Stand van zaken in mobiele communicatie René Zeedijk | MediaScience
Even voorstellen René Zeedijk Co-founder MediaScience te Amsterdam HuidigCo-founder bij MediaScience Bestuurslid Stichting Top 40 Adviesraad IAB Netherlands VorigCommercieel directeur Nederland bij Zoom.in Managing Director bij Adlink Internet Media & Hi-Media Commercieel Directeur bij Radio 538 Commercieel Directeur bij Talpa Radio International Sales Manager bij Radio538 Senior Account Manager bij Radio 538 Account Manager bij Radio538 Radio Planner bij Mediamend & Mediaedge:CIA
De consument is 24/7 bereikbaar, altijd… overal…
Desktop bezitters dalen tot 61% Laptop bezitters blijft stabiel tot 77% Tabletmarkt groeit naar 61% 76% in het bezit van een smartphone Mediabezit
GFK, Trends in digitale media, december 2014 Mediaconsumptie
Snelle groei: 86% verwacht verdere toename 86,2% verwacht dat mobile marketing de komende twaalf maanden zal toenemen. Bijna de helft (45,5%) verwacht dat mobile zich zal ontwikkelen tot het belangrijkste marketingkanaal voor hun merk en organisatie.
Adverteerder kan niet meer om mobiel heen 65 % consumenten start aankoopproces op mobile device 1/3 van zoekopdrachten is mobiel s lezen we tegenwoordig op mobiel Consumenten verwachten komende 2 jaar meer aankopen te doen via mobiel ATTRACT CONVERT INFORM RETAIN
Driekwart adverteerders zet mobile marketing in Mobile marketing is nog steeds sterk in opkomst onder Nederlandse adverteerders. Ruim driekwart (76,5%) van de adverteerders heeft al eens gebruikgemaakt van mobile marketing. Bij slechts 23,5% is dit (nog) niet het geval.
Ad Spend H % van display advertising is besteed op mobiele devices Dit is een groei van 54 % ten opzichte van het eerste halfjaar 2014
Budget mobile marketing in de lift Bijna 60% van het budget voor mobile is de afgelopen twaalf maanden gestegen. Voor de helft bedroeg die stijging minder dan 50%. Bijna één op de tien adverteerders (9,1%) zag het budget zelfs toenemen met meer dan de helft.
Mobile marketing Een doelgroep kan geraakt worden via: Websites Mobiele sites In apps Pushberichten Wearables Locatie targeting Doelgroepen bereiken op een bepaalde locatie via location based marketing. Locatie op mobiel wordt bepaald door: GPS WiFi IP gegevens
Mobile display en QR verdringen apps Adverteerders kiezen het vaakst voor mobile websites. Op de tweede plaats staan QR-codes met een toepassing van 95,2% en op de derde plaats responsive websites met 92,2%. Apps – die in 2014 nog hoog scoorden – vinden we nu pas terug op de zesde plaats.
Mobile formats In browser ResponsiveAppPushberichten
Smartphone dominant versus tablets/wearables Circa driekwart van de adverteerders (76,5%) geeft prioriteit aan smartphones. In 2014 was dat nog 54%. De positie van tablets is met 40% gelijk gebleven. Wearables, zoals smartwatches en activity trackers, laten een licht gestegen voorkeur zien.
Coupons sterk in opkomst De komende 12 maanden wil 100% van de adverteerders coupons inzetten. Momenteel zet slechts 33,3% van de adverteerders deze moderne vorm van kortingsbon in. Ook bluetooth en beacons lijken in 2016 een doorbraak te gaan beleven: 92,3% wil deze gaan inzetten (nu 30,8%).
Location based creatie
Walibi In het seizoen 2014 startte Walibi Holland met een geheel nieuwe strategie. Naar aanleiding van data analyse verschoof de primaire doelgroep van boodschappers met kind naar tieners/jongvolwassenen. In de campagne #HARDGAAN speelde Walibi mede in op de mobiele ontwikkeling door het inzetten van een vernieuwde app, mobile ticketing en het adverteren op mobiel. MediaScience verzorgde de gehele online campagne op desktop en mobiel. Strategie Advertenties op mobiel in-app en browser Gerichte targeting van doelgroep; tieners en jongvolwassenen Onderzoek naar groei mobiel gebruik onder jongeren 305% Mobiel Sales Mobiel Sales 16% Aandeel Mobiel
The Mobile Movement
René
Aandeel totale marketingbudget bescheiden De meerderheid (42,9%) besteedt slechts 0 tot 5% van het marketingbudget aan mobile. Voor 19% ligt dat aandeel op 11 tot 15%. Een kleine 5% besteedt meer dan 20% (bijna 1% meer dan in 2014).
Bereik via de exchange Mobiel volwassen geworden in digitale landschap Aandeel mobiel verdubbeld t.o.v Sterke daling desktop (- 9,2 %) Flinke stijging mobiel (+ 7,4 %)
Integratie marketingmix stagneert Zes op de tien adverteerders (61,5%) mobile in de marketingmix geïntegreerd. Voor iets meer dan de helft (32,3%) staan mobile projecten of campagnes nog op zichzelf, de overige 29,2% heeft mobile marketing volledig geïntegreerd in de marketingmix. Een minieme toename ten opzichte van de 28% vorig jaar.
Combinatie van media