Contentmarketing Content maken
The creative adult is the child that survived
Snackable Shareable Searchable
Fundamenten/zaadjes/bakstenen Zie boek Digitaal Marketingplan in 100 dagen van Bert Van Wassenhove (van vorig jaar) Fundamenten: Essentiële informatie Zaadjes: Draagbare stukjes inhoud Bakstenen of keien: bouwstenen van je content marketing strategie
3S model van content Snackable (short & simple) Shareable Searchable
Snackable Cfr zaadjes Newsbites (snel te scannen nieuwsberichten) Foto’s, korte video’s (Vine) Is de aanleiding om iets langers te lezen (cfr keien)
Shareable De snackable content deelt gemakkelijk Doelgroep aanzetten om content te delen (viraal effect) Voorbeeld: retweets (127 tekens), repins, embeds Vragen om te retweeten, repinnen… helpt ook echt! Zorg dat je content ook mobiel goed leesbaar is 7 principe schema https://social.ogilvy.com/the-7-principles-of-social-design-how-to-make-content-shareable/ http://www.slideshare.net/OgilvyWW/the-7-principles-of-social-design-how-to-make-content-shareable
Searchable Maak je content gemakkelijk vindbaar Gebruik goede kernwoorden/tags, die ook de consumenten gebruiken (zie hoofdstuk research) Gebruik de kanalen die je doelgroep gebruikt Monitoren/meten
Thema’s/kanalen Vanuit je content audit en research weet je welke thema’s, welk verhaal en welke kanalen je kan gebruiken Je weet welke content werkt Welke platformen/content types vereist zijn (Instagram, facebook, Slideshare, LinkedIn, Twitter…) Je weet op welke keywords je moet scoren Liever minder maar beter Beter 1 goed artikel dan veel losse flodders op FB, Twitter…
Balanceer je inhoud Mix de toon van je thema’s 60% gemeenschappelijke interesse (tussen jezelf en je klanten) (bvb kaarsmomenten in de wereld) = Top of mind 30% Toegepaste content (bvb Spaas kaarsen voor romantiek) = Productgerichter 10% Zelfpromotie (bvb ‘Speciaal voor klanten: gratis romantisch thuisgeleverd’) = anders ben je enkel een prijsmerk
De 80 regels van Social Media http://www.arteveldehogeschool.be/drupalkarendegroof/module/module_contentmarketing/ppt/80-rules-social-media.jpg http://blogs.adobe.com/digitaleurope/files/2013/08/80-rules-social-media.jpg
Wat geeft veel betrokkenheid? Waardevolle content, onderzoeken, whitepapers Tips, how to, infografiek, content die zorgt voor kennisdelen Heel actueel nieuws, nieuwsbites Humor, infotainment, quotes, stellingen Content die ‘buzzt’ en viraal gaat Content die geschikt is voor eenvoudige curatie door de lezer, gemakkelijk te delen, te retweeten Sociale content waarbij gereageerd kan worden (mening geven, bijdrage leveren) Content die een duidelijke storytelling heeft en in opbouw de gebruiker ergens naartoe neemt
Storytelling
Storytelling Content strategie is de keuze welke richting (thema’s) je gaat bewandelen Het verhaal tijdens die wandeling is storytelling Alles moet dus passen binnen het verhaal dat je wil vertellen Maakt het persoonlijker, je kan er emotie insteken Publiek kan zich identificeren Wil het verhaal verder volgen, deelnemen...
Storytelling Content strategie is de keuze welke richting (thema’s) je gaat bewandelen Het verhaal tijdens die wandeling is storytelling Alles moet dus passen binnen het verhaal dat je wil vertellen Maakt het persoonlijker, je kan er emotie insteken Publiek kan zich identificeren Wil het verhaal verder volgen, deelnemen...
