Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Wim Arendse, ZADKINE Frank Kupers, Consult Yourself
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Van Methode Naar Methodiek
Werkveldtraining 26 september 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Workshop rekenen 6 december
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Studiecoach Bijeenkomst
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Kiezen op Maat Loopbaanoriëntatie en Beroepskeuze.
Professionalisering Medewerkers
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Workshop “Beoordelen”
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Ouderavond mavo 2 Dinsdag 15 september 2015.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
RTTI – kennismaking en ervaring
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Toolbox voor Maatwerk en Resultaatgericht Toetsen op basis van OBIT, RTTI, TIMSS …….. Luc Orbons, november 2014
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
PTA VOORLICHTING EINDEXAMENJAAR BB/KB.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Brabant, vernieuwt samen
Keuzethema: differentiatie
Gepersonaliseerd leren
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Toetsen in nieuwe scheikunde
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR DRIE
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Een eigen leerroute voor elke student
Profielkeuze-avond leerjaar 2
Transcript van de presentatie:

Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren Dialoogsessie Onderwijsinnovatie 27 oktober 2015 Expertteam Toetsen Ellen de Kwant en Karin Vogelaar xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Programma Leerwegonafhankelijke toetsing (LOT) binnen onderwijsinnovatie LOT in de context van gepersonaliseerd leren Praktijkopdacht LOT Verkenning naar de onderwijspraktijk Dialoog over LOT xxxxxxxxxxxxx

Plaats van leerweg onafhankelijke toetsing (LOT) xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Plaats van leerweg onafhankelijke toetsing (LOT) Overzicht van alle 5 kernelementen van onderwijsinnovatie HU. En de 14 ontwerpdimensies om ruimte en richting te geven aan deze kernelmenten. De HU kiest voor gepersonaliseerd leren. Gepersonaliseerd leren leidt tot het ontstaan van flexibele leerwegen voor studenten. Lot is hierbinnen een middel om het gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Werken aan LOT kan een impuls betekenen voor de toetskwaliteit. 1. Flexibiliteit: Het andere doel is flexibel onderwijs mogelijk maken. Voor flexibel onderwijs qua bijvoorbeeld inhoud, tijd, plaats en niveau is nodig dat ook de toetsen en de toetsorganisatie flexibel zijn ingericht. Dit kan alleen als de toetsen onafhankelijk zijn van de gevolgde leerweg (= LOT). 2. Kwaliteit: Door de leerwegonafhankelijkheid van de toetsen kunnen alleen beoogde leeruitkomsten worden getoetst. Hiervoor is nodig dat de beoogde leeruitkomsten specifiek, eenduidig en op het juiste niveau zijn geformuleerd. De gerichtheid op leeruitkomsten en een goede formulering van die leeruitkomsten komt de kwaliteit van de toetsen ten goede. Verder kan de toetskwaliteit versterkt worden door externe validatie van de examinering (Vreemde ogen dwingen). Een vorm van externe validatie van de examinering is het organiseren en afnemen van instellingsoverstijgende (voortgangs)toetsen. Dergelijke toetsen zijn vanzelfsprekend leerwegonafhankelijk. xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Werkdefinitie LOT Bij leerwegonafhankelijk toetsen liggen de leeruitkomsten vast en kan de weg daar naar toe, de leerweg, verschillen. Leerwegen kunnen verschillen, waardoor er ruimte komt voor gepersonaliseerd leren. Afbakening Bij gepersonaliseerd leren is de formatieve functie van toetsen van groot belang voor (het begeleiden van) de sturing van het leerproces van de student. Dit valt echter buiten de scope van deze notitie. LOT wordt in deze notitie alleen uitgewerkt voor de summatieve functie van toetsen. HU visie op toetsen, HUD/OO&S, concept, september 2015 xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Ontwerpeisen LOT A. Leeruitkomsten zijn leidend voor de ontwerpvolgorde: Het toetsprogramma (vast) is leidend voor het ontwikkelen van het onderwijsprogramma (flexibel.) De leeruitkomsten (vast) zijn leidend voor het ontwikkelen van de onderwijsactiviteiten (flexibel). Bij LOT zijn de leeruitkomsten leidend en niet de leerweg. Toetsen worden ontwikkeld op basis van de beoogde leeruitkomsten en niet op basis van wat tijdens de leerweg aan bod is geweest. Dit heeft consequenties voor de ontwerpvolgorde. xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Ontwerpeisen LOT B. Leeruitkomsten zijn leidend voor het bepalen van de leerinhoud. Het examenprogramma is gebaseerd op het toetsprogramma (vast). Toetsen zijn gebaseerd op de leeruitkomsten (vast); onderwijsactiviteiten (flexibel) maken geen onderdeel uit van de toets. Hier zit ook het onderscheidt tussen onderwijs en toetsing. xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Figuur: Inzicht in ontwerpeisen voor LOT: : onderscheid Toetsing en Onderwijs. (ontwerpvolgorde en ontwepinhoud). xxxxxxxxxxxxx

