Geloof in je eigen kunnen Talenten Geloof in je eigen kunnen
Het verhaal Jezus hield de mensen gelijkenissen voor De gelijkenis van 'De Talenten’ (Matteüs 25: 14 - 30) De gelijkenis van ‘De zilverstukken’ (Lucas 19: 11 – 27) Digitaal prentenboek (bovenbouw) www.youtube.com/watch?v=YNr9x7fAXRE Een technische kijk op de parabels ‘Talenten en zilverstukken’
Achtergrond van het verhaal Afgespeeld rond 20 n. Chr. En opgeschreven rond 80 n. Chr. Schrijver Mattheus? Samenleving Bronnen
Analyse van het verhaal Personen Thema’s Kern Sleutelwoorden Structuur
De boodschap van dit verhaal - wees niet bang om de talenten die je hebt gekregen te gebruiken - niet alleen je talenten om te sporten of te leren, maar vooral ook je talent om lief te hebben!” Dan verdubbelt je leven!
Uitspraken Marco Borsato: Het gaat er niet om wat anderen van mij denken. Ik zelf moet ergens verantwoording afleggen van mijn daden. Dit leven heb je gekregen en nu je er bent moet je er iets moois mee doen voor anderen” Nelson Mandela/ Marianne Williamson: “ We zijn geboren om de heerlijkheid van God die binnen in ons is naar buiten te brengen!” Als je je gedeisd houdt bewijs je de wereld daarmee geen dienst”
Uitvoering in de klas (bovenbouw) Laten horen: God’s got talent www.youtube.com/watch?v=SnQdYnSzJP0 Muziek Muziek, Tekst en Afbeelding.; Alledaagse en niet-alledaagse muziek. Filosoferen met kinderen. Wat is een talent? Welke talenten heb jij en wat doe je om ze te ontwikkelen? Waarom zou Jezus het op deze manier zo vertelt hebben? Waarom zou het gene wat hij nog had ook nog worden afgenomen?. Zou dit verhaal ook nu zich nog kunnen afspelen? Drama Naspelen van het verhaal in de tijd van nu.(raamvertelling)bv www.youtube.com/watch?v=Oa_-UFkxYTc Talentenspel gebaseerd op het moordspel Meisje/jongen, locatie waar het talent valt uit te voeren, het talent. Muurkrant maken met teksten van de talenten van de kinderen. Taal Interview iemand die jij bewondert voor zijn talent. Zoek in kranten naar mensen die hun talenten vermeerderden door ze goed te gebruiken. Maak van dit verhaal een modern verhaal.
Uitvoering in de klas (onderbouw) Het voorlezen van het verhaal in een makkelijke versie Drama: Naspelen van het verhaal in de tijd van nu.(raamvertelling) Beeldende vorming Tekenen van je eigen talenten Liedje: We hebben allemaal wat http://www.youtube.com/watch?v=eLC0Qy4ud9M Liedje: Een Parel in God's hand www.youtube.com/watch?v=pcLN8iZbrKE
Vragen Wat is het Mattheuseffect? En hoe denk jij daarover? Talenten gebruik ze of verlies ze!