Project Management, Architectuur en Beheer van IT voor DBI-2 en DInf-2 Studiejaar 2010/2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
De levenscyclus van een informatiesysteem
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
Methodisch begeleiden
Een startersgids voor innovatie
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Grip op ICT door grip op architectuur
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Tim Versluijs Leerdoelen.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De competente projectleider
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
© de vries business consultancy, 2008
Een project van de Korengroep
Workshop “Beoordelen”
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Business Intelligence
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
AD Security project 2 ICTPSC02VX/DX George Pluimakers Schooljaar
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Project ICTPBA01VX Business IT-Alignment voor 2e jaars AD ICT Service Management Studiejaar 2013/2014.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Tips en trucs voor Opdracht.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Tips en trucs voor Opdracht.
IBK3ESB01 Project ESB – Tussenstand – Hoe verder? George Pluimakers.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT Groepsnummer : Groepsleden: x x Template studiejaar 2010/2011 Uitwerking opdracht 3.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Business Process Management
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Project Management, Architectuur en Beheer van IT voor DBI-2 en DInf-2 Studiejaar 2010/2011

Even voorstellen...  George Pluimakers, ANWB geass. partner Informatie Management Nederland (IMN);  > 25 jaar ervaring in ICT, waarvan >15 jaar in diverse consultancy functies; huidige functie: informatie architect  Specialismen: business-IT alignment, architectuur, informatie management, opzetten en verbeteren van ICT-beheer en service management

Even voorstellen...  Jacques Wetzels, Business Consultant / Organisatie adviseur / Ministerie van Defensie;  > 15 jaar ICT-ervaring waarvan 11 jaar in diverse consultancy functies  Specialismen: business-IT alignment, inrichting van beheerorganisaties, beheer in ERP-omgevingen, Outsourcing vraagstukken, Functioneel beheer (BiSL).

Agenda  Inleiding en leerdoelen project  Werkvormen en boeken  Projectomgeving en toetsing  Overzicht opdrachten  Spelregels  Groepsvorming  Uitleg opdracht 1

Project CMIPRJ25DT Inleiding  ROM-Model => Multidisciplinair =>  Samenwerking tussen deeltijd BI en Inf opleidingen  Organisatorische en bedrijfskundige aspecten  ICT-en technische aspecten  Positioneren management, architectuur en beheer van IT  Praktijkgestuurd

2e jaars DBI / DINF Project Leerdoelen  Studenten leren de relatie te leggen tussen sturing van IT, ICT-beheer en architectuur onderling, en met ondersteuning van bedrijfsprocessen.  Studenten krijgen inzicht in afstemming van ICT-oplossingen op bedrijfsdoelstellingen en de rol van IT-management en IT-beheer.  De student leert technische aspecten van beheer als middel te zien i.p.v. als doel

2e jaars DBI / DINF Project Werkvormen  Tijdsbesteding: >= 3 uur per week  Diverse werkvormen:  4 * 1 uplenair projectgestuurde kennisverwerving, tips & trucs en feedback  4 of 5 * 1 u plenair presentaties door studenten  rest: zelfstandig + samenwerken voor:  Schriftelijke opdrachten, uitvoeren in groepen van 3 -5 studenten van zowel DBI als DInf- opleiding, waarvan >=1 met vaste baan.  Looptijd: owp 3 en 4 (18 weken doorlooptijd)

Te gebruiken boeken  IT-Service management volgens ITIL, P. Janssen, 2e of 3e editie  Cobit 4.x –  Sturing en organisatie van ICT-voorzieningen – Th. Thiadens, De focus op vraaggestuurd leveren van ICT-voorzieningen, 2e druk ISBN-13: , of 1e druk ISBN-13: / ISBN-10: ; prijs: ca. EUR 48 ( ook voor module BIRBBC00DT Beheer in Bedrijfscontext)

Projectomgeving  &Beheer of link via &Beheerhttp://med.hro.nl/plugm  Aanvullende aankondigingen / mail  Alle (gedeelde) documenten, bv.  Protocol voor samenwerking !!!!  Checklist mondeling presenteren  Weekrooster

Toetsing  Het project wordt beoordeeld aan de hand van 3 opdrachten: 2 schriftelijke opdrachten + een presentatie  Elke opdracht telt voor 33% mee voor het eindcijfer  Voor elk van de 3 opdrachten telt het groepsresultaat als cijfer, behalve ….  Cesuur ligt bij 5,5.

