Fedor bij de Wehkamp OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Codering: bestelling wordt gemaakt via internet en komt binnen bij Wehkamp. 2. Filter invoer: van een bestaande klant gaat de order door naar order.
Advertisements

Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Business Systems 2 Inleiding Logistiek
2 Basismodel voor Objecten Afnemend Veld of klant Product of dienst Middelen Neemt af Wordt gemaakt met.
Voorraad inventarisatie
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
In week 2 moesten we zelf besluiten hoeveel we zouden inkopen.
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Gezamenlijk verhaal van CMT en directie
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Deze week: inkoop en verkoop
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
D.I.S. Distributie Informatie Systeem P. Harink 4Efficiency Services i.o.v. AEP Industries Nederland BV QAD Gebruikersdag - Juni 2008.
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
HET EVENWICHT TUSSEN TEVEEL EN TE WEINIG
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Management en logistiek
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
PHP Een casus - PIZZA.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Voorraadbeheer en bestellen
Nike Supply Chain Management
Voorraadbeheer en bestellen
Deze week: inkoop en verkoop Probeer de focus te verleggen van het intypen van de voorgeschreven instructies naar de grote lijn.
Bianca Biermann Docent Economie / Administratie. Dit is nog geen kant-en-klaar verhaal … Wat we wel weten, ga ik u nu vertellen !
Logistiek 1 DISTRIBUTIE LOGISTIEK Presentatie titel
Supply Chain Management
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Goederenontvangst / verzending
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Goederenstroombeheersing
Juridische aspecten van een webshop
Coördineren logistiek proces
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Goederenstroom Online en offline.
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Goederenstroom en voorraadbeheer
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verzamelen en verzenden
Hoofdstuk 1 Soorten voorraad
Logistieke kwaliteitsprocessen
Hoofdstuk 1 Soorten voorraad
Logistieke werkzaamheden coördineren
Werkwijze Gasstations en Componenten
Het logistieke proces B
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Werkwijze Gasstations en Componenten
Werkwijze Gasstations en Componenten
Transcript van de presentatie:

Fedor bij de Wehkamp

OPTIMAAL KETENBEHEER Wehkamp homeshopping

Homeshopping in Nederland Totale omzet: 1,4 miljard = ruim 3% afgezet tegen het aandeel van de non-food omzet in de totale detailhandel Andere homeshopping bedrijven: Neckermann - Otto - Klingel

Wehkamp B.V. Klanten:1,6 miljoen Oplage catalogi/mailings:25 miljoen Zendingen :6,6 miljoen Omzet:365 miljoen € artikelen van ‘hardware’ tot ‘supermarkt’ Leveranciers:700 FTE’sca 1350 Vestigingen:3 ZwolleDedemsvaartMaurik

Dag 1 Klant doet bestelling op de bus Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7 Dag 8 Order komt binnen Order wordt verponst Verwerking (batchgewijs) Order picken Ontvangst door post Aflevering bij klant Klant bestelt Order wordt verwerkt Magazijnverwerking Aflevering bij klant

Ontwikkeling van de logistiek als marketingtool : Total quality assurance : –Kwaliteitscontrole in de magazijnen –Waardetoevoeging 1994 – 1997 : Snelheid in levering naar de Klant –24 uur levering : als eerste in Nederland grootschalig toegepast voor gehele assortiment 1997 – heden : betrouwbaarheid levering –Niet alleen snel, maar ook kompleet en foutloos –SCM : ketenintegratie, operational excellence –WMS in dcMaurik(2000) en dcDedemsvaart ( 2002) –Distributiestructuur twee man bezorging

De logistieke opdracht Bezorgen volgens wens van de klant –juiste product –juiste dag –juiste tijdstip –juiste plaats –juiste wijze Tegen de laagst mogelijke kosten voor –klant –wehkamp

Ketenschakels en verbindende stromen in de keten Leveranciers Jobbers Reparatiecenters Klanten Voorraadbeheer Assortimentbeheer Warehousing Retour Distributie Inkomende goederen Factuur Order entry Bestellen

