Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Kanaalsturing. Kanaalsturing Balie bezoek ombuigen naar selfservice • Hoe kan ik u helpen? • Ik wil een afspraak maken • Waarvoor wilt u deze afspraak?
Workshop VVSG 10/10/2013 Durven met dienstverlening
Zaakgericht Werken.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Organisatiecultuur.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Ontwikkeling lokaal loket Politieke betrokkenheid bij ontwikkeling RIO en Wvg- advisering Someren heeft sinds 1998 een lokaal loket met info en advies.
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Consyst “Leuker kunnen we het niet maken”. Wat? Werkgever Front office Afspraken Mid office Regeling Overeenkomst Collectieve polis Pensioenbrieven Back.
De case Oostkamp.
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Producten & Werkprocessen
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Hier komt een titel Hier komt tekst En een opsomming En een voetnoot Hier komt een hoofdstuk Over Lommel en Pure energie.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Afspraakgericht werken Snel balie
ViaVia Info-presentatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatieontwikkeling
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Sociaal Juridische Dienstverlening
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
De case Oostkamp.
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Organisatiestructuur
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Naar een nieuw model van dienstverlening Seniorenraad 19 april
Auteur: Werner De Wael – finaal document – 18/02/2013
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening

1.Vandaag 2.Dienstverleningsprincipes 3.Contact Center 4.Mid office 5.Personeelstraject 6.OCMW 7.De toekomst Het dienstverleningsproject

Dienstverlening vandaag

Balieplein

Klantenbegeleiding

Principes

Het verhogen van de tevredenheid van de burger over de dienstverlening zowel telefonisch, digitaal als fysiek. Hoofddoel van de cluster externe dienstverlening

De cluster Externe dienstverlening Loketbeheer Onthaal Samen- leven Vreem- delingen -zaken en inburge- ring Ruimte- lijke en ste- delijke ontwikk eling Vrije tijd Burgerzaken Burger- lijke stand Bevol- king P&B

klikken Multikanale dienstverlening

klikken Multikanale dienstverlening bellen

klikken Multikanale dienstverlening balie bellen

klikken Multikanale dienstverlening balie bezoek bellen

Basisprincipes Scheiding front/back

Basisprincipes Scheiding front/back Uniforme klant- vriendelijk- heid

Basisprincipes Scheiding front/back 1 bezoek 1 locatie Uniforme klant- vriendelijk- heid

Basisprincipes Scheiding front/back 1 product 1 balie 1 bezoek 1 locatie Uniforme klant- vriendelijk- heid

Basisprincipes Scheiding front/back Slimme samen- werking 1 bezoek 1 locatie 1 product 1 balie Uniforme klant- vriendelijk- heid

De dienstverleningsprincipes INFORMATIEVERSTREKKING EENVOUDIG BINNEN 5 MINUTEN NIET PRIVACY GEVOELIG LANGER DAN 20 MINUTEN TUSSEN 5 EN 20 MINUTEN VRAAGT EXPERTISE NIET PRIVACY GEVOELIG PRIVACY GEVOELIG DOORVERWIJZING VRAAGT EXPERTISE ONTHAAL SNELBALIE SPREEKRUIMTE THEMABALIE

De loketvloer

Het contact center

 1 centraal telefoonnummer :  80% van de mensen helpen in 1e contact  maximaal 1x doorschakelen (daarna terugbellen vanuit de back office) Basisprincipes

Definitie: Alle klantgerichte producten (714 in totaal) zijn beschreven in een digitale fiche (de kennisfiche) die opgenomen is in een digitale databank. Extern doel: –Informatie geven over het productaanbod van de stad aan de externe klant op een gestandaardiseerde manier (wat?, werkwijze?, …). –Consulteerbaar maken van deze informatie zowel schriftelijk als digitaal, opgebouwd volgens de logica van de burger. De kennisfiches

Intern doel: –Verzamelen van informatie om als centrale contactcentermedewerker of onthaalmedewerker vragen van de burger af te handelen. –Documenteren van de stappen die nodig zijn om een product af te leveren (door front office of back office). –Beschikbaar stellen van deze informatie en stappen voor alle interne medewerkers die de interacties moet afhandelen. –Mogelijk maken van zelfreflectie over de bestaande processen en producten. –Aanleveren van opleidingsdocumentatie voor nieuwe medewerkers. De kennisfiches

Een overzicht

De Mid office

Productontwikkeling : - Implementatie klantbegeleidingssysteem - Invoer rapportering over bezoekersstromen/producten - Digitale dienstverlening uitbouwen (inclusie en ontwikkeling) Productbeheer : - Beheer loketmap - Beheer kennisfiches - Opmaak basisrapporten dienstverlening Mid office wordt Productontwikkeling en -beheer

Het personeelstraject

-Frontoffice medewerker doet uitsluitend baliewerk -Polyvalente medewerker doet back office werk, maar springt in op front office - Back office medewerker doet uitsluitend back office werk Bezetting: 3 profielen

1. Persoonlijke voorkeur 2. Oriëntatieproef (leervermogen en psychotechnische competenties) 3. Feedback over oriëntatieproef 4. Keuze (medewerker, direct LG, Directeur, selectie) Het traject

Samenwerking met het OCMW

Hulp- versus dienstverlening Missie OCMW (OCMW-wet) (hulpverlening) “Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.” Missie externe dienstverlening (dienstverlening) “Het verhogen van de tevredenheid van de burger over de dienstverlening zowel telefonisch, digitaal als fysiek.”

‘Sociale’ stadsproducten -Pensioenaanvragen -Verklaring euthanasie -Aanvragen personen met een handicap -Attest inentingen -Andere inlichtingen (levenseinde, donatie,…)

De dienstverlening van de stad en het OCMW aan balie sociale zaken houdt ondersteuning in op verschillende vlakken: –materieel –administratief en juridisch –financieel Alles draait om "zorg". Omkadering van de sociale producten aangeboden in het NAC

3 mogelijke pistes voor het aanbieden van dienstverlening van het OCMW in het NAC nagaan waarvoor de burger zich aanmeldt en op basis hiervan: info geven doorverwijzen Doorverwijzing eerste gesprek met een expert aan de hand van een intakeformulier (OCMW) met vervolgafspraak indien nodig Intake Volledige opvolging en begeleiding Hulpverlening

Het loket van de toekomst

Het loket van de toekomst?

Nieuwe projecten op korte termijn  Nieuw e-loket  E-inclusie  Externe communicatie over wachtrijen en –tijden  Verhouding product/ balie verder ontwikkelen (weg van 1 product/1 balie)  Samenwerking met het OCMW i.v.m. onthaal/contact center  Van transactie naar advies  Onderzoek bezoeken aan huis

Het loket van de toekomst?