Opdracht 1 ‘ Tactische beheerprocessen ’ Resultaat is een onderzoeksrapport naar de inrichting van een aantal tactische beheerprocessen; Opdracht 2 ‘ Cobit- Verwerving en implementatie” Resultaat is een onderzoeksrapport naar de manier waarop organisaties grip houden op veranderen; Opdracht 3; ‘ Cobit - Business-ICT alignment ’ Resultaat is een presentatie over de besturing van ICT vanuit bedrijfsstrategie; Inleveren op vast moment, presenteren volgens rooster. Opdrachten voor het project

Opdrachten - overzicht Functionaliteit KostenKwaliteit Strategie Verwerving & Implementatie

Opdrachten in samenhang Functionaliteit KostenKwaliteit Opdr 1 (en 2) Opdr 3 Opdr 2 (en 1) Strategie Verwerving & Implementatie

Opdrachten + inleverdata Vandaag “ Outline en toelichting opdrachten ” Inleveren Opdracht 1 ‘ Tactische beheerprocessen ’ ; Uitdelen opdracht 2; owp3 wk 6 Inleveren Opdracht 2 ‘ Cobit-Verwerving en Implementatie; Uitdelen opdracht 3; owp4 wk 1 Inleveren presentatie opdracht 3; ‘ Business-ICT alignment ’ Presentatie volgens presentatie-rooster

Uitwerking opdrachten  Opdracht 1 en 2; schriftelijk: 11 à 15 A4 per opdracht, kwaliteit gaat boven kwantiteit !  Opdracht 3, Presentatie (max 20 slides)  Inleveren:  in postvakje (Academieplein) of (liefst) per (Word document), naar:  Voor elke opdracht een beoordelingsleidraad op de webstek

Multidisciplinaire samenwerking  In de praktijk van de moderne ICT is het samenwerken tussen “Businessdeskundigen” en “IT-deskundigen” aan de orde van de dag. Projecten zijn multidisciplinair en vragen inzicht uit vele invalshoeken.  Daarom is ook in deze opleiding het samenwerken tussen BI en INF een essentieel onderdeel binnen de opdrachten.  De docenten verwachten van de projectgroepleden dat reeds vanaf het begin van de uitwerking van een opdracht wordt samengewerkt tussen BI en INF en de verdeling moet evenredig zijn. Het is niet de bedoeling dat de ene op de andere groep zit te wachten of dat er zonder afstemming wordt uitgewerkt. Het eindresultaat moet daarom duidelijk een samenhangend geheel zijn tussen het BI en het INF deel.  Iedere groep wijst een projectleider aan die als aanspreekpunt optreedt richting de docenten en die de taakverdeling binnen de groep afstemt.

Spelregels voor samenwerking in de groepen  Elke projectgroep bestaat uit min 3- max 5 leden, zowel BI als INF, die de taken evenredig verdelen en ieder projectlid zet zich maximaal inzet om het aan hem of haar toegewezen aandeel tijdig op te leveren;  Knelpunten in de samenwerking moeten direct worden gemeld bij de docenten;  De projectgroep wordt in principe collectief beoordeeld; hierop gelden echter de volgende uitzonderingssituaties:  Als er voor projectleden bijzondere omstandigheden van toepassing zijn, zoals bijzondere privé of gezondheidsomstandigheden, waardoor het aandeel wordt beïnvloed, dan dient hierover direct met de docenten te worden afgestemd; er worden in dat geval afspraken gemaakt over differentiatie in de eindbeoordeling;  Als projectleden de groep (of studie) tussentijds verlaten. Dit dient direct te worden gemeld aan de docenten. In dat geval worden er met de overige projectleden afspraken gemaakt over de afronding van de opdracht en de eindbeoordeling;  Als projectleden zich niet aan afspraken houden, waardoor het collectieve resultaat negatief wordt beïnvloed, dan dient dit direct te worden gemeld aan de docenten. Er worden in dat geval afspraken gemaakt over differentiatie in de eindbeoordeling. Dat betekent dus ook dat het mogelijk is dat één of enkele groepsleden een ander cijfer krijgen dan de rest van de groep. Meeliften zonder bijdrage is er dus niet bij.  Zie verder Protocol voor Samenwerking v2.1 !!!

Groepsvorming Elke groep: - min 3- max 5 studenten - BI én INF min 1 van beide - >=1 student met kandidaat bedrijf Aanmelden per mail binnen 1 week

Dus: Aanmelden per mail binnen 1 week; Naam, studentnummer, adres, BI/INF, klas A of B; Bij reeds gevormde groepen : s.v.p. 1 mail per groep!!!! Indien je zelf niet aansluit bij een groep, deelt docent je in. Niet aangemelde studenten worden niet ingedeeld!

Opdracht 1 Tactische processen en borging In eigen organisatie óf bij klant analyseren en uitwerken in de vorm van een onderzoeksrapport Beschrijf voor processen Financieel beheer, Beschikbaarheidsbeheer, Continu ï teitsbeheer 1. Eisen / richtlijnen / criteria van de ‘ business ’ (BI) 2. Oplossingen vanuit IT (Inf) 3. Borging (= proces Service Level Management): afspraken, wat intern, wat uitbesteed, contracten, SLA ’ s, monitoring, welke rappor- tages, bewaken van dienstverlening etc. (BI + Inf)

Opdracht 1 Tactische processen en borging Beschrijf de onderzoeksomgeving; Maak een analyse van de situatie m.b.t. de processen; Geef aan hoe de inrichting en borging zijn geregeld; Geef een conclusie en doe aanbevelingen; Verantwoord de bronnen en.... Zorg dat het een rapport is op managementniveau!  Uiterlijk wk 2 starten; wk 3: inhoudsopgave per groep

Schematisch Gebruiker Service Level Management Aanbod contracten, SLA ’ s monitoring, rapportages