Branding en storytelling in de regioin Br Noelle Aarts Nijkerk, 3 novemer 2015
Annemarie Jorritsma Galjaardlezing 2014 “In de nieuwe participatiesamenleving gaat communicatie niet meer over het schrijven van teksten en woordvoering. Het gaat om krachtenveldanalyses, het organiseren en modereren van ontmoetingen, om verbinden en om het begeleiden van processen.”
3
4
5 Verhalen maken ons leven draaglijk
“To be a person is to have a story to tell Karen Blixen 6
Verhalen als veranderstrategie ‘If you want to change the way people think, you should change the way they talk’ (Bate, 2005). 7
Rivierjutters
Daniel Kahneman 9
Framing
“ De waarheid is het resultaat van discussies met vrienden” (David Hume, )
Bridging & Bonding
The danger of a single story: Chimamanda Adichie
ze horen hier nietze horen hier bedreiging Er ontstaat vanzelf nieuw evenwicht aantallen moeten worden beheerst kans
Teneinde de neiging tot zelfreferentialiteit en eenzijdige beeldvorming te doorbreken en de dialoog te bevorderen: erkennen van meerdere `waarheden / perspectieven: waarderen van verschil organiseren van ontmoetingen tussen verschillende systemen organiseren van kritische reflectie op bestaande opvattingen (de advocaat van de duivel en de hofnar) organiseren van ‘veilige’ discussieruimte en experimenteerruimte luisteren naar de behoeften van mensen
In een dialoog: Brengen mensen onzekerheden en dilemma’s naar voren Worden aannames expliciet gemaakt Luisteren de mensen naar elkaar zonder (voor)oordeel) Worden meerdere waarheden / perspectieven erkend Worden gezamenlijk nieuwe ideeën ontwikkeld
Vier vormen van luisteren Scharmer (Theorie U) ‘downloaden’luisteren ter bevestiging van wat we al weten, wat we al vinden wat we al denken (te weten) gericht luisterenluisteren naar informatie die afwijkt van wat we al weten. empathisch luisterenzich verplaatsen in het perspectief van een ander zonder oordeel generatief luisterenluisteren om te creëren waarbij een verandering van jezelf noodzakelijk is
Dank u wel! 21