Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015
Voorstellen Ingrid Peters: MO leerjaar 2 en 3/ mentor leerjaar 3 Lisa Akerboom: Mentor mavo 3 Bram van Veghel: Decaan
Inhoud 1.Onderwijssysteem in Nederland 2.Betrokkenen in het keuzeproces 3.Aansluiting met het vervolgonderwijs
Belangrijk om te weten Startkwalificatie Keuze is noodzakelijk
Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Door de kwalificatieplicht moeten meer jongeren een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de jongere 18 jaar wordt. Startkwalificatie HAVO of MBO De school is verplicht dit te melden
Twee routes naar het HBO
BOL / BBL BOL: Beroeps Opleidende leerweg – Gemiddeld: 4 dagen naar school en 1 dag werk BBL: Beroeps Begeleidende Leerweg – 4 dagen werken en 1 dag naar school – Leerling heeft een baan – Vaak in opleidingen die opleiden tot uitvoerend werk
Niveaus MBO Niveau 4 – Volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden, anderen aansturen, doorstroom HBO Niveau 3 – Volledig zelfstandige uitvoering van werkzaamheden Niveau 2 – Uitvoerende werkzaamheden Niveau 1 – Eenvoudige uitvoerende werkzaamheden
MBO scholen in de buurt
Betrokkenen in het keuzeproces Kiezen doe je niet alleen -Leerling -Ouders -School -Externe
Leerling Ouders School Adviesbureau De leerling ontwikkelt tijdens zijn periode op school een goed beeld van: Eigen interesses Eigen capaciteiten Werkhouding Talenten en vaardigheden Vanuit dit zelfbeeld gaan we kijken naar wat er allemaal wordt aangeboden.
Leerling Ouders School Adviesbureau De invloed van ouders is het belangrijkste in het keuzeproces van leerlingen Ouders voeren een loopbaandialoog Concrete ervaring geldt als input voor de dialoog Relevante informatie met de mentor delen in individuele gesprekken De eigen wereld van beroep en werk(beleving) te delen. Probeer uw zoon/dochter uit te dagen na te denken over de toekomst!
Help mijn kind moet kiezen, H. Kock, Esstede BV, 2010, ISBN Studiekeuzegids, help uw kind op weg, A. van Kessel, M. van Hoof, uitgeverij Angerenstein Arnhem, 2010, ISBN inkijkexemplaar: Achtergrondinfo voor ouders
Leerling Ouders School Adviesbureau De school biedt: Activiteiten om goed te oriënteren Indruk van studiehouding Advies vakleerkrachten Gesprekken met de mentor Stimuleert bezoek van open dagen en meeloopdagen Komt op grond hiervan tot een schooladvies.
Leerling Ouders School Adviesbureau Doelstelling van het LOB beleid: We leren leerlingen hun eigen keuze- proces aan te sturen en ondersteunen ze in hun vervolgkeuze. Door eerst een goed zelfbeeld te creëren kan de leerling gerichter zoeken.
Activiteiten jaar 3 -Mentorgesprekken -Onderwijsbeurs -VMBO infoavonden -Bezoek MBO Helicon Tilburg -Advies van experts -Oudergesprekken
Leerling Ouders School Adviesbureau Wanneer de leerling er met hulp van school en thuis niet uitkomt kan er een studiekeuzeadviesbureau worden ingeschakeld. Zij kunnen een uitgebreid onderzoek uitvoeren.
Doorstroom Doorstroomeisen naar het MBO en de HAVO zijn te vinden op de site van DNS In januari is hier uitgebreid aandacht voor In januari bekijken we ook het sectorkeuzeformulier
1.Uitgangspunt – Interesse voor schoolvakken – Aanleg voor schoolvakken Eigen inschatting Docentadvies 2.Controle − Tot welke studies ben ik toelaatbaar met deze sectorkeuze? Wat is belangrijk bij het maken van een sectorkeuze
Tijdspad -29 September: 1 e informatieavond -20 Januari: 2 e informatieavond, sectorkeuzeformulier en doorstroomeisen -21 maart: voorlopige keuze -15 april: definitieve keuze
Bedankt voor uw aandacht