Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Deze voorbeelden zijn bedacht door: [zet hier je naam / namen]
Kaarten bij de tien tijdvakken
Kaarten bij de tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
Een nieuw geloof Grieken en Romeinen
The shortest history of Europe
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
De kerk in de Middeleeuwen
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Van jagers en boeren … naar regenten en vorsten
Middeleeuwen.
Hoofdstuk 5.
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Geschiedenis.
De christelijke kerk valt uiteen
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
Geschiedenis Mevr. Liefting
Een Christelijke samenleving
Les 4: De Reformatie - Luther
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Renaissance en Opstand
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Geschiedenis van het Christendom
Tijd van Monniken en Ridders
Tijd van jagers en boeren
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
§4 Christendom in Europa
De geschiedenis van het Christendom
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Geschiedenis van het Christendom: de Reformatie
Geschiedenis van het Christendom: de Reformatie Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Ontdekkers en hervormers
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Een nieuwe tijd Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600 De Reformatie.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
De vroege middeleeuwen
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
De vroege middeleeuwen
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Thema 1 Geschiedenis als theater
Ontdekkers en Hervormers
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 42: De Christelijke Kerk valt uiteen.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Inspelen op Innovaties
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Ouderavond 4 HAVO en 4 VWO.
Transcript van de presentatie:

Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam

Onze verhouding tot het verleden Onze verhouding tot de overledenen: Animisme Rooms-katholiek vs. Protestants Verlichting

Onze verhouding tot het verleden Is het verleden nog relevant? (is gedenken beter dan vergeten?) o Idealisme o Gegenwartszivilisation (Lubbe) (hedonisme, cumulatie-gedachte)

Het “nut” van geschiedenis Nut? Leren van het verleden Het heden begrijpen Kritisch kunnen omgaan met historische argumentaties Valkuilen Verlamming Relativisme Blokkade

Relativisme Kerkgeschiedenis als apologie of kritiek Kun je wel een oordeel vellen over een andere tijd? (of cultuur) o Ja, want wij weten meer dan de tijdgenoten o Elke tijd kent zichzelf het beste (“Jede epoche ist unmittelbar zu Gott” o Een oordeel achteraf is het oordeel van de overwinnaar

Objectiviteit Subjectieve elementen spelen altijd mee: De bronnen zijn al selectief: wat wordt vastgelegd, wat wordt overgeleverd, wat wordt gebruikt De historicus selecteert, interpreteert, legt verbanden; eigen vraagstelling en vooroordeel speelt een rol Visie op historie als zodanig

Totaalvisies Cyclisch of lineair Optimistisch of pessimistisch Meebepaald door godsbeeld: o Dualisme o Providentia o Deïsme

Periodisering Gangbaar: o Oudheid geboorte Jezus tot ondergang West-romeinse Rijk o Middeleeuwen (ondergang West-Rom. Rijk tot Reformatie) o Nieuwe Tijd Reformatie tot Verlichting o Nieuwste Tijd Theologische indelingen: Montanus Joachim van Fiore

Indeling voor het onderwijs Tot 50 v.Chr.Tijd van jagers en boeren 50 v. Chr – 500Tijd van Romeinen en Germanen 500 – 1000Tijd van monniken en ridders 1000 – 1500Tijd van steden en staten 1500 – 1600Tijd van ontdekkers en hervormers 1600 – 1700Tijd van regenten en vorsten 1700 – 1800Tijd van pruiken en revoluties 1800 – 1900Tijd van burgers en stoommachines 1900 – 1950Tijd van wereldoorlogen 1950 – 2000Tijd van televisie en computer

Periodisering volgens E. Rosenstock-Huessy Kerk MartelarenVroege kerk, vervolgingen Kerkvaders, monnikenChristelijke keizer ZendelingenKerstening Germanen Apostolische keizerKarel de Grote Christelijke wereld Avondland (God)Eén geestelijk hoofd Europa (wereld)Revoluties, nationale staten Planeet