Transmedia storytelling Bij ‘transmedia storytelling’ wordt het verhaal verteld via meerdere autonome mediakanalen Je transformeert je verhaal naar een bepaald mediakanaal, je zorgt er voor dat de vorm optimaal afgestemd is op het medium Je integreert zo verschillende belevingen binnen verschillende kanalen, die zullen het verhaal versterken
Storytelling Storytelling for Brands - Our Storytelling Matrix http://youtu.be/Vr9adE55MzI Iemand heeft de leiding over het verhaal Moet de focus houden Anders heb je veel content en geen verhaal Content zonder doel is doelloos
Structuur in je verhaal Een voorbeeld voor een goed verhaal in een presentatie Het toont ook de mogelijke vertelstructuren http://www.slideshare.net/Eventbrite/three-steps-to-a-kick-presentation Het vervolg van Digital Storytelling, cross- en transmedia storytelling kan je vinden in Powerpoints op www.karendegroof.be
Voorbeelden Viraal branded Will It Blend? – iPad http://youtu.be/lAl28d6tbko Molson Canadian Beer Fridge - Scan Your Passport http://youtu.be/8gper3YkzMg Infotainment Petplan Pet Insurance http://www.pinterest.com/petplan/breed-all-about-it-dogs/ Gemakkelijk te delen British Airways - #lookup in Piccadilly Circus ‘Integrating offline advertising with online marketing, encouraging people to share via the #Lookup hashtag to generate additional promotion via social media’ http://youtu.be/GtJx_pZjvzc
Tone of voice
Brand voice Juiste tone of voice bepalen (inhoud en toon zijn 2 verschillende dingen)
Brand voice
Brand voice
Brand voice
Tone of Voice http://www.slideshare.net/DimitriLambermont/humanize-yourcontent
Content maken
Content genereren Branded content (zelf content creëren) User generated content (earned content) Content curatie (verzamelen en verspreiden van bestaande content)
Zoek herbruikbare content Bepaal welke herbruikbare content (formaten) bestaat (zowel eigen als ‘earned media’) Eigen research, publicaties, archieven… Externe bronnen (partners, concullega’s, organisaties met gedeelde belangen, klanten…) Opinion leaders (je geeft een scoop, je krijgt retweets…)
Branded content
Branded content maken Wordt ook native advertising genoemd Eerst verschillende thema’s definiëren, zie content audit Wie levert de eigen content aan? Eigen medewerkers/journalisten Freelancers Samenwerking/sharen
Content verzamelen Content van medewerkers Hebben voeling met noden doelgroep Ervaren sneller problemen met perceptie/aanbod Hebben ervaring in wederkerende issues Zien opportuniteiten die managment/staff niet zien Ideeën vanuit de werkvloer meer authentiek
Groei gezamelijk Verklaar het nut van de thema’s aan medewerkers Verduidelijk hun rol in de content-creatie/verspreiding Werk aan regelmaat en betrokkenheid Content vragen dat binnen hun werk past Vragen om dingen te sharen zodat iemand anders het kan verwerken (bvb via Delicious, Yammer, Evernote…)
Groei gezamelijk Geef positieve feedback Werk met cijfers (effectiviteit, overzicht conversies) Geef ‘best cases’ Geef inzicht in de focus/planning van volgende periode
Beelden video geluid
Beelden, geluid, video Web is niet tekst-gericht maar visueel/multimediaal Grafiek op Pinterest Filmpje op Vine Interview op YouTube …
Beelden, geluid, video Mensen kijken mensen Hoe meer de lezer zich kan identifieren, hoe beter Niets zo interessant als de mensen achter het verhaal Grote foto’s trekken aandacht en emotie Meme maken = beeld met quote dat zich snel verspreid Plaats een ‘share’ optie waar emotie leeft
Beelden, geluid video
Ook hier keywords Beelden Geluid/video Goede beschrijvingen geven Kies een goede naam voor het beeld (keyword.jpg) ALT tag (maakt de content ook toegankelijk voor blinden) Moeten in Google Images Search hoog scoren! Geluid/video Naam van de Podcast, video Hashtags Goede beschrijvingen geven
Teksten
Eén idee Splits de content op in stukken Eén idee per pagina Beter verschillende kortere artikels dan één heel lang Relaties tussen de pagina’s/ onderwerpen leggen Relatie tussen website en social leggen
Eenvoudige korte structuur Gebruik de structuur van een traditioneel nieuwsbericht 1 kerngedachte Belangrijkste bovenaan Daarna steeds meer detail
Structuur
Richtlijnen Richtlijnen meegeven Aantal woorden per artikel Welke kernwoorden (keywords) gebruikt moeten worden Artikels in Google Nieuws plaatsten
Blog Er zijn vele types blogposts: Instructie Wat-als Informatie Review Vergelijk & contrast Interview Lijstjes Links Wat-als Inspiratie Retorische bedenkingen Case studies Vlogs …
Blog 12 type blogposts http://www.slideshare.net/mikepaul4/12-types-of-blog-posts-kickstart-your-next-teacher-blog-posts
Titels Titels zijn echt belangrijk Een titel moet een belofte inhouden Goede titels leveren zowel ‘shares’ als ‘clicks’
Titels Titels bevatten: Mening Nieuws How to Vraag? Gebod Lijstjes: 7 redenen om ... Getuigenis
Gemiddeld 10 woorden per zin, nooit meer dan 15!
