Workshop Spanning & Sensatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Hogescholen in Dialoog
Stichting Techniekpromotie
Ons idee Holtkampschool Goes.
Onderzoeken vanuit je hoofd
De waarde van cultuureducatie
Sociale Innovatie als ondernemingsstrategie WORKSHOP uur
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Brederoschool 3D-Duurzaam
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Prokkelen. Voorstellen Prokkelambassadeurs Marjan Faber Thea Nicolai.
met studievaardigheden
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Bestuurs- en Concerndienst Meisjes willen graag sporten! De UTRECHTSE aanpak.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Een werkbladensysteem voor het stap-voor- stap uitvoeren van taken op de boerderij.
Programma 20.00Opening wethouder 20.10Inspirerende verhalen Randwijk – Oosterhout – Zetten 20.20Aan de slag 21.50Afspraken en afsluiting 22.00Napraten.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Venray. Techniek als substantieel onderdeel leergebieden basisschool In de toekomst meer carrieres binnen de techniek.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Aanmoedigingsprijs 2016.
Wetenschap en technologieonderwijs De Malelande
Motorisch leren bij pupillen
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Een duurzaam traject.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Kwaliteitszorg Les 6.
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
Wolkom yn Fryslân! Wifi netwerk Eduroam of FC-Gasten wachtwoord:
Inspiratiemiddag CODA Museum 28 maart 2018
Functioneel beheer middag
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Dompeldag kindgesprekken 13 april 2018.
Samenlevingsschool / KC
Welkom! WELKOM! HR-Netwerkdag Omgevingswet
Terugkomdag intern begeleiders september 2017
Indelingen:. LSC 1890 Jeugd Seizoen Indelingen Vanuit het bestuur Cyclussen Praktijk.
Transcript van de presentatie:

Workshop Spanning & Sensatie Stichting Techniekpromotie Brigitte van Helden (Directeur) Sanne Respen (Educatief Medewerker)

Warming-up

Inhoudsopgave Welkomstwoord Warming-up Stichting Techniekpromotie Onderzoekend & Ontwerpend Leren Aan de slag! Nabespreken Cooling-down Afsluiting

Techniek Toernooi Techniekwedstrijd 4 t/m 12 jaar Lesideeën en wedstrijdbrieven Onderzoekend en ontwerpend leren Samenwerking Nederlands Openluchtmuseum

Onderzoekend & Ontwerpend Leren Vraag of probleem Empirische cyclus Cyclische processen Uitwisseling tussen deze twee vormen van leren

De aanpak Leerkracht heeft slechts begeleidende rol Nieuwsgierigheid wekken Rijke ervaring laten opdoen Aansluiten bij alledaagse leefwereld Verbinding met andere leergebieden

Anekdote: Een aantal kleuters gelooft dat de wind uit de bomen komt Anekdote: Een aantal kleuters gelooft dat de wind uit de bomen komt. Tijdens een wandeling in het open veld maakt de leerkracht de kinderen opmerkzaam op het feit dat het daar ook waait, terwijl er geen bomen staan. Doordat de leerkracht de aandacht van de kinderen richt op de begrippen wind en het open veld, zet de leerkracht de kinderen aan tot denken. De kinderen kunnen nu zelf verbanden leggen om het begrip van de wind te vergroten.

Geluid kun je voelen door tegen een ballon te praten Geluid kun je voelen door tegen een ballon te praten. Dat komt door de trillingen die je maakt als je praat. Geluid bestaat uit trillingen. Als je praat gaan de trillingen door de lucht. De trillingen kunnen ook door andere dingen gaan zoals de ballon.

Wat heb je nodig? Wetenschap en techniek ligt in de keukenla Laagdrempelig Alledaagse materialen

Aan de slag! Integratie in lesprogramma Bestaande methodes en thema’s Koppeling andere vakken Aansluiten alledaagse leefwereld Voorbeelden Betrokkenheid ouders

Nabespreking

Cooling-down

Afsluiting Bedankt voor jullie aandacht Zijn er nog vragen?