Supply Chain Procesgericht denken en werken Voorraadbeheer : aantallen, levertijden Transport : vervoer van leverancier naar magazijn ( douane, consolidaties,volume) Inslag Magazijnen : leveringsplan, waarde toevoeging Opslag Magazijnen : fysieke beschikbaarheid ; opslag efficiency. Uitslag magazijnen : planning, picken, combinatiegraad Distributie :ritplanning, afspraak nakomen, performance derden Opruimen/afstoten : prijsbepaling, opkoper contracten, vervoer, afstoten non-kwaliteit

Opslag en distributie zendingen retouren 40 landen 700 leveranciers zendingen Wehkamp Maurik m2 Dedemsvaart m2 - meubelen - beeld/geluid - huish.app - kleding - klein technisch zendingen retouren klanten

DC Maurik Dagelijks Klanten ( colli bulklocaties( hoogbouw ), 6500 picklocaties EDI gegevensoverdracht aan Selektvracht Dagelijks 50 trucks met wissellaadbak laden en ‘s nachts pendelen DC Maurik in bedrijf van uur

Twee man bezorging Leveren op gewenste plaats, aansluitservice, meenemen wit- en bruingoed Leveren op gewenste plaats Pendelstructuur ( nacht )Vanuit Maurik Dagelijks naar iedere plaats in Nederland Geen landelijke dekking Levering binnen 1 week en indien gewenst binnen 24 uur Levering gemiddeld na 2 weken Telefonische afspraakSchriftelijke aankondiging Heden1999

Twee man bezorging (2) 45 auto’s en 90 wissellaadbakken 50 auto’s 14 Vervoerders werken samen in DuoDistriNet 15 Vervoerders Niet thuis 3,5 %Niet thuis 7,5% Netto afleveringen 90 %Netto afleveringen 80 % Heden1999

Bezorgen bij de Klant Levering aan consumenten Visitekaartje van het bedrijf Kritisch t.a.v. bezorgtijdstip –24-uurs levering –Op afspraak –voor-/namiddag –Avondbezorging –Zaterdagbezorging

DC Dedemsvaart Dagelijks 30 – klanten palletplaatsen en picklocaties 2 Sorteerinstallaties : klant- en postcode niveau. In bedrijf van 0600 – 0100 EDI gegevensoverdracht aan Selektvracht : T&T Nachtelijk transport van dcD naar SV-depots Selektvracht, 3000 pakjesbezorgers : middag, avond, zaterdag ; 2000 Mail bezorgers. EDI terugmelding door SV : waar en wanneer inclusief eventuele afwijkingen. 93 % binnen 24 uur ; 7 % niet thuis en diversen. Dagelijks gemiddeld retouren van Klanten; binnen twee dagen weer op voorraad.

In Beeld

Procesflow Dedemsvaart

Ketenintegratie goed voor Wehkamp en de klant

After Sales Sales (inbound) ,75 mln Orders, catalogus aanvraag, adres wijzigingen # doorverbinden # doorverwezen 9 mln ,6 mln mln Jimmy ( ) (333) 1,5 mln 1 mln Brieven Contactstromen 3,3 mln TeleMarketing (outbound) 0,3 mln Retourenlijn (345) Informatielijn (364) Betaaltelefoon (345) ? Bestelfax (830) wap.wehkamp.nl IVR InternetPost/faxlive WAP Campagnes (outbound) Klantingangen Analyse huidige situatie Netbellen

Huidige werkwijze Consumenten Front office Distributie- centrum Leveranciers Wehkamp Selektvracht Catalogus Catalogusaanvraag Telefonische order Fax order Schriftelijke order VR order BKR Orderpakket T&T Artikelen Order Krediet- waardigheid Picklist Website order nieuwe/restartikelen E-Picklist Catalogus / info aanvraag (Elektr.) catalogus