Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Lotgenotencontact.
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Competenties en talenten
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
2. Communiceren met pubers
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Interculturele communicatie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Algemene Sociologie PA – B1
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Communicatie.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:
Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
Gespreksvaardigheden
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Marketing Coen van Wetering
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Communicatieve Vaardigheden
Handvatten voor coaching
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 6.
Transcript van de presentatie:

gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!

urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y Opzoeken en hulp bij het studeren

opdrachten vandaag zie opdracht 4 analyseer na het gesprek en bespreek met elkaar het TOPOI model en geef een korte analyse per punt

Taal: omvat de verbale en non-verbale taal van de deelnemers aan het gesprek. Digitale taal is de taal van afgesproken betekenissen, bijvoorbeeld de verbale taal waarvan de betekenis is vastgelegd in woordenboeken. De analoge taal is vooral de non-verbale taal die niet is afgesproken en zodoende verschillende betekenissen kan hebben. Voor het gemak wordt verbale en non-verbale taal gebruikt. Ordening: is de kijk ofwel de zienswijze van de deelnemers op de kwesties die spelen in hun gesprek. Het betreft hoe mensen kijken naar de werkelijkheid, een gebeurtenis of kwestie. Het gaat om de kijk van gespreksdeelnemers op de kwestie en zaken die aan de orde zijn. Zij is het inhoudsaspect van de communicatie. Personen: verwijst naar de personen die deelnemen aan het gesprek en naar hun onderlinge betrekking. Het is het betrekkingsaspect in de communicatie: wie zijn de gespreksdeelnemers voor elkaar, welke beelden hebben ze van elkaar en hoe ervaren ze hun onderlinge betrekking? Deze betrekking kan berusten op gelijkheid (gedrag zal symmetrisch overeenstemmend zijn tussen de gespreksdeelnemers, streven naar zo min mogelijk verschil) of verschil (gesprekspartners gedragen zich complementair, aanvullend dus, en streven in gedrag naar een zo groot mogelijk verschil, bijv. een leidend de ander volgend). Organisatie: de maatschappelijke en professionele organisatorische omgeving waarbinnen communicatie plaatsvindt. Inzet: de onderliggende motieven, behoeften, verlangens en drijfveren van de gespreksdeelnemers. De voortdurende invloed die mensen uitoefenen is het waarneembare resultaat van hun inzet

Niet-selectieve luistervaardigheden: non-verbaal gedrag, verbaal volgen, gebruik van stiltes, Selectieve luistervaardigheden; vragen stellen, parafraseren van de inhoud, reflecteren van gevoel, concretiseren en samenvatten Regulerende vaardigheden: Opening van het gesprek en begincontact; en afsluiten van gesprek en tot slot 1 nuancerende vaardigheid: positief heretiketteren. - eigen ervaringen analyseren aan hand van het TOPOI- model

aan de slag 3 tal 1 pedagoog 1 ouder 1 observator gebruik de formulieren beoordeling

tips Zorgprogrammadementie/docs/pdf/Gespreks vaardigheden.pdf Zorgprogrammadementie/docs/pdf/Gespreks vaardigheden.pdf huiswerk opdracht 4 zie studiehandleiding