Ontwikkeling en de basisschool College 2; schrijven, rekenen en kennis & inzicht Ontwikkeling en de basisschool
Programma Schrijven Rekenen Kennis en inzicht
Wie schrijft die blijft De pen is machtiger dan het zwaard. Kan je op je buik schrijven Zwart op wit zetten Met dubbel krijt schrijven Met een schone lei beginnen De puntjes op de i zetten Zand erover Dat is niet om over naar huis te schrijven
Schrijfstijlen blokschrift schuinschrift Koordschrift/lopen blokschrift
Schrijven Verstandelijk activiteit Motorische activiteit Lateralisatie, samenspel van de hersenhelften Foneem-grafeem: klanken-lettertekens
Specifieke vaardigheden voor schrijven Lezen en schrijven hebben een sterke samenhang, maar toch gebruik je specifieke vaardigheden Oog-handcoordinatie Fijne motoriek Beheersing laatste vingerkootjes Duim en pols kunnen draaien Opdracht: teken het volgende figuur: vierkant
Kinderen leren schrijven Krabbels Steeds meer herkenbare letters Cijfers worden gebruikt (1-10) Na een tijdje komen woordjes tevoorschijn Soms in spiegelbeeld Letters verspreid op papier Fonetisch schrijven wat je hoort schrijven
Ontwikkeling schrift in combinatie met schrijfgerei Rietpen…hallo.. blok Veer…hallo..blok sierlijk Kroontjesopen..hallo..schuin Balpen..hallo..kan alle kanten op
Opdracht: Teken een vierkant
Regels en voorkeuren Beginnen bij een punt bovenaan Beginnen aan de linkerkant van een figuur Beginnen met een verticale lijn Horizontale lijn van links naar rechts Verticale lijn van boven naar beneden Voorkeur voor een ononderbroken lijn
Lettervormen Ballistisch schrijven Het in één keer kracht geven en afremmen tijdens het schrijven van een letter. Dit gebeurt als het kind een vaste hand heeft Proprioceptieve waarneming Waarnemen van het eigen spier, tast en evenwichtsgevoel. Steeds corrigeren. Dit resulteert in een bibberig handschrift
3 aspecten van leren schrijven Onthouden van verschillende letters en de bewegingen Die kennis tijdens schrijven snel ophalen uit het geheugen Bewegingen snel en goed uitvoeren
Fasen in het schrijven Modelfase Bij leren schrijven wordt vaak tussendoor gestopt om letter te herinneren Etiketfase letter kan in 1x worden geschreven, zonodig met een stop wegens kramp Automatisering De sturing van de spieren gaat niet langer bewust Pas bij 9 a 10 jaar/groep 6 gaat schrijven echt vloeiend
Overig Linkshandigheid Schrijfstoornissen Begrijpelijk schrijven Dysgrafie; stoornis in het LEREN schrijven Agrafie; kennis over schrijven is verloren Begrijpelijk schrijven http://www.griffix.nl/nl-nl-de-vier-om-mee- te-leren-schrijven.html
Rekenen Wiskunde=de kennis van het meetbare en het voorspelbare dmv symbolen >=+-x Rekenen is het bezig zijn met getallen en aantallen Begrip is wiskunde werkwoord is rekenen Getalbegrip is de basis voor wiskundig inzicht en rekenkundig handelen. http://nl.youtube.com/watch?v=YtLEWVu815o&feature=related
Cognitieve rijpheid is de basis van getalbegrip Piaget: in de pre-operationele fase(2-6 jr) is getalbegrip nog niet aanwezig In de concreet-operationele fase (6-11 jr) is getalbegrip wel aanwezig
Uit onderzoek blijkt: Dat kinderen die god met getallen en aantallen om kunnen gaan later een grotere kans hebben op schoolsucces Aangeboren onafhankelijk van afkomst, sekse, gedrag
Getalbegrip Tellen..algemeen nummers noemen Correspondentie; tellen wat je ziet (te maken met objectpermanentie) Classificatie; groeperen van verzameling Seriatie Hoofdgetal (kardinale getal) totaal bv 10..hoeveel studenten Ranggetal (ordinale getal) 1,2,3,4
