20 november 2015 – NIBI conferentie, Lunteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Advertisements

Wat kun je doen in keuzemenu?
Maak een tentoonstelling
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De clownvis Wat eet ik? Waar woon ik? Hoe zie ik er uit?
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Waddenzee of Noordzee?.
Eet je Fit!.
Scheveningse Strand Kurhaus Rechts van het Kurhaus worden er diverse winkels ge- en verbouwd.
3.8.1 Vissen ‘De vis wordt duur betaald’. ‘Boter bij de vis’.
Hardlopen en voeding Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning.
onhygiënisch werken en de gevolgen
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Hamerhaai.
Ik zal me even in het kort voorstellen….
Voedselrelaties ecologie.
Zaterdag 30 juni 2012 Wij waren nog nooit in Kijkduin geweest en waren vroeg op stap gegaan, zelfs in de winkels was het nog rustig.
Voedselketen De Hoofdrolspelers:
Devanee Duwaer Hallo, Mijn naam is Devanee. Ik ben 9 jaar. Ik ben geboren in nederland. Mijn tweelingzusje zit ook in groep 6A. Ik heb families, die in.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Gemaakt door : Tara & Sharon. Dit zijn de tips : Tip 1. Laat nooit iets van jezelf op de straat slingeren ruim het gewoon op ! Tip 2. organiseer een sponser.
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Gezond eten Koolhydraten plm. 55% Vetten maximaal 35%
Voedselrelaties.
Onze klas, we zitten nu al drie jaar samen We hebben onze 3 Emma’s Onze 5 jongens En onze babbelkousen We maken al 3 jaar heeeeel veeeeel lol samen.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Piratenquiz… Schip ahoy!.
Voedselveiligheid. Schokkende gebeurtenissen.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Duurzame energie Biomassa.
Hygiëne in de keuken.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
Groningse voic .
VIAVINCI IB/ZC opleiding 1 Leerthema 5 – De leraar centraal Practicumdag.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Veevoeding INTRODUCTIE Sijbren Mulder. Lesagenda  Introductie  Verwachtingen naar elkaar  Opleiding  Plaats van veevoeding in de opleiding.
Woordpuzzel Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Papier maken in de klas Beter opnieuw gebruiken dan nieuwe bomen zagen! Natuur- en Milieu Educatie (NME) van de milieusamenwerking regio Amstelland-Meerlanden.
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Ecologie Voedselketens en kringlopen. Relaties organismen 1.Competitie o Voedsel, ruimte of partners 2.Predatie o Opeten ander organisme Voedselketen!
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Veevoeding Weende analyse.
Wie eet en wie wordt gegeten?
Weet jij veel over BEKEN ?
Waarom wordt er eten verspild?
Les 4 Wat kun je zelf doen? De koelkastles © Copyright by Instock.
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Ecologie' 17 .
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vakkenpakketkeuze van klas 3 naar klas 4
Land, Sea and Sky Koraal.
Eet je Fit!.
Thema 3 ecologie.
Eiwitten op je bordje Context 1.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Nijntje en de fotosynthese
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gemaakt door: Teun van den berg
Onderzoekend leren met WereldWad
Transcript van de presentatie:

20 november 2015 – NIBI conferentie, Lunteren Zeebenen gezocht Dr. Marieke Verweij marieke.verweij@wur.nl marieke@prosea.info Van Hall Larenstein (opleiding Kust- en Zeemanagement) Stichting ProSea 20 november 2015 – NIBI conferentie, Lunteren

Eerst even dit...

Biologie Sociologie Economie Mens en de zee

INHOUD (optioneel!) Intro: zee is spannend Jullie vragen Hoe werkt de (Noord)zee De diepzee Mens en zee Les-idee: Samen vissen! Overige tips voor lessen Discussiepunt: complexiteit & versimpelen

Wat willen jullie van mij weten? Wat brengt jullie hier? Wat willen jullie van mij weten? Hoe / waarover kan ik jullie het beste inspireren?

