Netwerkleren in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Advertisements

1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Jef Clement Communicatie en Netwerken. Verloop sessie van vandaag inleiding op het thema oefening in groepjes / lunch plenaire terugkoppeling nakaarten.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
School als loopbaancentrum
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Geïntegreerde schoolverbetering
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Ouderraad 7 december.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Excellent leiderschap in Haarlem
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Netwerkleren: samen professionaliseren
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Begeleiding bij Werkplekleren
Sander Landman Annica Brummel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
A+O project Co-creatie in de praktijk
bij kwaliteit en outcome
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Toekomstgericht personeelsbeleid
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
In gesprek over werkdruk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Van Eiland naar wijland
Transcript van de presentatie:

Netwerkleren in het onderwijs Dr. Femke Nijland

Netwerkleren in drie vragen: Wat is netwerkleren? Hoe stimuleer je netwerkleren? Hoe onderzoek je netwerkleren? Aan de slag met onderzoek Leren is een sterk sociaal proces, niet alleen in het dagelijks leven, maar ook op de werkplek. Door met anderen te praten, samen te werken en problemen op te lossen leren professionals iedere dag bijna ongemerkt. Een van de verschijningsvormen van sociaal leren is netwerkleren. Bij netwerkleren wordt de nadruk gelegd op de sociale configuratie waarbinnen de professional opereert: zijn netwerk. In het onderwijs, waarin professionals minder samen werken en praten dan binnen andere vakgebieden, is het stimuleren van netwerkleren een mooie manier om leraren bewust te maken van de waarde van hun netwerk voor hun lespraktijk. In deze workshop verkennen we het concept netwerkleren, we kijken hoe netwerkleren te stimuleren is binnen je eigen onderwijsorganisatie en hoe het proces èn de opbrengst door onderzoek zichtbaar kunnen worden gemaakt.

Wat is netwerkleren? Sociaal constructivisme: visie op kennis! leren is een construct, dat betekent dat leren hard werken is om in je hoofd te snappen wat er gebeurt, problemen op te lossen, in te zien wat anderen bedoelen. Leren is ook sociaal: kennisconstructie vindt voor het overgrote deel plaats in een sociale omgeving. Kleine kinderen leren door deel te nemen aan hun gezin, volwassenen leren door deel te nemen aan de sociale groepen waarin ze actief zijn: hun werk, hun vrienden, hun hobby’s. Netwerkleren is een vorm van sociaal leren: leren van je omgeving door met ze te praten.

Speciale triggers om te leren Leren is een gewoon onderdeel van het dagelijks werk Werkgerelateerde problemen zijn vaak aanleiding om te leren Innovaties zijn vaak aanleiding om te leren Veel (of niet het meeste) leren gebeurt niet in formele trainingen maar tijdens spontane activiteiten dichtbij de praktijk Dit leren gebeurt veelal in samenwerking met collega’s / peers in netwerken In onderzoek ziet nwl er vaak zo uit: gestructureerd en overzichtelijk. In de praktijk niet zo zichtbaar, niet gestructureerd, niet overzichtelijk. De praktijk ziet er zo uit:

Dit is netwerkleren Dit is netwerkleren: onduidelijk, onbewust, onzichtbaar, rommelig. Gebeurt minder bij leraren door aard beroep en als het gebeurt: Rommelig Onduidelijk Onbewust Onzichtbaar In een samenleving waarin steeds meer nadruk komt te liggen op het nieuwe leren en op andere vaardigheden, in een onderwijsomgeving waarin steeds meer nadruk op 21e eeuwse vaardigheden en minder opan kennisoverdracht is het wenselijk om in te zetten op netwerkleren.

In sommige beroepsgroepen meer dan andere In sommige beroepsgroepen meer dan andere. In het onderwijs waarin het werk erg solitair is, veel minder netwerkleren. Minder gelegenheid want leraren zien elkaar niet doorlopend. https://www.leraar24.nl/video/1762#tab=0

Hoe stimuleer je netwerkleren? Bewustwording Stimuleren lerende contacten in een informele sfeer Ander perspectief op kennis faciliteren door collega’s en leidinggevenden - cultuurverandering Nieuwe manier van samenwerken en professionaliseren

1. Bewustwording met tools en werkvormen Beschrijving WSKO, gang van zaken daar. Gestart met 5 scholen, in kaart brengen welke thema’s leefden en wie met wie contact had/\.

