Vitaal en Kwetsbaar Pilot Botlek – DP Rijnmond-Drechtsteden en DP Ruimtelijke adaptatie 8 oktober 2015 Botlek M4H Noordereiland/ Kop van Feijenoord Havenbedrijf Rotterdam Rijkswaterstaat WNZ Gemeente Rotterdam
Ontwikkeling klimaatadaptatiestrategie Bepaling maatschappelijk acceptabele risiconiveaus Externe veiligheid ‘meets’ waterveiligheid (10 -6 vs ) in joint fact finding proces (overheid – bedrijven) Studiegebied (DP) A15 Doel
Weten (overstromingskans)
Weten (overstromingsgevolgen) Dilemma's: 1)Kwetsbaarheid vitale objecten onbekend (Veiligheidsplan bedrijf: ‘wij zitten hoog en droog’) 2)Gegevens netwerkproviders niet openbaar (ook niet in vertrouwen) 3)Veiligheidsregio: buitendijks = witte vlek
Willen Gemeente: veilige afweging van risico’s via afwegingskader. Huidig gemeentelijke acceptatieniveau = uitgiftepeil Botlek (overheid en bedrijven): zoeken naar gedeelde acceptatieniveaus en indien nodig maatregelen Bedrijven: niet risicobewust/ ‘willen’ ontbreekt SEVESO/BRZO 2015: bedrijven onderzoeken eigen ‘kwetsbaarheid’ Overstromingskansen in 2100: Basis: 1: 1000 Basis+: 1: 4000 voor vitale/kwetsbareobjecten
Willen: dilemma’s 1.Niveauverschillen partijen m.b.t. kennis, ambities, risicoacceptatie 2.Kwetsbaarheid soms in klein hoekje. Lokale actoren accepteren dit niet 3.Hoe omgaan met toename risico’s a.g.v. klimaatverandering? 4.Veiligheidsniveau Botlek: reeds hoogste ter wereld
- Meer maatwerk mogelijk en nodig - Echter instrumenten ontbreken: bouw- /systeemeisen, milieuvergunning, etc - Waken voor vergroting opgaven crisisbeheer Werken
? Dilemma: bestaande gebieden laten zich lastig aanpassen Voorbeeld vanuit stedelijk gebied (Noordereiland)
Algemene dilemma’s Binnendijks: überhaupt nog eisen stellen als nieuwe dijknorm = 1 op ? Verbinding lagen 1/2/3: betere integratie/koppeling nodig! Wie maakt de connectie? Wiens verantwoordelijkheid is het? Laag 2 valt tussen wal/schip?