

 Androgeen; verzamelnaam van mannelijk hormonen; oa testosteron; zorgt voor ontwikkeling van mannelijke geslachtskenmerken; reguleert sexdrift Te weinig androgeen; geen energie Teveel androgeen; agressie

Adolescenten ervaren stress door:  Veranderingen in het uiterlijk  Seksuele verlangens  Omgeving verwacht verantwoordelijkheid en zelfstandigheid  Denken over zichzelf  Peers nemen een deel van de rol van de ouders over

Als stressvolle veranderingen samenvallen kunnen er conflicten ontstaan Voorafgaande ontwikkeling (waaronder copingstijl) is hierbij belangrijk Noem stressfactoren..

 Depressie  Algeheel gevoel van ongelukkigheid  Eenzaamheid  Angst  Onzekerheid  Negatief zelfbeeld

 Verinnerlijking van problemen  Eigenwaarde onderhevig aan mening van anderen  Uiterlijk belangrijk  Hormonen