Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Identiteitsverankering
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Talentmanagement in de Technische Dienst
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Implementeren doe je samen
Een continue verbeterende dienstverlening
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
PLATO™-Intensief- Leadership
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Help! Verzuim voorkomen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Letterlijk door én voor patiënten uit deze doelgroep.
“Aan de slag met Business Consultancy.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Dagstart Quick Reference Card
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
SHEQ SHQ.
Gesprekstechnieken Les 4.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Kaizen Quick Reference Card
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt: Directie Management Medewerkers Partners Processen Resultaat

Wat is Lean? Realistisch Inspirerend Ambitieus Op een sterk fundament is het goed bouwen, een visie die RIA is. Hier wordt het WAT van de organisatie bepaald. Realistisch Inspirerend Ambitieus Management Filosofie Lange Termijn denken Wat

Wat is Lean? Hoe Wat Realistisch Inspirerend Ambitieus Probleemoplossing Continu verbeteren Mens en partners Respect en groei Proces Voorkom verspilling Filosofie Lange Termijn denken Medewerkers bepalen het HOE van de organisatie. Let op de valkuil om als leidinggevende het HOE te dicteren. Een mens wil veranderen maar niet veranderd worden. Medewerkers Management faciliteert Hoe Realistisch Inspirerend Ambitieus Management Wat

Wat is Lean? Hoe Wat Realistisch Inspirerend Ambitieus Probleemoplossing Continu verbeteren Mens en partners Respect en groei Proces Voorkom verspilling Filosofie Lange Termijn denken Door het WAT en HOE te scheiden ontstaat ruimte voor pro-actief handelen. Dit gaat niet vanzelf! Belangrijke factoren Kaders Spelregels Regelruimte Afspraken Wat wil de klant Urgentie Visie Juiste gereedschap Begeleiding ipv sturing Pro-actief handelen Afwijking herkennen Hoe Wat wil de klant? Realistisch Inspirerend Ambitieus Wat

Oorzaak oplossen Lean lost de oorzaken achter een probleem op. Waak voor symptoombestrijding: Een pilletje tegen hoofdpijn Bezuinigen bij financieel tekort Sturen op medewerkertevredenheid Negeren van de oorzaak maakt het probleem groter

Wat is een Symptoom? Als je bij het stellen van de Waarom-vraag nog meer antwoorden mogelijk zijn: Waarom hebben wij een financieel probleem? Waarom is ziekteverzuim hoog? Waarom geeft de klant ons dit cijfer? Nieuwe Waarom-vragen brengen het echte probleem dichterbij.

DOEL RESULTAAT WAT HOE GEVOLG Waarom

Juiste oorzaken weggenomen? reactie op symptoom

Procesverbeteren Welk probleem gaan we oplossen Wat willen we bereiken en wanneer Wat is goed genoeg Communicatie Hoe is de situatie vandaag Welke medewerkers gaan aan de slag Hoe krijgen we iedereen in beweging

Gereedschapskoffer De inhoud is bijna oneindig: Kanban FMEA Fishbone Procesflow 5S A3 Storyboard Statistiek Push / Pull Verspilling Six sigma Swimlane Waardeketen VOC KONI JIT Kaizen, …………

Start Lean begint bij het management: TOP-DOWN WAT gaan we doen (inclusief kaders en spelregels) We gaan het doen De resultaten zijn vervolgens: BOTTUM-UP Het HOE Continu verbeteren Continu: wederzijdse feedback op het WAT én HOE Werken volgens LEAN is niet vrijblijvend, wel met vrijheid.

Motivatie

Presentatie

Veel Succes Deze presentatie wordt u aangeboden door: Haiko Neidig Goedmanagement.nl info@goedmanagement.nl Vragen en suggesties zijn van harte welkom