Ongemakkers hebben de toekomst Inspiratiemiddag Doarpswurk 17 november
Groeten uit Den Haag Ne Jupiter quidem omnibus
Zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken
SORRY…
SORRY… “U spreekt met de afdeling Beleidsreparatie …”
Stap 1: wakker worden “Jullie zijn Leedbezorgers. Erken dat Nou gewoon.”
Dus. Wie de overheid dient, ontmoet onvermijdelijk tegenspel Altijd verliezers Half fabrikaten Alles is openbaar …daar kun je dus het beste maar van genieten
Stap 2. een Mariaverschijning
Stap 3: een missie (zie ook ‘Factor C’) Zie Rijksportaal
Stap 4: man loopt tegen lamp U bent door rood gereden U krijgt een bon Heeft gezien hoeveel brugpiepers om u heen stonden?
Aldus Edward de Bono ´De kunst is om interesse op te brengen voor de argumenten van anderen en op zoek te gaan naar de waarde die daarin schuilt` ‘Eenvoud’
Stap 5: het kwartje valt “Je gaat het pas zien als je het door hebt”
‘Wat je niet ziet, bestaat niet’ (Wagemans, 2002) B B B E Overheid B A C 13 A = wat burger ziet, B = wat bestuur ziet, C = Gemeenschappelijk gebied
Wat ik vind…. (Standpunt) Wat ik wil…. (Belang) Wat ik voel…. (Emotie) Wat mij drijft … (Waarden)
Stap 6: de proefschrijverij 1.Wat beweegt beleidsmakers bij (vermeende) weerstand? 2.Wat bepaalt het succesvol hanteren ervan? 3.Welke factoren schragen het gedrag?
‘Als ik weerstand ontmoet, dan…’ Of je zoekt het op!!!!!!
Parkeren aan de Laan
Watskeburt? Compliance: benut basale bereidheid (‘wij snappen ook wel dat … ’) Procedurele rechtvaardigheid: eerst de bejegening (‘neem mij serieus’) Bevestiging: (h)erken cognitieve dissonantie (‘help me even…’) Nabijheidsheuristiek: mensen willen horen bij iets dat groter is dan henzelf (‘mijn buurt’ versus ‘mijn gemeente’) Bronbelangen: nieuwsgierigheid (‘waarom…?’)
Bananarama zat er verdrááid dicht bij (in 1986) It ain’t what you do, it’s the way that you do it
Nee, dan Simon Sinek (maar ja, 2012) It ain’t what you do, it’s the why that you do it
Oftewel Wat = ik vraag mensen mee te doen Hoe = ik doe dat op een lollige/pakkende manier Waarom = ik spreek drijfveren, waarden aan
Stap 7: des poedels kern Het gaat niet om wat wij willen dat mensen doen. Het gaat om wat ze doen. En hoe we er op aansluiten…. …en dat van perspectief (kunnen) voorzien
Het is er al
De Belastingdienst heeft het door
Kruispunt of rotonde?
Comfrontatiemodel 1. Vertragen Luisteren 2. Vertwijfelen Expliciteren 3. Toenaderen Faciliteren 4. Verbinden Framing 5. Inbedden Loslaten
Zes hefbomen (sorry: ‘bevorderende factoren’) 1. Persoonlijke hulpbronnen Extraversie, ordening en vriendelijkheid 2. Professionele ambitie Baan, carrière of roeping? 3.Ambtelijk besef Weten hoe de hazen lopen 4. Sociale steun Erkenning en echte luistervaardigheid 5.Zicht op resultaat Hoe meten en weten we impact: zwartkijksessie? 6. Ruimte voor reflectie Fouten maken mag - en hoe leren we: intervisie?
Dus Inleven Herformuleren Overeenkomen
Dus Aansluiten en perspectief bieden
Dus Contact “Zeg, zul je er wel van genieten”?