Pascal van Schajik med/schpa

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Organisatiekunde.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Organisatorische vaardigheden Hoorcollege Corné Broers.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Organisatiestructuren
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatiestructuur en
Wat is een communicatieplan?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Noor Klinkenberg 7 april 2011
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
© de vries business consultancy, 2008
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Een theoretische verkenning
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
H2 Organisatiestructuur
Personeelsmanagement
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Schpa 2.57 Organisatie en beleid.
Organisatie en beleid
l2.416 Organisatie en beleid l2.416.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Team management system  Advising - Gathering and reporting information  Innovating - Creating and experimenting with ideas 
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Samenwerken aan kwaliteit SPHBE01RV.  everingen/ /
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Visieontwikkeling Les
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Methoden om te werken aan continue verbetering
Transcript van de presentatie:

Pascal van Schajik schpa@hr.nl med/schpa Organisatie en Beheer Pascal van Schajik schpa@hr.nl med/schpa

programma introductie shl opdrachten context

De toets voor deze module bestaat uit een individuele opdracht De toets voor deze module bestaat uit een individuele opdracht. Deze individuele opdracht bestaat uit drie onderdelen: 1. Je beschrijft de van de context van je stage-instelling. Dit heb je voor het grootste gedeelte al gedaan voor je stageverslagen en je mag die gegevens één op één overnemen voor deze toets. 2. Je maakt een karakterschets van het team waarin je functioneert. Hierin verwerk je de theorie uit het boek van Petra Verhagen, met name de hoofdstukken 3 en 4 over individuele kwaliteit en teamkwaliteit. Alles wat je hierover al eerder hebt uitgewerkt voor je stageverslagen mag je ook weer één op één overnemen in dit onderdeel van de toets. 3. Je beschrijft een organisatorisch vraagstuk binnen jouw stage praktijk. Bijvoorbeeld over de communicatie tussen management en team, over werkdruk, teamsamenwerking, overdracht etc. etc. Je past op deze situatie de PDCA of de IMWR cirkel toe. Dit zijn methodieken om een organisatorisch probleem te analyseren en te verbeteren die uitvoerig in het boek van Petra Verhagen worden beschreven.

a. visie, missie, doelstelling,doelgroep b. organigram c. rechtsvorm d. financiële middelen e. beleids- en beoordelingscyclus

Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen drie of meer personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en/of diensten in haar omgeving. Formele en informele organisatie Er wordt onderscheid gemaakt in de formele organisatie en de informele organisatie. De formele organisatie is het geheel van de officieel vastgestelde procedures en gezagsverhoudingen, zoals vastgesteld in het organisatieschema. De informele organisatie is de sociale structuur van de werknemers, die het werk en de gedragscodes met elkaar afstemmen.

Organisatieschema Een organisatieschema, organogram of organigram is een afbeelding, model of schema van een organisatiestructuur van een onderneming; Een dergelijk schema brengt in kaart uit hoeveel verschillende divisies en afdelingen een organisatie bestaat (eventueel wie het hoofd is en wie medewerkers), en in welke hiërarchische verhouding de afdelingen en medewerkers ten opzichte van elkaar staan.

Het belang van een visie Succesvolle leiders en succesvolle bedrijven en instanties hebben een visie. De werknemers van het bedrijf of de leden van een groep kunnen zichzelf dat niet geven, dat moet een leider doen. Soms is een nieuwe visie nodig, als de groep op een dood spoor is belandt en er om een nieuwe koers of richting wordt gevraagd. Zonder visie gaat de groep of het bedrijf zwalken en weet men niet welke richting met uit moet. Zonder visie dobber je wat rond in een oneindige oceaan. Een visie geeft op beknopte wijze weer: waar een organisatie voor staat, de kernwaarden waarom een organisatie bestaat, hoger doel waar een organisatie heen gaat, gewaagd doel waarin een organisatie uitblinkt, de kernkwaliteiten

Missie Elke organisatie (of het nu een ziekenhuis, sportvereniging, supermarkt of politieke partij is) heeft een bepaalde eigen identiteit, de missie, die de medewerkers betekenis of zin geeft. In gewoon Nederlands: de missie zegt wat de organisatie wil zijn of 'waar we voor gaan'. In de missie wordt kwalitatief en soms enigszins filosofisch aangegeven wat de organisatie wil betekenen voor haar klanten, medewerkers, aandeelhouders of andere belanghebbenden. Ook maakt de missie duidelijk waarin de organisatie zich onderscheidt van andere, soortgelijke organisaties. Voor het bepalen van de missie is visie en durf nodig. De missie is de basis, waaruit de strategie en de organisatiedoelen worden afgeleid. De missie is bovendien richtsnoer voor integer handelen van managers en medewerkers. Mission statement Een missie wordt soms vastgelegd in een plechtige verklaring: een mission statement (door sommigen in goed Nederlands missiestatement genoemd). In de praktijk is zo'n mission statement nogal eens een zouteloos compromis, vol wollige taal, dat ter kennisname in het inbakje van alle medewerkers wordt gelegd.

http://www.inholland.nl/NR/rdonlyres/CC9A42E3-E737-4C1B-AC90-9DD1B7997D27/0/038041_COM06_misbaremissies.pdf

http://www.welovereclame.nl/gouden-loeki/historie

Organisatie structuur De organisatiestructuur is de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht. Het heeft dus te maken met de verdeling van activiteiten over afdelingen en de taken van de werknemers. De organisatiekunde is de theorie van het opzetten van organisaties. De organisatiestructuur is een hulpmiddel dat ervoor moet zorgen dat een organisatie zijn doelen kan bereiken. Het vraagstuk van de juiste organisatiestructuur speelt met name in grote organisaties. Daar moet men nadenken over zaken als taakverdeling, verdeling van verantwoordelijkheden en van bevoegdheden en daarmee samenhangend over het coördineren van die taken en verantwoordelijkheden. De meest bekende organisatie structuur zijn: Lijnorganisatie Lijn-staforganisatie Projectorganisatie Matrixorganisatie

There is no I in TEAM!

teamgeest Verzameling individuen->samenwerkende groep;gemeenschappelijk probleem/doel Vb wachten bus, wk voetbal;andere voorbeelden Succesvolle sport teams http://www.youtube.com/watch?v=56Hb632BCCw&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=bj9cboaps68&feature=related

definities Team=groep saamhorigheid combineert met een eenheid van handelen om een prestatie te leveren Groep= gemeenschappelijk doel Gerichte communicatie Identiteit Gedragsbeinvloeding bescherming

Gemeenschappelijk doel Passief doel/primair doel Secundair doel ontwikkelt zich Team heeft zichtbare en concrete doelen/verantwoordelijkheid Geef voorbeelden

volgende week Verzamelen van alle relevante kerngegevens over de stage-instelling Hoe komt de stage-instelling aan geld? De Wmo en de decentralisatie van de Jeugdzorg Bestuderen: Worstelenmet de staat van Jos van der Lans lezen hoofdstuk 2,3 en 4