Gepersonaliseerd leren: Hoe begin ik?
Welkom! Introductie Opzet workshop Kennismaking onderwerp Context: Waarom, hoe en wat? Stappenplan
Introductie Hans-Willem Alblas Docent Nederlands en M&O Communicatie wetenschap Lyceum Sancta Maria Leerlabschool Onderwijs innovatie Gepersonaliseerd leren Experimenteren met tablets, apps en ict Coaching in bedrijfsleven en onderwijs
Gepersonaliseerd leren ‘Wij gebruiken de term gepersonaliseerd leren omdat veel scholen deze term gebruiken. Het is een paraplubegrip waarmee wordt bedoeld dat de leerling centraal staat en scholen in hun onderwijs aandacht besteden aan verschillen tussen leerlingen. De school probeert de leerling in zijn leerproces zo goed mogelijk te faciliteren door het verzorgen van onderwijs dat past bij het niveau en de talenten van de leerling. Gepersonaliseerd leren gaat over differentiatie. Differentiëren in de klas kan op verschillende manieren (met en zonder ict). Zo zijn er scholen die bijvoorbeeld werken met devices en digitale leersystemen, flexibele roosters waarbij er voor leerlingen meer keuze is, en/of werken met dagstarts en coaching. Gepersonaliseerd leren en differentiëren zijn brede begrippen waarbij vele toepassingen mogelijk zijn, aansluitend op de visie en het onderwijsconcept van de scholen zelf’. Bron: Schoolinfo – Leerling 2020
Elementen uit GL zijn niet nieuw… Lev Vygotsky (zone van naaste ontwikkeling) John Dewey (individualiteit) Jerome Bruner (kennis opbouw vanaf individueel niveau) Mihaly Czikszentmihalyi (Flow) Carol Dweck (Growth Mindset) Generatie Y&Z (millennials) Denk ook aan Hunger games: invloed op omgeving, op leven op maatschappij
Gepersonaliseerd leren is niet… Differentieren Adaptief leren Individualiseren Flipping the classroom Blended learning Projectmatig leren etc.
Gepersonaliseerd leren Begint bij de leerling Sluit aan bij interesses, ambities en passies Geeft de leerling inspraak en keuze Verandert de rol van leerling en leraar Laat leerling bronnen en hulpmiddelen kiezen die het leren ondersteunen Gaat over toetsen van competenties Bray p. 34
Generatie Z Generatie Z, geboren na 1992 ‘Generatie Z is een open wereldburger, met een grote handigheid in interactieve nieuwe media, die graag zijn steentje aan de samenleving bijdraagt, zolang dat maar met veel eigen initiatief gepaard kan gaan.’ (Generatie Z. Ahlers, J. en Boender, R. 2011) ‘Our students have changed radically. Today’s students are no longer the people our educational system was designed to teach.‘ (Digital Natives, Digital Immigrants. Prensky, M. 2001)
Onderzoek David Souza, How the Brain Learns (2011) David Rose, Universal Design for Learning (2014) John Medina, brain rules (2014) John Hattie, Visible learning (2012)
John Hattie: Visible learning 800+ meta analyses 240 miljoen leerlingen 146,142 effecten 95-98% werkt (enigszins) Gemiddeld effectsize was 0,29 Alles werkt, wat werkt het best? Groter dan 0,4
Hoe richting gepersonaliseerd leren? Van Docent gestuurd naar Leerling gestuurd Verschuiven afhankelijk van groep, leeftijd
Gepersonaliseerd leren Van directe & complete instructie (topdown) naar… Gepersonaliseerd leren (bottom up) Docent gestuurd (leerling inspraak/keuzes) Samenwerking (co-design) Leerling gestuurd (interesse, tempo)
Technologie? Technologie ondersteunend (niet sturend) Focus op motivatie, betrokkenheid en inbreng (niet op technologie) Technologie geeft toegang tot informatie Leraar/leerling kennen apps en tools die het leerproces ondersteunen Feedback (learning analytics)
Personaliseren Leerlingprofiel (PLP) Leeromgeving Leerdoelen Opdracht, vragen stellen en uitwerken Strategie, tools, apps en bronnen Laten zien Feedback
Aanpassen van de leeromgeving
Stap 3: Leerdoel PLP verbinden met leerdoel/leerstof Leerdoel/leerstof wordt gegeven (docent/SLO) http://ko.slo.nl/kerndoelen/
Stap 4: Opdracht formuleren Welke vrijheid geeft de docent? http://www.maakwerkvanonderwijs.nl/rtti-wat-het-wel-en-wat-het-niet/
Stap 4: Opdracht formuleren Welke vragen stelt de docent/leerling?
Stap 5: Strategie, tools en apps Op basis van PLP, geformuleerde opdracht en gestelde vragen. Welke strategieën, tools en apps kunnen de leerling helpen? Denk aan: lezen, schrijven, tekenen, opnemen, herhalen, communiceren, samenwerken, creëren, opzoeken, onderzoeken, aantekeningen maken, oefenen etc.
Stap 6: Laat zien wat je kan Wie beoordeelt? Leraar? Leerling? Peers? Learner analytics http://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo-vwo/hulpmiddel/168-rubrics-voor-algemene-vaardigheden-in-vo-onderbouw
Stap 6: Laat zien wat je kan Rubrics (algemeen en specifiek) http://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo-vwo/hulpmiddel/168-rubrics-voor-algemene-vaardigheden-in-vo-onderbouw
Stap 7: Feedback Wat zijn de doelstellingen? (Feedup) Hoe gaat het? Wat heb ik gedaan? (Feedback) Wat is de volgende stap? (Feedforward) Leraar geeft (formele) feedback Anderen geven feedback (peers, experts) Leerling zoekt feedback bij docent en anderen Feedback levert input voor PLP (PDCA) Positieve feedback (over wat goed gaat/is) levert betere resultaten dan negatieve. (The Power of Feedback, 2007, Hattie, J. & Timperley, H.) De interactie tussen informatie vanuit de leerlingen en aangepaste actie van de docent: groot effect op leren (Hattie).
Hoe verder? Begin bij de leerling! Doe zelf minder Laat leerlingen leren Experimenteer (opdrachten, tools, apps) Draagkracht: deel en werk samen met collega’s Kleine successen Spread the word! Gebruik de bronnen, leestips, tools, apps
Tot slot… Meer informative nodig? Vragen? Tips nodig? Neem contact op! Linkedin (Hans-Willem Alblas) Lyceum Sancta Maria in Haarlem www.alblascoaching.com