Ontwikkeling en de basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Lees- en Taalproblemen
Ho 4:Talenten.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Meervoudige intelligenties
Welkom in groep 3.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Informatie avond groep 3
… de stap naar het eerste leerjaar
Methodische vaardigheden
Voorlichtingsavond groep 3
Meervoudige intelligentie
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
Voor praktijkonderwijs
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
IPC Nederland.
Meervoudige intelligenties.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
Ontwikkeling en de basisschool
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dyscalculie uit:
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Presentatie ouderbijeenkomst
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Ontwikkelingspsychologie
Coping.
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Train your brain.
De juiste route naar het juiste doel
Kleuters spelen toch alleen maar?
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling en de basisschool College 2; schrijven, rekenen en kennis & inzicht Ontwikkeling en de basisschool

Programma Schrijven Rekenen Kennis en inzicht

Wie schrijft die blijft De pen is machtiger dan het zwaard. Kan je op je buik schrijven Zwart op wit zetten Met dubbel krijt schrijven Met een schone lei beginnen De puntjes op de i zetten Zand erover Dat is niet om over naar huis te schrijven

Schrijfstijlen blokschrift schuinschrift Koordschrift/lopen blokschrift

Schrijven Verstandelijk activiteit Motorische activiteit Lateralisatie, samenspel van de hersenhelften Foneem-grafeem: klanken-lettertekens

Specifieke vaardigheden voor schrijven Lezen en schrijven hebben een sterke samenhang, maar toch gebruik je specifieke vaardigheden Oog-handcoordinatie Fijne motoriek Beheersing laatste vingerkootjes Duim en pols kunnen draaien Opdracht: teken het volgende figuur: vierkant

Kinderen leren schrijven Krabbels Steeds meer herkenbare letters Cijfers worden gebruikt (1-10) Na een tijdje komen woordjes tevoorschijn Soms in spiegelbeeld Letters verspreid op papier Fonetisch schrijven wat je hoort schrijven

Ontwikkeling schrift in combinatie met schrijfgerei Rietpen…hallo.. blok Veer…hallo..blok sierlijk Kroontjesopen..hallo..schuin Balpen..hallo..kan alle kanten op

Opdracht: Teken een vierkant

Regels en voorkeuren Beginnen bij een punt bovenaan Beginnen aan de linkerkant van een figuur Beginnen met een verticale lijn Horizontale lijn van links naar rechts Verticale lijn van boven naar beneden Voorkeur voor een ononderbroken lijn

Lettervormen Ballistisch schrijven Het in één keer kracht geven en afremmen tijdens het schrijven van een letter. Dit gebeurt als het kind een vaste hand heeft Proprioceptieve waarneming Waarnemen van het eigen spier, tast en evenwichtsgevoel. Steeds corrigeren. Dit resulteert in een bibberig handschrift

3 aspecten van leren schrijven Onthouden van verschillende letters en de bewegingen Die kennis tijdens schrijven snel ophalen uit het geheugen Bewegingen snel en goed uitvoeren

Fasen in het schrijven Modelfase Bij leren schrijven wordt vaak tussendoor gestopt om letter te herinneren Etiketfase letter kan in 1x worden geschreven, zonodig met een stop wegens kramp Automatisering De sturing van de spieren gaat niet langer bewust Pas bij 9 a 10 jaar/groep 6 gaat schrijven echt vloeiend

Overig Linkshandigheid Schrijfstoornissen Begrijpelijk schrijven Dysgrafie; stoornis in het LEREN schrijven Agrafie; kennis over schrijven is verloren Begrijpelijk schrijven http://www.griffix.nl/nl-nl-de-vier-om-mee- te-leren-schrijven.html

Rekenen Wiskunde=de kennis van het meetbare en het voorspelbare dmv symbolen >=+-x Rekenen is het bezig zijn met getallen en aantallen Begrip is wiskunde werkwoord is rekenen Getalbegrip is de basis voor wiskundig inzicht en rekenkundig handelen. http://nl.youtube.com/watch?v=YtLEWVu815o&feature=related

Cognitieve rijpheid is de basis van getalbegrip Piaget: in de pre-operationele fase(2-6 jr) is getalbegrip nog niet aanwezig In de concreet-operationele fase (6-11 jr) is getalbegrip wel aanwezig

Uit onderzoek blijkt: Dat kinderen die god met getallen en aantallen om kunnen gaan later een grotere kans hebben op schoolsucces Aangeboren onafhankelijk van afkomst, sekse, gedrag

