Doelgroeponderzoek Ouders die hun kinderen naar school of naar de sportvereniging brengen met de auto 1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van buitenspelen m.b.t. beweging en gezondheid
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Welkom.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Sociale media op school
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
JUMP-in Monitoring Kinderen met een lage SES.
Jongerenwerker: tolk van de straat
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Piramide en tabel met niveaus van GGR bij kinderen (PON, 2010)
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Het begint bij het jonge kind
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Voeding en kinderen.
S CHOOLKAMP B ERGERHOEVE mei 2015 Leerkrachten: Linda D, Linda W, Leonie en Tom Extra begeleiding: Juf Thessa en Meester Huub Kookstaf: Petra.
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Gezondheid en participatie
Verkeersveilige Schoolomgeving
(Voor)lezen is leuk!.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Beïnvloedingsregel aanwezig? nieteen beetjesterk wederkerigheid x consistentie.
Praktijk voorbeelden. 1 e invalshoek: burgers zijn betrokken/bezorgd/boos/bang over: Leefbaarheid/veiligheid/sociale voorzieningen Beheersing woonlasten.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Workshop Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ?. Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ? Why.
Mobiel 21 beweegt Doe mee met Woensdag Samdag.  Projecten en campagnes - Autovrije zondag - Red de stoep - Fietsvriendinnen  Educatieve activiteiten.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Mobiel 21 beweegt Doe mee met Woensdag Samdag.  Kleuterscholen - Woensdag Samdag - Aya campagne - SOS mijn kind op de fiets  Basisscholen - Woensdag.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Kinderarbeid..
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Beïnvloedingsregel aanwezig?
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Omgaan met meerdere talen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Beïnvloedingsregel aanwezig?
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Van FUNdament O12 naar O13 Woensdag 15 november 2017.
Werkingsmechanismen en illustraties voor het nudgen van gezond gedrag
Welvaartziekten Obesitas
Meer technologie op mijn stageplek
Het fietsende schoolkind
Mijn Positieve Gezondheid
Beïnvloedingsregel aanwezig?
JEUGDzorg - voor wie?.
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Groeihormoon-stoornis..
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Doelgroeponderzoek Ouders die hun kinderen naar school of naar de sportvereniging brengen met de auto 1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school gebracht 89 % woont in een straal van 1 km van school 97 % woont in een straal van 2 km van school

Wat is het probleem voor het kind De verminderde beweging(svrijheid) van kinderen en de nadrukkelijkere begeleiding van een volwassene onderweg naar school of club heeft tal van nadelige gevolgen, zowel fysiek als mentaal: 1.minder contact met buurtgenootjes; 2.minder lenig; 3.mindere conditie; 4.meer moeite met het oplossen van ruzietjes met andere kinderen; 5.minder goed eten en slapen; 6.groter risico op astmatische klachten; 7.meer overgewicht / obesitas; 8.minder fietsvaardigheid; 9.minder verkeerservaring (inschattingsvermogen e.d.); 10.lopend en fietsend ontdek je een heleboel. Vanaf de achterbank niets. Bron: Soab

Wat is het probleem voor de maatschappij? ●Files ●Ruimtebeslag automobiliteit ●Verkeersonveiligheid ●Milieu ●Leefbaarheid

Wat zijn belangrijke factoren voor keuze vervoerswijze naar school voor de ouder? ●inschatting verkeersonveiligheid schoolroutes en schoolomgeving ●parkeersituatie bij de school (ruimte, betaald parkeergebied, afstand naar ingang school) ●fietsparkeermogelijkheden en wachtruimte voor ouders met fiets bij de school ●het type ouder (werkende ouders met zorgtaken) ●ligging van de school t.o.v. de wijk / afstand ●weer(sverwachting) ( bron : Modal split SOAB-onderzoeken rond ca. 180 basisscholen in Nederland.)

Geen onderbouwing objectieve verkeersonveiligheid Ouders hebben geen probleem, maar zijn het grootste probleem. bron: Swov (2009)

Maatschappelijke en culturele ontwikkelingen vrije uitloop-ouders

Cialdini als Houdini Wederkerigheid Commitment Schaarste Sociale bewijskracht Autoriteit Sympathie

of inzetten op andere tools ●Verliesaversie: je doet jouw kind te kort ●Framing: achterbankgeneratie ●Sociale beinvloeding / gaming / belonen / normering: verkeersslang ●Gaming: fiets voor jouw school ●Straffen ouders: parkeergeld ●Self-persuasion: Enquête met bijv. de vraag ik kom op de fiets, wanneer …. ●Prompting en priming ●Fear appeals vermijden

Last but not least: De fysieke omgeving