USP/CTA Elke pagina kan een landed page zijn, dus overal USP, call to action Extra aandacht voor homepage, scorende landingspagina’s, bestemmingspagina’s adwords
SEO optimaliseren
Optimaliseer voor SEO Pagina titel Metatags Elke pagina een andere Moet keywords bevatten Deze beschrijving is je resultaat op Google Metatags Keywords en description verzorgen
URL structuur Zorg voor een goede URL Max. 3 levels diep en keyword kort na .be Gebruik – en _ Gebruik keyword als rootdomein
Links Zoveel mogelijk in- en uitgaande links Neem de links op in je pers, vacatures… Breng je content aan in conversaties via social media Als je content engagerend werkt, volgen de links vanzelf Link zelf naar credibele bronnen Best bevatten de links ook keywords
Pagina hiërarchie Goede pagina hiërarchie Maak je artikels scanbaar Eenduidig, 1 idee per pagina Tussentitels (bevatten ook keywords en synoniemen) Woorden vet (bevatten ook keywords en synoniemen) Opsommingen scanbaar Belangrijk voor SEO Structuur titels, tussentitels via headers <H1> <H2>…
Keywords Keywords bepalen, zie content audit
Hashtags #hastags zijn de fora van vandaag Faciliteert gesprekken rond een gezamelijke passie Volg en gebruik de hashtags van het moment Zeker gebruiken op Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest… Bundelen conversaties
Conversaties via hashtags Hashtags bundelen vanuit diverse bronnen #tagboard (https://tagboard.com/)
Conversaties via hashtags Denk steeds op voorhand mee met je publiek Als je een conversatie opent, kan je hem niet meer sluiten
Checklists
Checklist Voor je start met schrijven
Checklist Na het schrijven
Checklist Voor het publiceren
Checklist Voor social
Toppicking
Toppicking Met toppicking worden de interessante, boeiende, soms komische onderdelen van een organisatie of bericht eruit gepikt en in de juiste verpakking naar de juiste kanalen gebracht
Wat de organisatie leuk vindt is niet altijd gelijk aan wat het publiek wil horen. Voorbeeld: een persbericht over een organisatie die nog meer winst heeft gemaakt dan het jaar ervoor is niet voor iedereen boeiend. Een dergelijk bericht zal niet snel viraal gaan over de diverse kanalen. Als de winst werd gerealiseerd door het in de markt zetten van nieuwe producten, dan zou dit een aanleiding kunnen zijn om die marktlancering te verpakken als een fotoverhaal. Dit verhaal kan de lancering tot en met de vermarkting visueel en scanbaar in kaart brengen. Een behind-the-scenes video kan het ontwerp, design, en de productie van de producten kort en snel in beeld brengen met relevante uitleg achter de schermen. De winststijging kan in een infografiek worden verpakt en de toelichting op de jaarcijfers kan live gebeuren via een online webinar. Op die manier trek je het bericht uit elkaar en breng je de verschillende deelonderwerpen (snackable topics) naar de juiste kanalen waar het topic als curated content verder gedeeld kan worden. Als je het goed doet pikt het publiek het op en gaat het viraal.
