Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie educatie@moviesthatmatter.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

BattleBots The school battle.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Collectief portfolio groep 3
Leswijzer Nieuwsbegrip
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Wij houden onze presentatie over Anne Frank
Bekijk het leven.
Experts werkvorm + begrippentest
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Malawi Edukans project Loop met door de presentatie.
Deel anders, mijn organisatie
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Les 2 – Jouw media.
Visie & Strategie.
Werken met de Stercollecties
De basis van ADSL: het constructivisme
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Jongerenprogramma
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Customize!.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Communicatie Les1.
Activerende werkvormen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Passend onderwijs.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Instructie geven en uitvoeren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Sleutels, codes en aanwijzingen
Kennisclip Web toepassingen
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek Filmstijl vergelijken
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kritiek geven en krijgen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie educatie@moviesthatmatter.nl

Filmeducatie thema Duitsland Welkom Filmeducatie thema Duitsland

Workshop Kimber Films over Duitsland (WO2) 20 min Voorbeeldles Die Welle 60 min (Vragen over) Movies that Matter 10 min

Onze filosofie: voor de film, bij aanvang van de les, een activerende opdracht. Dus ook nu!

Wie van jullie maakt wel eens gebruik van film in de klas?

Opdracht 1. Welke film zet je in? (10min)

Opdracht 2. Hoe zet je een film in? (7min)

Dader-film Slachtoffer-film Verzetshelden-film Systeem-film The Reader Dagboek van Joseph Goebbels Slachtoffer-film Het korte leven van Anne Frank The boy in the striped pyjamas Verzetshelden-film Sophie Scholl Schindlers List Inglorious Bastards Systeem-film Die welle Freedom Writers Discussiegevallen Unsere Väter Unsere Mütter La Vita et Bella

Workshop Activeren Voorkennis toetsen Discussie uitlokken Actief film bekijken Terugkoppelen en verwerken

Voorbeeldles

Werkvorm Activeren Voorkennis toetsen Discussie uitlokken Actief filmfragmenten bekijken Terugkoppelen en verwerken

Cactisme vs Esdoornisme

Activeren Opdrachten (5min) Hoe zien jullie er uit? Waar komen jullie voor? Noem een eigenschap die jullie karakter goed beschrijft

Voorkennis toetsen Noem een voorbeeld van een ander isme Hoe ziet dit isme er uit? Waar kwam/komt dit isme voor? Noem een karaktereigenschap van dit isme

Voor-discussie Denk je dat het in deze tijd ook nog mogelijk is dat een dicator de macht krijgt in Europa?

Activeren, voorkennis toetsen, voor- discussie Leerdoelen: leerlingen kunnen kenmerken van ismen herkennen leerlingen kunnen kenmereken van ismen toepassen leerlingen kunnen een mening vormen over een isme

Film Bekend medium Spreekt tot de verbeelding Rolmodellen Film als bron

Welk onderwerp heeft de film die we gaan kijken?

Fragment 1 10 min Cactismen: hoe reageren Tom en Caro op het project? Esdoornismen: welke informatie krijgen we over autocratie en anarchisme?

Fragment 2 8 min Cactismen: hoe reageren Tom en Caro op het project? Esdoornismen: welke informatie krijgen we over autocratie en anarchisme?

Verwerken Denk je dat het in deze tijd nog mogelijk is dat een dicatator de macht krijgt in Europa?

Einde werkvorm

Wat is Movies that Matter en wat heb je aan ons?

Missie Movies that Matter Movies that Matter zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten. Om die missie te realiseren legt de stichting zich toe op het vertonen en ‘verdiepen’ van mensenrechtenfilms. Movies that Matter Educatie Mediatheek (films en lesmateriaal-gratis en digitaal) Festival (films met voor –en nagesprekken/debat) Workshops (enthousiasmeren docenten)

Leonie Hoeboer en Kimber van Valkenburg Movies that Matter Educatie educatie@moviesthatmatter.nl www.moviesthatmatter.nl/educatie