2. Stimuleren en faciliteren lerende contacten

De rode stippellijn

Problemen bij stimuleren netwerkleren Problemen bij netwerkleren: halen – brengen – gevolg van transmissionele visie op kennis: kennis is een ruilgoed, iets dat je kunt krijgen in plaats van iets dat je kunt maken – creatie. Tips en werkvormen zijn niet de enige kennis die van belang is: er is zoveel meer dan dat In plaats van een manier om bewustwording te stimuleren wordt nwl een doel: alleen netwerkleren op woensdagmiddag. Terwijl het juist een manier van denken en werken is, niet iets dat je aan en uit kunt zetten

Wat is netwerkleren?

3. Perspectiefverandering Door waarde van netwerkleren zichtbaar te maken in de organisatie, door blijven interpreteren nieuwe situatie Zichtbaar maken van de waarde, maar ook blijven praten en interpreteren van de nieuwe situatie helpen om begrip te krijgen van wat netwerkleren betekent in de dagelijkse praktijk van iedere leraar. Intervisie-sessies op metaniveau helpen bij dat begrip: (Casus Staatsbosbeheer) wat betekent nu die nieuwe visie? Constant proces van interpretatie – praktijk en interpretatie.

4. Nieuwe manier Nieuwe manier van professionaliseren; de leraar: Die werken, leren en innoveren ziet als geïntegreerde activiteiten Die continu leert zowel formeel en informeel verbonden aan de dagelijkse praktijk Die samenwerkt met collega’s om innovatief te zijn en problemen op te lossen Die actief netwerkt binnen en buiten de school Die actief kennis deelt en participeert in open professionele communities en netwerken There are no ‘true’ answers

Betere afstemming tussen formele en informele processen 4. Nieuwe manier Nieuwe organisatiestructuur in de school: Betere afstemming tussen formele en informele processen Formeel Informeel

4. Nieuwe manier formeel collectief individueel informeel isolatie controle Centraal leiderschap opdrachten regels Hiërarchische barrieres individueel collectief Platte organisatie vertrouwen Promovendus: onderzoek naar informele ruimte in organisaties bij SKOEM: Deze mechanismen kom je in de literauur tegen mbt professionele netwerken in organisaties Wens opschuiven naar RECHTS maar onduidelijk hoe Iedereen in een online community – hoor je veel Of zelfsturende teams Zorg instelling Rotterdam – zelfsturende teams / managers weg - geen mandaat! Vacuum ontstaan – 80 teams maar enorme toename ziekteverzuim ROC – ook teams , maar bijkt dat teams helemaal niet taakvolwassen zijn en je dit niet van ze mag vragen. loslaten Zelf-organisatie autonomie keuze integratie informeel Gedeeld/gespreid leiderschap

4. Nieuwe manier Nieuwe manier van onderwijzen: Doceren – aanbod gericht Expert driven Acquisitie Transfer Pre-planned Courses Training Leren – vraaggestuurd Networking Communities Self-regulation Leren is vorm van participatie, co-creatie Populaire vaardigheden die een rol spelen zijn de 21ste eeuwse vaardigheden Participatie Co-creatie Wording Complex problems Deal with uncertainty

Hoe onderzoek je netwerkleren? Vraag Maak zichtbaar Meet Analyseer Rapporteer

Instrumenten Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst

Lerende Netwerken Verschillende typen kennisnetwerken Smedlund, 2008 Leerrelaties Manieren van praten: leraren zien informeel leren in gesprekken niet altijd als werkgerelateerd, maar onderzoek heeft uitgewezen dat er zelf sociale interactie een werkgerelateerde functie heeft: om een effectieve leerrelatie op te bouwen is er een bepaalde mate van vertrouwen nodig, common ground, een plek waarin je elkaar kunt vinden. Onderzoek 20-80 in scholen bij leerlingen die elkaar al kenden tijdens samenwerkend leren. Docenten dachten trouwens dat dat véél meer was. Aanwijzingen dat dat bij volwassenen niet anders is. Smedlund, 2008

Value Creation Framework (Wenger, Trayner & De Laat, 2011)

Aan de slag Vorm groepjes van 3 Leer elkaar kennen Bespreek wat je zou willen weten op het gebied van netwerkleren Formuleer een vraag Bespreek met je gesprekspartners hoe je die vraag zou kunnen onderzoeken

Netwerkend netwerkleren onderzoeken