Toppicking Infografiek voor Pinterest Markante foto voor Instagram Quotes voor Twitter Fotoverhaal voor Facebook Online webinar Behind-the-scenes filmpje voor Youtube Artikel voor blog Storify met reacties uit de social media …
Branded content maken Samengevat
User generated content
User generated content Wordt gemaakt door: de gebruiker/fan/klant/volger = de ‘belever’ door de pers door bloggers, twitteraars, instagrammers… … Dit zijn de ‘earned media’
Stickiness Hiermee wordt de methode benoemd om bezoekers online vast te houden op een website of blog En dat is niet noodzakelijk de content waarnaar ze op zoek waren Hoe langer ze blijven hangen hoe groter de conversie En als je daardoor kan maken dat ze regelmatig terugkomen win je helemaal Opgelet voor contentmoeheid van de gebruikers http://www.slideshare.net/dougkessler/crap-the-content-marketing-deluge
Social proof ‘What is social proof? Put simply, it’s the positive influence created when someone finds out that others are doing something.’ Social proof = delen van meningen, reviews, beoordelingen Door het authentieke karakter is de inhoud meer ‘sticky’ en wordt het beter en meer gedeeld Laat zich moeilijk sturen
Social proof Informele sociale invloed (informational social influence) Experten Beroemdheden Gebruikers (user reviews) ‘Wisdom of the crowds’ ‘Wisdom of your friends’
http://www. slideshare http://www.slideshare.net/FINNPublicRelations/the-new-pr-reality-how-owned-media-and-storytelling-become-a
Influencer marketing ‘In offline context, children, family, friends and colleagues - all are big influencers in the consumers' decision to buy something. In online context, influencers are individuals who have a persuasive voice, authenticity and an audience on the web. Brands can leverage these social influencers to gain voice in user content and feedback surrounding their products.’ Je kan je publiek voordelen bieden, in ruil voor wat indirecte reclame
Influencer marketing Je kan influencer marketing ook omschrijven als een soort digitale marketing, waar een bedrijf of merk focust op het gebruiken (inhuren) van internet persoonlijkheden, die zelf een grote geloofwaardigheid bij hun (groot aantal) volgers hebben opgebouwd. De bedoeling is dat die influencers een goed woordje gaan doen over jou producten, merk, bedrijf of organisatie Dit kan je bekomen door op een goede mannier contact te maken, producten op te sturen, hen uit te nodigen voor (jou) evenementen, soms door hen te betalen. Voorbeeld http://www.girlscene.nl/p/11409/7_modemeisjes_op_youtube
Converseer met je publiek Optimaliseer je pagina voor spontane reacties Wees ook voorbereid op reacties Bepaal op voorhand wie reageert, wanneer en hoe Focus op expertise en oplossingen Accepteer emoties, respecteer mensen, ga niet teveel op in de discussie How can Content Marketing help you pull? Grappig filmpje http://youtu.be/0cxo1aBFV0A
http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change
http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change
http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change
Sharen Multiplicerend effect van social media Doordat een bepaald onderwerp geshared of geretweet wordt is een populair onderwerp prompt héél populair Populariteit voedt deels zichzelf
Digitale mond-tot-mondreclame
Content curatie
‘If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power.’ Seth Godin http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change
Soorten curated content Aggregation: simpel verzamelen van content Elevation: eindconclusies trekken uit bepaalde broncontent in eigen artikel Distillation: de beste meningen, quotes, artikels, slides, foto’s bij elkaar brengen Mashups: een variatie aan curated content bij elkaar brengen als (nieuw) fris geheel Chronology: een timeline van gebeurtenissen samenstellen aan de hand van content van anderen
Aggregation Aggregation is the act of curating the most relevant information about a particular topic into a single location. Often taking the form of catalogue style blog posts which list ‘27 Great Resources For Small Business’ (or similar aggregations). This is the most common form of content curation.
