Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lotgenotencontact.
Advertisements

Hogescholen in Dialoog
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gespreksvaardigheden
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Bijeenkomst September 2015
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Gespreksvaardigheden
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Luisteren naar ouders Pascal van Schajik
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Module communicatie 1 Les 1: Basisvaardigheden.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
motiverende gespreksvoering
Gespreks-vaardigheden
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Werken met groepen jonge kinderen
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Gespreksvaardigheden
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communicatieve Vaardigheden
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
gesprekstechnieken Les 2
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik www.med.hro.nl/schpa p.van.schajik@hr.nl

Programma vandaag Inleiding module Inleiding basisvaardigheden Start met oefenen: “Eigen ervaringen, leerdoelen, oefenen”

Doel van de module Verwerven basisvaardigheden in gespreksvoering Inzicht in sociale beïnvloeding (systeem- en communicatietheorie) Inzicht in en analyse van Interculturele communicatie (toepassing TOPOI-model)

Pedagogiek en Ontwikkelingspsychologie Plaats in opleiding Eerder Nu Later Kijken naar kinderen Gespreks-vaardigheden Ouderbegeleiding Werken met systemen Pedagogiek en Ontwikkelingspsychologie

Bestudeer literatuur+vb’n: Werkwijze Bestudeer literatuur+vb’n: Lang en van der Molen www.psychologischegespreksvoering.nl Interculturele gespreksvoering (Hoffman) Oefenen met opdrachten en feedback in de klas

Luistervaardigheden Non-verbaal gedrag Verbaal volgen Gebruik van stiltes Vragen stellen Parafraseren van inhoud Reflecteren van gevoel Concretiseren Samenvatten

Regulerende vaardigheden Openen van het gesprek Begincontract afsluiten Afsluiten van gesprek

Opdracht 1 Leerdoelen Formuleer 2-4 voorlopige persoonlijke leerdoelen voor deze module Bij elk: Wat maakt dat dit voor jou leerdoel is? Hoe aan werken vlg week? - Begin les 2: 0,5-1 A4

Opdracht 2 Gesprek (begin les 3) 1) Gesprek met “kennis” (geen familie, partner, vriend, naaste collega) over opvoeding aan zijn/haar kinderen (15 min, USB) 2) Analyse (Welke pas je toe? Welke wil je beter doen?): - verbatim van fragment (3 min) - 2 vragen om feedback voor klas over fragment (analyse 0,5 A4)

Verbatim Verbatim Toepassen vaardigheden C16: “En dan wil ze niet gaan slapen.”   P16: “Hoe merk je dat dan?” Open vragen Concretiseren C17: “Ze doet dan alsof ze me niet hoort. Ik weet het dan niet meer. Ga naar de keuken.” P17: “Je twijfelt dan. Je voelt je machteloos. Je vraagt je af hoe je haar het best aanpakt.” Reflecteren van gevoel

Opdrachten 3 en 4 3) Herformuleer leerdoelen o.b.v. literatuur, oefening en feedback 4) Analyse gesprek met “kennis” andere cultuur over opvoeding aan zijn/haar kinderen

Eindopdracht 1) Gesprek met “kennis” andere cultuur over opvoeding aan zijn/haar kinderen (20 min, USB) 2) Analyse (vaardigheden, communicatie) - verbatim van fragment (5 min) - verslag (3 A4): theorie, fragmenten, leerproces

Les 2 Voorbereiding: Opdracht 1 Lang (h6) Les: Oefenen (groepjes) - Nabespreken in klas

Programma per les 1. Start: College en opdracht (20 no.) 2. Opdracht 1 bespreken, oefenen (27 no.) 3. Opdracht 2, klas feedback vragen (4 de.) 4. College, opdracht 3, feedback (11 de.) 5. (18 dec.): gezamenlijk les hoorcollege 6. Opdracht 4, klas feedback vragen (8 ja.) 7. Opdracht 4, klas feedback vragen (15 ja.) 8. Analyse gesprekken opdracht 2+4 (22 ja.) Week 9. Inleveren Eindopdracht (29 jan.)

Toetsing Voorbereiding: literatuur en opdrachten (begin les inleveren) Verplichte en actieve deelname (vertrouwelijkheid, positieve attitude) Eindopdracht week 10 (zie beoordelingscriteria)

Basisgespreksvaardigheden

Gesprekstypen Als naaste Diagnose-recept (probleem-oplossing) Professioneel als HBO-pedagoog: - In verschillende situaties - Contact maken, gerespecteerd voelen, samenwerken - Basis: Rogeriaans

Uitgangspunten Rogers Elk mens is anders Zelfactualisatie (eigen vermogen, met anderen, toekomstgericht, bewuste keuze) Experiencing → problemen aanpakken Onvoorwaardelijke positieve waardering → experiencing

Condities voor experiencing Onvoorwaardelijke positieve waardering → congruent (eigen keuze) “Echtheid” (b.v. in contact: essentie van probleem benoemen) Empathie Experiencing is actief proces, informatieverwerking: taal, gevoelens, interpretatie

Fasen in gesprek Probleemverheldering (kijk van client op probleem, ontstaan, leefsituatie): werkrelatie (veiligheid), verkennen, ordening, duidelijkheid Probleemnuancering Probleembehandeling

Opening Informeel “Prettige dag?” Doel van gesprek (b.v. “Opleiding.. Ik wil met u verkennen hoe de opvoeding van uw kinderen bij u gaat, wat u ervan vindt en hoe u het beleeft”) Contract: (op juiste moment) Bent u het mee eens? Wij hebben 30 minuten de tijd. Gesprek: samen doen. Opnemen (..). Client/geinterviewde: ja.

“Niet-selectieve luistervaardigheden” 1) Non-verbaal: Gelaat: vriendelijk (glimlach, dosering, interese, sympathie) of “echt” (b.v verveeld →verbaal toelichten) Oogcontact (zo nu en dan) Houding (ontspannen, toegenegen) 2) Verbaal volgen (hm, o?, etc) 3) Stiltes: doorgaan, blokkade (situatie verduidelijken), cliënt stokt (aanmoedigen)

Selectieve luistervaardigheden 1) Open vragen, aansluitend: ja (p. 141) - Open vragen, nieuw onderwerp: ? - Gesloten vragen: neen (3 nadelen) - Waarom? (vermijden) 2) Parafraseren van inhoud (=essentie van inhoud samenvatten): check, bevestiging, scherper)

Selectieve luistervaardigheden 3) Reflecteren van gevoel - Acceptatie, aandacht, bewust - Check - Enkelvoudig, meervoudig. Nu, toen. - Intensiteit. - Herkennen. Onderkennen. 4) Concretiseren: precies beeld (situatie, gedrag, gedachten en gevoelens van cliënt en anderen), verloop, doorvragen

Selectieve luistervaardigheden 5) Samenvatten: stapsgewijs, veronderstellenderwijs, inhoud en gevoel - Ordening - Check - Stimulering - Analyse: wat belangrijker? Tegenstellingen? - Timing (tussendoor, einde)

Afsluiting Tijdig (5 min): samenvatten Hoe ervaren? Hoe verder?

Filmpje ? http://www.youtube.com/watch?v=7ysewrO0XiM