Gepersonaliseerd leren:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat komt er zoal bij kijken?
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
Schooloverstijgend samenwerkend leren
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Presenteren en communiceren
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Het motiveren van leerlingen in het VO
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
VERSTERK WAT WERKT.
Bijeenkomst September 2015
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Referentiekader voor het onderwijs
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Vaco’s
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Formatief versus summatief
Hans Prins Vera Heijenrath
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Interactief oefenen, formatief toetsen
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Interactief oefenen, formatief toetsen
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Lesgeven zonder cijfer?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren: Hoe begin ik?

Welkom! Introductie Opzet workshop Kennismaking onderwerp Context: Waarom, hoe en wat? Stappenplan

Introductie Hans-Willem Alblas Docent Nederlands en M&O Communicatie wetenschap Lyceum Sancta Maria Leerlabschool Onderwijs innovatie Gepersonaliseerd leren Experimenteren met tablets, apps en ict Coaching in bedrijfsleven en onderwijs

Gepersonaliseerd leren ‘Wij gebruiken de term gepersonaliseerd leren omdat veel scholen deze term gebruiken. Het is een paraplubegrip waarmee wordt bedoeld dat de leerling centraal staat en scholen in hun onderwijs aandacht besteden aan verschillen tussen leerlingen. De school probeert de leerling in zijn leerproces zo goed mogelijk te faciliteren door het verzorgen van onderwijs dat past bij het niveau en de talenten van de leerling. Gepersonaliseerd leren gaat over differentiatie. Differentiëren in de klas kan op verschillende manieren (met en zonder ict). Zo zijn er scholen die bijvoorbeeld werken met devices en digitale leersystemen, flexibele roosters waarbij er voor leerlingen meer keuze is, en/of werken met dagstarts en coaching. Gepersonaliseerd leren en differentiëren zijn brede begrippen waarbij vele toepassingen mogelijk zijn, aansluitend op de visie en het onderwijsconcept van de scholen zelf’. Bron: Schoolinfo – Leerling 2020

Elementen uit GL zijn niet nieuw… Lev Vygotsky (zone van naaste ontwikkeling) John Dewey (individualiteit) Jerome Bruner (kennis opbouw vanaf individueel niveau) Mihaly Czikszentmihalyi (Flow) Carol Dweck (Growth Mindset) Generatie Y&Z (millennials) Denk ook aan Hunger games: invloed op omgeving, op leven op maatschappij

Gepersonaliseerd leren is niet… Differentieren Adaptief leren Individualiseren Flipping the classroom Blended learning Projectmatig leren etc.

Gepersonaliseerd leren Begint bij de leerling Sluit aan bij interesses, ambities en passies Geeft de leerling inspraak en keuze Verandert de rol van leerling en leraar Laat leerling bronnen en hulpmiddelen kiezen die het leren ondersteunen Gaat over toetsen van competenties Bray p. 34

Generatie Z Generatie Z, geboren na 1992 ‘Generatie Z is een open wereldburger, met een grote handigheid in interactieve nieuwe media, die graag zijn steentje aan de samenleving bijdraagt, zolang dat maar met veel eigen initiatief gepaard kan gaan.’ (Generatie Z. Ahlers, J. en Boender, R. 2011) ‘Our students have changed radically. Today’s students are no longer the people our educational system was designed to teach.‘ (Digital Natives, Digital Immigrants. Prensky, M. 2001)

Onderzoek David Souza, How the Brain Learns (2011) David Rose, Universal Design for Learning (2014) John Medina, brain rules (2014) John Hattie, Visible learning (2012)

John Hattie: Visible learning 800+ meta analyses 240 miljoen leerlingen 146,142 effecten 95-98% werkt (enigszins) Gemiddeld effectsize was 0,29 Alles werkt, wat werkt het best? Groter dan 0,4

Hoe richting gepersonaliseerd leren? Van Docent gestuurd naar Leerling gestuurd Verschuiven afhankelijk van groep, leeftijd

Gepersonaliseerd leren Van directe & complete instructie (topdown) naar… Gepersonaliseerd leren (bottom up) Docent gestuurd (leerling inspraak/keuzes) Samenwerking (co-design) Leerling gestuurd (interesse, tempo)

Technologie? Technologie ondersteunend (niet sturend) Focus op motivatie, betrokkenheid en inbreng (niet op technologie) Technologie geeft toegang tot informatie Leraar/leerling kennen apps en tools die het leerproces ondersteunen Feedback (learning analytics)

Personaliseren Leerlingprofiel (PLP) Leeromgeving Leerdoelen Opdracht, vragen stellen en uitwerken Strategie, tools, apps en bronnen Laten zien Feedback

Aanpassen van de leeromgeving

Stap 3: Leerdoel PLP verbinden met leerdoel/leerstof Leerdoel/leerstof wordt gegeven (docent/SLO) http://ko.slo.nl/kerndoelen/

Stap 4: Opdracht formuleren Welke vrijheid geeft de docent? http://www.maakwerkvanonderwijs.nl/rtti-wat-het-wel-en-wat-het-niet/

Stap 4: Opdracht formuleren Welke vragen stelt de docent/leerling?

Stap 5: Strategie, tools en apps Op basis van PLP, geformuleerde opdracht en gestelde vragen. Welke strategieën, tools en apps kunnen de leerling helpen? Denk aan: lezen, schrijven, tekenen, opnemen, herhalen, communiceren, samenwerken, creëren, opzoeken, onderzoeken, aantekeningen maken, oefenen etc.

Stap 6: Laat zien wat je kan Wie beoordeelt? Leraar? Leerling? Peers? Learner analytics http://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo-vwo/hulpmiddel/168-rubrics-voor-algemene-vaardigheden-in-vo-onderbouw

Stap 6: Laat zien wat je kan Rubrics (algemeen en specifiek) http://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo-vwo/hulpmiddel/168-rubrics-voor-algemene-vaardigheden-in-vo-onderbouw

Stap 7: Feedback Wat zijn de doelstellingen? (Feedup) Hoe gaat het? Wat heb ik gedaan? (Feedback) Wat is de volgende stap? (Feedforward) Leraar geeft (formele) feedback Anderen geven feedback (peers, experts) Leerling zoekt feedback bij docent en anderen Feedback levert input voor PLP (PDCA) Positieve feedback (over wat goed gaat/is) levert betere resultaten dan negatieve. (The Power of Feedback, 2007, Hattie, J. & Timperley, H.) De interactie tussen informatie vanuit de leerlingen en aangepaste actie van de docent: groot effect op leren (Hattie).

Hoe verder? Begin bij de leerling! Doe zelf minder Laat leerlingen leren Experimenteer (opdrachten, tools, apps) Draagkracht: deel en werk samen met collega’s Kleine successen Spread the word! Gebruik de bronnen, leestips, tools, apps

Tot slot… Meer informative nodig? Vragen? Tips nodig? Neem contact op! Linkedin (Hans-Willem Alblas) Lyceum Sancta Maria in Haarlem www.alblascoaching.com