Hoe werkt de zee? Even een quizje

En hier begint het allemaal mee

Fotosynthese eiwitten vetten koolhydraten Nitraat NO3 Fosfaat PO4

Voedselketen in zee begint met fytoplankton

Bacteriën en virussen maken voedselketens rond

Voedselweb Noordzee

Wel eens een slokje zeewater binnengekregen? 5 ml zeewater: 500.000 algen > 5.000.000 bacteriën > 50.000.000 virussen

De diepzee

De diepzee

barreleye fish oarfish max lengte 8,5 m dumbo octopus giant isopod Eyes front: The barreleye fish has developed the unique ability to move its eyes inside its head so it can spot predators and food in pitch-black seas. oarfish max lengte 8,5 m 25 dumbo octopus giant isopod

26

Orange roughy take 30 years to reach sexual maturity and can live 125 years.  27

Langzame groei, lang levende soorten

Foto: Brooke et. al., NOAA OE 2005, Marine Photobank NOAA: The longest lived coral colony on record is from a species of black coral from the genus Leiopathes that had an estimated age of 4,265 years old using radiocarbon dating methods – making it perhaps the oldest known living marine organism. 29 Foto: Brooke et. al., NOAA OE 2005, Marine Photobank

Wat is het belang van de zee voor de mens?

Let’s fish! Foto: M. Verweij

We zijn vergeten vis te eten! Gemiddelde Nederlander eet ca. 4,5 kilo per jaar aan 'zeebanket' (vgl: 71,3 kg vlees) LEI Wageningen-UR Visbureau: Nederlanders eten vis om de redenen 'gezond' en 'lekker‘ Gemiddelde Nederlander eet 71,3 kg vlees per jaar Hoe zit het met de visconsumptie van andere Europeanen? (LEI – Vis Onbekend) De thuisconsumptie van vis (verse, diepvries of in conserven), schaal- en schelpdieren schommelt de voorbije jaren rond de 3,5 kilo per jaar per hoofd van de bevolking. Er is hierbij eerder sprake van een licht teruglopende vraag dan van een stijgende lijn. De buitenhuishoudelijke consumptie van vis vertegenwoordigt ongeveer een kwart van de totale consumptie (...). Er kan hierdoor weliswaar een ons of negen bij de genoemde 3,5 kilo worden opgeteld, maar met bijna 4,5 kilo blijven we in Nederland in de onderste Europese regionen hangen als het om het eten van vis gaat. Foto: M. Verweij

Daarbij eet Nederlander nauwelijks Noordzeevis Vis gekocht in supermarkt in 2013: top 10 (volume) (Nederlands Visbureau / GfK) Bij de viskraam en visspeciaalzaak worden ‘kibbeling’ en ‘lekkerbek’ het meest verkocht, bij restaurants wordt juist vaak voor zalm en garnalen gekozen.

Het onderbelichte Noordzeebanket: van links naar rechts, van boven naar onder: schelvis, schartong, kleine pieterman, hondshaai, steenbolk, zwemkrab, wijting, zeekat, leng

www.zeeuwszilt.com

Les-ideeen (basisonderwijs) Het visserijspel van deze workshop (kauwgomballen) Bekijk plankton (druppel zeewater) onder microscoop Vis-proeverij op school of langs viswinkel Verzamel zeeewater van verschillende vakantieplekken en bepaal zoutgehalte (bv indampen) Mee vissen (bv TX35, Wadvissersgilde) Dagje wadlopen (bv Ecomare, Waddenvereniging) Organiseer een beach-clean-up (of ga mee met die van Stichting de Noordzee in augustus) Onderzoek in je huis of je producten met microplastics hebt (kun je in de klas ook uitzeven met een koffiefilter) Maak samen een zee-voedselweb Knutselen met schelpen en haaientanden (die je zelf hebt gevonden op het strand)

Handige websites www.zeeinzicht.nl (zeeschool) Stichting de Noordzee lespakketten https://fishandkids.msc.org/nl/ http://www.seachangeproject.eu/ http://www.ecomare.nl/ (oa encyclopedie) http://web.vims.edu/bridge/ An ocean of teacher-approved marine education resources

Uitdaging! Versimpel niet te veel! De zee is complex en genuanceerd. Wat kun je daar mee in het basisonderwijs? Daag jezelf uit