Getalbegrip Tellen..algemeen nummers noemen Correspondentie; tellen wat je ziet (te maken met objectpermanentie) Classificatie; groeperen van verzameling Seriatie Hoofdgetal (kardinale getal) totaal bv 10..hoeveel studenten Ranggetal (ordinale getal) 1,2,3,4

Fasen in rekenen Basisautomatismen; aanvankelijk rekenen Optellen van getallen onder de tien Splitsen van een hoofdgetal 11= 8+3, 10+1, 9+2 Tientalpassering Bewerkingen / cijferen G10-methode; 21+17; 21+10= 31; 31+7=38 1010-methode; 21+17; 20 +10=30; 1+7=8; 30+8=38

Verder nog lezen Realistisch rekenen; redactiesommen Kinderen laten reken met praktijk Ongecijferdheid Soort cijfer analfabetisme Sekseverschillen Jongens beter dan meisjes..evolutie?? Geld Begrip voor kinderen niet bekend

Kennis en inzicht Kennis is weten inzicht is begrijpen Verschillende verbanden: Oorzakelijk; oorzaak-gevolg Absoluut; altijd gevolg ‘de zon komt altijd op in het oosten’ Waarschijnlijk ‘als ik op het lichtknopje druk, dan gaat het licht aan’ Schijn-oorzakelijkheid http://www.youtube.com/watch?v=Tv3s0lSwqjU

Piaget Concreet-operationele fase (6-11 jr) Het kind kan zich andere gezichtspunten voorstellen Het kind kan meerdere dingen met elkaar in verband brengen Denkhandelingen voltrekken zich nog in concrete beelden, bv morsen drank/vast Begrip van omkeerbaarheid/Conservatie(inzicht in veranderingen) Besef van relativiteit en wederkerigheid Links rechts/broers http://nl.youtube.com/watch?v=YJyuy4B2aKU

Vygotsky Op basis van ontwikkeling van de mens door sociale interactie Alle psychische processen zijn sociaal Zone van naaste ontwikkeling Praten is belangrijk Leren maakt ontwikkeling mogelijk

Intelligentie Intelligentie omvat zoveel, dat er moeilijk een definitie van te geven is. 3 manieren van denken over intelligentie: A; potentiele intelligentie; aangeboren B; ‘levensintelligentie’;resultaat potentie en ervaring C; meetbaar deel van intelligentie;iq

Wetenschappers over intelligentie Binet & Stern; intelligentietests Sternberg; drievoudige intelligentie Context(situatie), ervaring, stappen Gardner; 8 soorten specifieke intelligentie Goleman; emotionele intelligentie

Gardner Linguïstisch / Verbaal Logisch / Mathematisch Visueel / Ruimtelijk Lichamelijk / Kinesthetisch Muzikaal / Ritmisch Naturalistisch Interpersoonlijk / Sociaal gericht Intrapersoonlijk / Zelfkennis

Binet & Stern; intelligentietest Alfred Binet ontwikkelde een instrument om zwakbegaafden te onderscheiden van ongemotiveerde leerlingen… dat werd een intelligentietest om ‘intelligentieleeftijd’ te meten William Stern ging verder met dat idee. IQ was volgens hem de verhouding tussen de mentale leeftijd (of intelligentieleeftijd) en de chronologische leeftijd (werkelijke) Mentale leeftijd ------------------------------ x 100 = IQ Chronologische leeftijd

Hoogbegaafdheid Aantal aspecten Bijna altijd op specifiek terrein Op basisschool bij taal en rekenen Alertheid voor wat niet meteen duidelijk is Kind moet wel prestatiegericht zijn Sociale gerichtheid heeft invloed Hoogbegaafdheid is relatief

Metageheugen Het onthouden van strategieën die nodig zijn om dingen te leren en te onthouden. Enkele leerstrategieën Herhalen Aantekeningen maken Onderstrepen In eigen woorden navertellen Vragen bedenken die leraar zou kunnen stellen

Metacognitie Metacognitie: ‘denken over denken’ Weten wat je weet (declaritive knowledge) Weten hoe je meer te weten kunt komen Weten hoe je iets moet aanpakken (executive control)

Intelligentietests http://www.werksite.nl/iq-test http://www.123test.nl/iqtest/ http://iq.startpagina.nl/ http://teleblik.nl/media/3345498

Volgende week Persoonlijkheidsontwikkeling; H5 en H6