Praktijkopdracht 15 min. Lees de toetsinformatie xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Praktijkopdracht 15 min. Lees de toetsinformatie Bespreek onderstaande vragen: Kan deze toets LOT afgenomen worden? Wat is er nodig om deze toets LOT te maken? Wat zijn de aandachtspunten? Nabespreken Welke inzichten? Wat neem je mee? 2/3 tallen: 15 min. xxxxxxxxxxxxx

LOT in de context van gepersonaliseerd leren xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 LOT in de context van gepersonaliseerd leren Vanuit de werkdefinitie dat bij LOT de leeruitkomsten vast liggen en de weg daarnaartoe kan verschillen heeft het expertteam gekeken naar welke leerwegen we nu binnen de HU hebben en wat er in de toekomst mogelijk zou zijn. Dit is een eerste verkenning naar LOT in de context van gepersonaliseerd leren. Vraag: Wat verstaan we nu binnen de HU eigenlijk onder gepersonaliseerd leren? Hebben we het dan over tijd, ruimte en plaats of hebben we het over de mogelijkheid voor de student om zelf de regie over zijn eigen leerproces te kunnen nemen. O.a. inrichting van de studie, aansluiten bij eigen leervoorkeuren etc. xxxxxxxxxxxxx

Mogelijke leerwegen xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Meerdere leerwegen binnen 1 opleiding. Grof onderscheid 1. vast aangeboden, 2. meerdere vaste aangeboden leerwegen 3. globale leerweg met eigen accenten, 4. persoonlijke leerweg. Wat je ziet is een verschuiving van regie bij de opleiding/ organisatie naar regie bij de student. Mate waarin hangt af o.a. van je doelgroep, organisatie en kan groeien gedurende de opleiding (bv. Propedeuse meer vast en later meer flexibel). Vraag: wanneer vinden we het nu globaal? Zie overgang naar persoonlijk. Voor nu keuze globaal is persoonlijk binnen een leereenheid en persoonlijk = binnen de leereenheid én op het niveau van het ondewijsprogramma. Maar dit is niet ‘in beton gegoten.’ xxxxxxxxxxxxx

Globale leerweg met eigen accenten xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Hoofdlijnen onderwijsprogramma ‘vast’ Student bepaalt eigen accenten binnen de onderwijseenheid. Binnen de onderwijseenheid: Transparantie over de leeruitkomsten Aanbod van diverse relevante leeractiviteiten Begeleiding studenten m.b.t. keuzes Flexibiliteit m.b.t. moment aantonen leeruitkomsten. ‘globale leerweg’ beslaat een breed spectrum; Transparantie: student weet naar welke leeruitkomsten (per onderwijseenheid) wordt toegewerkt, informatievoorziening rond toetsen is losgekoppeld van de onderwsactiviteiten. Meerdere flexibelere toetsmomenten: time slots open, toetsrooster niet ‘vast’….. xxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Persoonlijke leerweg Flexibilisering op het niveau van het onderwijsprogramma (en onderwijseenheid) Student bepaalt (onder begeleiding) eigen leerweg. Niveau van onderwijsprogramma: Transparantie over de leeruitkomsten Aanbod van diverse relevante onderwijseenheden en een mix van onderwijsactiviteiten. Student krijgt invloed op de wijze waarop de leeruitkomsten worden aangetoond, toetsmoment en/of vorm Transparantie: student weet naar welke competenties of beroepstaken en leeruikomsten wordt toegewerkt. Mix onderwijsactiviteiten (aangeboden, op maat en extern) Inhoud van onderwijseenheden is geclusterd in beroepstaken of beroepsopdrachten. xxxxxxxxxxxxx

Dialoog LOT xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Waarover zouden jullie het nog willen hebben in het kader van LOT? (beslissen Centraal of kleinere groepen maken?) Welke inzichten helpen in het denken over LOT? Welke vervolgstappen zijn nodig om LOT beter vorm te kunnen geven? Evt. attenderen op hulp supportteam. xxxxxxxxxxxxx

Afronding xxxxxxxxxxxxxxx 4/25/2017 Danken voor de aanwezigheid. Korte evaluatie workshop en vervolg mogelijkheden. xxxxxxxxxxxxx