Fasen in rekenen Basisautomatismen; aanvankelijk rekenen Optellen van getallen onder de tien Splitsen van een hoofdgetal 11= 8+3, 10+1, 9+2 Tientalpassering Bewerkingen / cijferen G10-methode; 21+17; 21+10= 31; 31+7=38 1010-methode; 21+17; 20 +10=30; 1+7=8; 30+8=38
Verder nog lezen Realistisch rekenen; redactiesommen Kinderen laten reken met praktijk Ongecijferdheid Soort cijfer analfabetisme Sekseverschillen Jongens beter dan meisjes..evolutie?? Geld Begrip voor kinderen niet bekend
Kennis en inzicht Kennis is weten inzicht is begrijpen Verschillende verbanden: Oorzakelijk; oorzaak-gevolg Absoluut; altijd gevolg ‘de zon komt altijd op in het oosten’ Waarschijnlijk ‘als ik op het lichtknopje druk, dan gaat het licht aan’ Schijn-oorzakelijkheid http://www.youtube.com/watch?v=Tv3s0lSwqjU
Piaget Concreet-operationele fase (6-11 jr) Het kind kan zich andere gezichtspunten voorstellen Het kind kan meerdere dingen met elkaar in verband brengen Denkhandelingen voltrekken zich nog in concrete beelden, bv morsen drank/vast Begrip van omkeerbaarheid/Conservatie(inzicht in veranderingen) Besef van relativiteit en wederkerigheid Links rechts/broers http://nl.youtube.com/watch?v=YJyuy4B2aKU
Vygotsky Op basis van ontwikkeling van de mens door sociale interactie Alle psychische processen zijn sociaal Zone van naaste ontwikkeling Praten is belangrijk Leren maakt ontwikkeling mogelijk
Intelligentie Intelligentie omvat zoveel, dat er moeilijk een definitie van te geven is. 3 manieren van denken over intelligentie: A; potentiele intelligentie; aangeboren B; ‘levensintelligentie’;resultaat potentie en ervaring C; meetbaar deel van intelligentie;iq
Wetenschappers over intelligentie Binet & Stern; intelligentietests Sternberg; drievoudige intelligentie Context(situatie), ervaring, stappen Gardner; 8 soorten specifieke intelligentie Goleman; emotionele intelligentie
Gardner Linguïstisch / Verbaal Logisch / Mathematisch Visueel / Ruimtelijk Lichamelijk / Kinesthetisch Muzikaal / Ritmisch Naturalistisch Interpersoonlijk / Sociaal gericht Intrapersoonlijk / Zelfkennis
Binet & Stern; intelligentietest Alfred Binet ontwikkelde een instrument om zwakbegaafden te onderscheiden van ongemotiveerde leerlingen… dat werd een intelligentietest om ‘intelligentieleeftijd’ te meten William Stern ging verder met dat idee. IQ was volgens hem de verhouding tussen de mentale leeftijd (of intelligentieleeftijd) en de chronologische leeftijd (werkelijke) Mentale leeftijd ------------------------------ x 100 = IQ Chronologische leeftijd
Hoogbegaafdheid Aantal aspecten Bijna altijd op specifiek terrein Op basisschool bij taal en rekenen Alertheid voor wat niet meteen duidelijk is Kind moet wel prestatiegericht zijn Sociale gerichtheid heeft invloed Hoogbegaafdheid is relatief
Metageheugen Het onthouden van strategieën die nodig zijn om dingen te leren en te onthouden. Enkele leerstrategieën Herhalen Aantekeningen maken Onderstrepen In eigen woorden navertellen Vragen bedenken die leraar zou kunnen stellen
Metacognitie Metacognitie: ‘denken over denken’ Weten wat je weet (declaritive knowledge) Weten hoe je meer te weten kunt komen Weten hoe je iets moet aanpakken (executive control)
Intelligentietests http://www.werksite.nl/iq-test http://www.123test.nl/iqtest/ http://iq.startpagina.nl/ http://teleblik.nl/media/3345498
Volgende week Persoonlijkheidsontwikkeling; H5 en H6