Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Planning 1 Sept-Introductieweek 8 Sept-Introductie en Marketing 15 Sept-Bedrijfstypologieën – Logistiek 1 22 Sept-Organisatiestructuren – Organiseren en structureren – Logistiek 2 29 Sept-Financieel Management – Logistiek 3 6 Okt-Wet en Regelgeving – MVO 13 Okt-Omgevingsinvloeden – Concurrentie en samenwerking 20 Okt-Vakantie 27 Okt-Proeftentamen 31 Okt-Gastles ‘Startups’ 10 Nov-Tentamenweek
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 79)
Proeftentamen Logistiek
Termen Logistieke subsystemen Just-in-Time Customer Service Markttrends Time-to-marketing Product-markt-matrix Klantorder ontkoppelpunt (KOOP)
Welke kosten beïnvloeden gemiddeld het minst de verkoopprijs? Overhead Distributiekosten Marketingkosten Kosten Material Management
Het KOOP (Klantorder Ontkoppelpunt) ligt voor het op maat maken van gordijnen bij Ontkoppelpunt 1 of 2 Ontkoppelpunt 2 of 3 Ontkoppelpunt 3 of 4 Ontkoppelpunt 4 of 5
“Assembleren voor centrale voorraad” betekent dat het KOOP bij de voorraad grondstoffen en onderdelen van de leverancier ligt het KOOP bij de voorraad ligt van complete producten het KOOP op het tijdstip van de orderlevering ligt het KOOP op het tijdstip van de orderontvangst ligt
Wat is GEEN beslissing bij fysieke distributie? Optimaal bestelmoment Optimale vestigingsplaats Keuze transportmiddel Afzetprognose
In een autofabriek worden auto’s samengesteld uit halffabrikaten. Er is hier sprake van: Convergente stroom Divergente stroom Netwerk Shared resource
Lead time management betreft: het verkorten van de time-to-market de doorlooptijd van het omzetten van een klantorder naar gefactureerde inkomsten voor een bedrijf time management als instrument voor managers het realiseren van organisatorische integratie
Proeftentamen Financieel
Je kan kiezen uit twee opties. Nu € besteden aan een geïntegreerd informatiesysteem of drie jaar lang € (steeds aan het eind van het jaar) aan licenties besteden. De disconteringsvoet is 5%. Geïntegreerd informatiesysteem omdat je euro goedkoper uit bent. Geïntegreerd informatiesysteem omdat je euro goedkoper uit bent. Drie jaar lang € besteden aan licenties omdat je euro goedkoper uit bent. Drie jaar lang € besteden aan licenties omdat je euro goedkoper uit bent.
Een bedrijf wil € investeren in een uitgebreid CRM-systeem zodat er uiteindelijk per jaar € meer omzet gerealiseerd kan worden. De financieel adviseur heeft berekend dat de Contante Waarde € bedraagt gerekend over een periode van 4 jaar. De ROI (Return On Investment) van deze investering is: 0,0375 % 3,75 % 0,0833 % 8,33 %
Proeftentamen Wet- en regelgeving
Termen VOF Rechtspersoon Auteursrecht Intellectueel eigendomsrecht Handelsnaam Registers
Welke van de volgende ondernemings- vormen is geen personenvennootschap Maatschap Coöperatie VOF CV
Proeftentamen Management & Organisatie
Termen Omgevingsfactoren Cradle to cradle People – Profit – Planet Samenwerkingsvormen Organisatiedelen Organisatievormen Bedrijfstypologie Concurrentie strategie SWOT BCG Matrix Concurrentiekrachten
Welke van de onderstaande samenwerkingsvormen gaat het minst ver: Sociale netwerken Joint venture Strategische alliantie Fusie en overname
Welke organisatievorm paste het best bij een advocatenkantoor Machineorganisatie Matrixorganisatie Professionele organisatie Lijnorganisatie
Wat is een kenmerk van ‘Operational Excellence’? Optimale dienstverlening Beperkt assortiment Snelle time-to-market Integratie klantsystemen
Wie ontwikkelde de Do-Plan-Check-Act cirkel? Mintzberg Porter Deming Adam Smith
In de BCG-matrix is een ‘Dog’ een product met een Laag relatief marktaandeel en laag groeipotentieel Laag relatief marktaandeel en hoog groeipotentieel Hoog relatief marktaandeel en hoog groeipotentieel Hoog relatief marktaandeel en laag groeipotentieel
Welke factor behoort niet tot de omgevingsinvloeden voor een organisatie? Politieke factor Economische factor Milieufactor Netwerkfactor
Er zijn 3 focuspunten bij samenwerking tussen bedrijven. Welke hoort er NIET tussen? Kosten en besparingen Positionering en nieuwe markten Offensieve / defensieve strategie Leren en kennismanagement
Bij een joint venture: gaan twee bedrijven fuseren gaan twee bedrijven een gezamenlijke dochteronderneming starten gaan bedrijven kennis en capaciteit delen gaat een bedrijf in het buitenland een verkoopkantoor oprichten
Tips voor het tentamen! Bedenk zelf eerst je eigen antwoord voordat je naar de mc-antwoorden kijkt.... Zit het antwoord dat je zelf hebt bedacht erbij, dan is dat meestal het goede antwoord.... Als dit niet lukt, dan eerst de foute antwoorden wegstrepen..... Lees de vraag goed en let op het woord ‘NIET’ of ‘GEEN’: in dat geval eerst de goede antwoorden wegstrepen..... Bij antwoorden met stellingen of beweringen altijd het beste antwoord kiezen Voor de vragen over Financiën mag je alleen een gewone rekenmachine gebruiken en even rustig nadenken voordat je een antwoord kiest is wel zo verstandig!
Vragen zijn welkom