Pemwjk01vx Pascal van Schajik Tafels stoelen langs de kant Vorm groepjes van 4 Ga bij elkaar staan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogische theorieën
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pemwjk01vx Pascal van Schajik Even voorstellen.. Regels Groep Rol groep.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Groepsdynamica.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Groepsdynamiek 1.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Werken met groepen jonge kinderen
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wjk.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Rob Goossens Het Werkplan.
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Richting geven aan Teamontwikkeling
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

pemwjk01vx Pascal van Schajik

Tafels stoelen langs de kant Vorm groepjes van 4 Ga bij elkaar staan

wat gaan we doen… Regels omtrent opdrachten blended learning aanpak Groep Rol groep

leerdoelen Je beschrijft welke visie het op de locatie gehanteerde VVE- programma heeft op het werken met groepen jonge kinderen. Je brengt methodisch interactiepatronen in de groep en groepsontwikkeling in kaart. Je begeleidt een groep jonge kinderen met daarin aandacht voor de individuele ontwikkeling van het kind. Je ontwerpt een activiteitenplan voor een groep kinderen, test de uitvoering hiervan in de praktijk en evalueert dit aan de hand van de pdca-cyclus met een eigen ontworpen activiteitenplan voor een groep kinderen.

Groepen en samenstelling Verantwoording module; waarom werk je aan een groepsgevoel. Wat is een groep? Hoe verloopt een groepsproces? In welke groepen functioneren de kinderen? Groepsindelingen; voor – en nadelen; verticaal, horizontaal, grote groep, kleine groep Groepssamenstelling Belang van een vaste groep

Noem voorbeelden van een sterke groep… nk 7D4 7D4 HiCw HiCw

Wat is een groep? Groep is een verzameling van individuen, die in een bepaalde context meer interactie met elkaar hebben dan met anderen daarbuiten. Interactie en context zijn twee bepalende hoofdelementen.

Een andere definitie: als een aantal mensen die zichzelf als een eenheid waarneemt en die de macht heeft om op gezamenlijke manier tegenover de omgeving te handelen. Kernbegrip van deze definitie is “groepsbewustzijn”De leden zijn zich bewust van hun lidmaatschap. 9OM 9OM

Doelstellingen: “Individuen worden lid van een groep om een gemeenschappelijk doel te bereiken.”(Freeman, 1936) “Groepen zijn eenheden van twee of meer personen, die met een bepaalde bedoeling met elkaar omgaan en die dit contact zinvol vinden.”(Mills, 1967)

Interdependentie (Lewin, 1951) Wederzijdse betrokkenheid van de groepsleden op elkaar is een kenmerk van groep. De groepsleden hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn, wel aan elkaar betrokken te zijn. Daarbij is interactie ook erg belangrijk (= wanneer een bepaalde activiteit van iemand wordt gestimuleerd door de activiteit van iemand anders, ongeacht wat deze activiteiten inhouden, Holmans).

Wat heb jij nodig. Denken: Bedenk voor jezelf wat jij nodig hebt om je op een prettige manier onderdeel te voelen van een groep. Schrijf de punten die bij je naar boven komen op. Dit onderdeel voer je in stilte uit. Delen: Op signaal van de docent ga je het gesprek aan met je buurvrouw over jullie punten. Kom tot een gezamelijk vijf punten lijstje.Uitwisselen: Deel met de rest van de groep welke vijf punten voor jullie belangrijk zijn.

Drie soorten groepen: Hoofd: verwerven van inzicht, bewustwording en staat informatieoverdracht centraal. Kennis. De begeleider is leermeester vb lesgroep Hart : verwerking van gevoelens en om behandeling van gevoelsmatig geladen. onderwerpen. Het uitwisselen van ervaringen en gevoelens. Attitude. De begeleider is tuinman. Vb sova Handen: aanleren van vaardigheden. De begeleider is regisseur, stuurman vb.BHV cursus

Welke rol heeft de pm-er volgens jullie?