Distillation Distillation is the act of curating information into a more simplistic format where only the most important or relevant ideas are shared. As a result, there may be quite a bit of additional content that is lost for the sake of simplicity
Elevation The smaller ideas that are often shared online in tweets or facebook messages may point to a larger societal trend or shift. Elevation refers to curation with a mission of identifying a larger trend or insight from smaller daily musings posted online. It requires more expertise and analytical ability on the part of the person or organization during the curating. Its benefit is that it can also be the most powerful in terms of sharing new ideas as well.
Mashup Taking two or more pieces of information and fusing them together Merging existing content together is used to create a new point of view. Mashups can offer a way of creating something new while still using content curation as a basis for it because you are building on existing content.
Chronology One of the most interesting ways of looking at the evolution of information is over time Creating a Chronology is a form of curation that brings together historical information organized based on time to show an evolving understanding of a particular topic. This can be a powerful way of retelling history through informational artifacts that exist over time to prove how experiences and understandings have changed.
Bestaand materiaal – eigen verhaal Bij content curatie wordt bestaand materiaal met diverse tools tot een eigen verhaal gemaakt Daarom is het zeer geschikt voor storytelling Bij content curatie draait het om het volgen van de juiste bronnen, content verzamelen en aanpassen en het opnieuw vertellen binnen een eigen verhaal
Checklist Beantwoordt het aan de ‘Why should I care’ test? Is het een universeel verhaal? Verbaast het? Is het een onderwerp dat mensen interessant vinden? Is het nieuw? Iets dat jijzelf nog niet wist? Is het verschillend van de concurrentie? Wordt het systematisch gemeten?
Voorbeelden Chanel met Brad Pitt (Origineel: http://youtu.be/mGs4CjeJiJQ) Parodie in vele vormen, veel gedeeld en hergebruikt 'SNL' spoofs Brad Pitt New Chanel 5 commercial http://youtu.be/xhbqi8VlsLg http://youtu.be/dkaL4xwI1qE …
Tools
Content samenstellen Bronnen samenbrengen Storify (https://storify.com/) is een dienst waarmee je verhalen kan vertellen aan de hand van bronnen uit sociale media. De dienst, mee opgericht door een Belg, bestaat al langer in een websitevariant, maar bestaat ook als app (Apple). How to Do Content Marketing With Storify http://youtu.be/-C3VZZz8oxg Voorbeeld: http://www.flandersdc.be/nl/blog/zo-beleefde-house-marketing-cwf14?utm_content=buffer0033d&utm_medium=social&utm_source=linkedin.com&utm_campaign=buffer en https://storify.com/PaulienPeeters/thom-at-cwf14
Tools voor content verzamelen Overzicht soorten tools: http://www.protopage.com/social-media-monitoring Zie powerpoint: contentmarketing_tools.pptx Roeland Pype https://sites.google.com/site/crossmediaconceptingencreatie/bestanden
Automatiseren
Via IFTTT Via Buffer
Tools voor automatische content curatie IFTTT & Buffer Acties op verschillende platformen automatiseren, bvb Van Evernote naar Facebook, LinkedIn, Twitter… https://ifttt.com/, https://www.evernote.com/, https://bufferapp.com/ Twitter Automation: How To "Auto-Tweet" Blog Posts or RSS feeds http://twitterfeed.com/ Tutorial: http://youtu.be/R8HT-awMRJY
Wel opletten!
Bronnen Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Door Koen Verbrugge How to create change http://www.slideshare.net/Unwired/how-to-create-change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie http://www.handboekcontentstrategie.nl/ Door Patrick Petersen Prezi Content Marketing http://prezi.com/w3-vap6vllmi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share Door Carole Lamarque en Philippe De Puydt
Bronnen The Handy-Dandy Content Audit Template http://johnmccrory.com/category/content-strategy/ Door John McCrory Data voor Content : Een waarschuwend verhaal http://www.slideshare.net/KoenVerbrugge/data-voor-content-complexe-funnels Door Koen Verbrugge Social Proof Is The New Marketing http://techcrunch.com/2011/11/27/social-proof-why-people-like-to-follow-the-crowd/ Door Aileen Lee