Fasen van groepsvorming Fase 1: oriënteren Oriëntatie op de eigen positie binnen de groep Vragen: - voorwaarden voor het lidmaatschap - Wat kost het lidmaatschap (energie en inzet) - Grenzen eigen identiteit en groepslidmaatschap - Welk soort gedrag is acceptabel en welke grenzen stelt de groep hieraan

Fase 2: presenteren (storming) - Eigen functioneren als groep - onderlinge betrekkingen staan centraal - Kritische vragen t.o.v. leiderschap - Kritische vragen t.a.v. onderlinge relaties en omgangsvormen - Vragen rond controle en macht, dominantie, gezag en verantwoordelijkheid. Onrustige periode: Als ik iets doe, wie luistert er dan, hoe vinden anderen dat en wie zijn mijn medestanders. Fasen van groepsvorming

Fase 3: normeren (norming) Er ontstaat een relatiepatroon, waarin de onderlinge verhoudingen geregeld zijn. Cohesie en intimiteit - Hoe persoonlijk gaan we met elkaar om - Welke mate van afstand of nabijheid - Hoeveel kunnen we elkaar vertrouwen ‘ Zo gaat het dus in deze groep ‘Fasen van groepsvorming

Fase 4: presteren (performing) Groep is tot volle rijping gekomen: - Eigen taakstructuur - Eigen invloedsverdeling - Eigen relatiepatroon Regels zijn niet afgesproken; ze zijn ontstaanFasen van groepsvorming

Fase 5: Evalueren (termination) Afsluitingsfase Leden beginnen zich los te maken Tijd nemen voor afscheid

Koppel in tweetallen een concreet voorbeeld aan elke van de vijf fasen.

Vorm met een van je mede studenten die pm’ er zijn van eenzelfde soort groep als jij een duo of trio. Zoek met elkaar uit de voor en nadelen zijn van jouw groep. Je kunt de informatie in de volgende documenten vinden: Document SAW (pag. 4 t/m 6) Digitale Content Pedagogisch kader (pag. 103, 104, 105) Kinderen in de groep (pag. 36 t/m 42) Welkom in de groep (pag. 61 t/m 63 en 68 t/m 71) artikel “Fijn je weer te zien! uit Kiddo Koppel de theorie aan praktijkvoorbeelden die deze ondersteunen of tegenspreken. Bedenk vervolgens met elkaar welke acties je kunt ondernemen om de kansen en mogelijkheden van jouw groep versterken. Deze acties vormen aanleiding voor de praktijkopdracht.

Lezen uit Pedagogisch Kader, pagina 103 t/m 104 Zijn dat wij, specifieke kenmerken van de groep in de kinderopvang (pag 5-8 en 5-9) Welkom in de groep, pagina pag. 41 t/m 47, 56 t/m 58 en 61 t/m 71 Artikel “Fijn je weer te zien! uit Kiddo (zie reader) Artikel “Kinderen hebbe niet alleen behoefte aan vertrouwde volwassenen maar ook aan vertrouwde kinderen”, Elly Singer (zie reader) Naar aanleiding van bijeenkomst 1: 2. Het VVE-programma bij jou op de groep Zoek in het VVE-programma dat jullie op de locatie hanteren op wat de visie is op werken met kleine groepen en of dit klopt wat je hebt besproken in bijeenkomst 1. Bijeenkomst 2: Voorbereiding: 1. Lezen uit Pedagogisch kader; Singer en Kleerkoper (pag. 77, 78, 79, hoofdstuk 9; 90 t/m 99) Zijn dat wij; Ligtvoet (artikel “vrijheid voor ontdekken, pag. 5-39) Artikel uit Kinderopvang, maart 2007, “ Een eigen plek” (zie reader)

Kleine groepen en omgeving Terugkoppeling VVE methode en visie over werken met groepen. Uitleg sociogram Sociogram linken met keuze groepssamenstelling/ en het totale groepsproces.