LABO 2 – werkgroep participatie –

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Risico’s en gevaren van techniek
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Maatschappelijk Aanbesteden
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Leidinggeven en coachen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Participatie en een Klantenraad
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
LABO 2 – werkgroep participatie –
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Onthaal en service.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Juridische bescherming van dijkrelicten
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Ruimte voor verpleeghuizen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Een vergadering organiseren
Burgerschap Samenwerkend leren
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Human Resources Accounting
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

LABO 2 – werkgroep participatie – 23.6.14

“Omgevingskwaliteit is geen eenduidig gegeven” “Omgevingskwaliteit is een begrip dat in hoge mate subjectief is en door verschillende partijen anders wordt ingevuld”

6 basisvragen voor wg participatie Hoe zorg ik voor evenwicht tussen bottom-up (in functie van lokale draagkracht, lokale kennis) en top-down (strategische en langetermijnvisie en urgente acties)? Welke overlegstructuur is meest aangewezen? Hoe voer je een goede stakeholderanalyse uit? Wie zijn de stakeholders, welke rol zullen ze spelen en welke verantwoordelijkheid dragen ze, nu en in de toekomst? Hoe zorg ik ervoor dat de juiste actoren blijvend betrokken zijn? Hoe kan ik polarisatie tussen actoren overstijgen? Welke praktische technieken bestaan hiervoor? Communicatie. Wat moet gecommuniceerd worden? Naar wie? Wanneer? En hoe? Is dit de taak van VLM? Hoe zorg je dat omgevingskwaliteit een permanente dynamiek blijft en niet stil valt? Hoe zorg je ervoor dat de realisaties op het terrein beheerd/onderhouden worden?

WELKE BOUWSTENEN? Participatie en betrokkenheid Stakeholdermanagement Draagvlak Eigenaarsschap Top-down + bottom-up …

STAKEHOLDERMANAGEMENT ? Stakeholders of Partners? ? Van stakeholders naar partners? ? Identificeren van stakeholders? ? Mappen van stakeholders? ? Stakeholders managen?

ENKELE AANDACHTSPUNTEN … Project ≠ proces Proces ≠ communicatie Vooraleer je stakeholders betrekt, moet je weten waarom je het doet Stakeholders betrekken = verwachtingen creëren. Je geloofwaardigheid gaat er aan als je niet goed weet wat je wil bereiken en als je verwachtingen niet inlost. DUS: ? Wat is meerwaarde/opbrengst die je wil realiseren door stakeholders te betrekken? ? Wanneer ben je tevreden over het betrekken van stakeholders in proces? ? Wat zijn de risico’s om ze niet te betrekken? ? Wat zijn voor- en nadelen van de verschillende scenario’s? ? Hebben we tijd en geld om stakeholders te betrekken?

Wat is een stakeholder? Wie rechtstreeks betrokken is Wie geaffecteerd wordt als de situatie verandert (baat bij heeft, nadelen ondervindt, werk-of leefwijze moet veranderen, …) Wie te winnen heeft bij een verandering van de situatie Wie verliest bij een verandering Wie de touwtjes in handen heeft Wie eventueel de bestaande situatie ondergaat Wie macht heeft om effectief zaken te veranderen Wie aan het stuur zit Wie onrechtstreekse gevolgen kan hebben door veranderingen

Lijst stakeholders maken Eigen kennis en ervaring Brainstorming al dan niet met partners op het terrein Voorstudie Gesprek met enkele sleutelfiguren …

WAAROM STAKEHOLDERANALYSE? Grenzen vervagen – meer (tijdelijke) samenwerkingen en netwerken  SH krijgen meer te zeggen Door een analyse wordt duidelijk wat positie is in de omgeving Complexiteit van de samenleving (met onzekerheden) Snelheid van veranderingen in de omgeving Daarom: goed weten wie SH zijn, wat hun belangen zijn, hoe ze kunnen beïnvloeden, wat ze voor jou kunnen doen Maar ook: stakeholdermanagement is nooit af

Mapping 1 - krachtenveldanalyse (Johnson & Scholes, 2001) Bepaal voor elke stakeholder: De invloed/macht op het proces/de doelstelling (power) Het belang bij het proces/doelstelling (interest)

MAPPING 2 – driedimensioneel model (Mitchel, abell & WOOD, 1997) MACHT = mate waarin SH zijn wil kan opleggen LEGITIMITEIT = mate waarin VLM eisen van de SH als wenselijk, juist en geschikt beschouwt DRINGENDHEID = mate waarin eisen van SH om onmiddellijke aandacht van VLM vragen

Mapping 3 – model wheeler & sillanpaa, 1997 Primaire SH heeft direct belang en oefenen daarom invloed uit Secundaire SH kan grote invloed uitoefenen (reputatie, publieke opinie), maar vertegenwoordigen meer een algemeen belang Sociale stakeholders  directe dialoog Niet-sociale stakeholders  worden vertegenwoordigd door vb NGO’s of rechtenorganisaties

SOCIAAL NIET-SOCIAAL PRIMAIR Personeelsleden Klanten Lokale gemeenschap Leveranciers Zakelijke partners Investeerders … Het milieu Toekomstige generaties SECUNDAIR Regelgevers Belangengroepen Media Academische overheid Concurrenten Milieu-organisaties Mensenrechten-organisaties

Mapping 4 – probleem-frame Anderson, bryson, crosby Zwakke supporters Sterke supporters Zwakke tegenstanders Sterke tegenstanders Supporters Tegen- Standers weinig macht veel macht MACHT

Mapping 5 – participatie-planning Afhankelijk van het onderwerp of de kwestie, is het nodig stakeholders op verschillende manieren te betrekken. De participatie-planning matrix maakt een overzicht van wie je waarvoor nodig hebt om problemen, discussiepunten, vraagstukken aan te pakken.

participatieniveau verwachting wat moet je als VLM doen? Mee beslissen Mandaat als bestuurder Toekennen van budget en middelen Coproduceren Keuzen maken binnen grenzen, een stem binnen beslissingsorgaan Proces om tot beslissingen te komen Échte beslissingsbevoegdheid waardoor iemand groep kan vertegenwoordigen Permanente opvolging ivm stavaza Adviseren Advies geven + betrokken bij wat er mee gedaan wordt Gestructureerd adviesproces Duidelijke keuze welk advies gevolgd wordt of welke elementen van tel Consulteren Mening geven + weten wat er mee gedaan wordt Gestructureerd consultatieproces Toelichting wat met input gedaan w Toelichting welke acties genomen w Informeren Objectieve en relevante informatie Iedereen bereiken die betrokken partij is Opdelen doelgroepen Selectie maken van relevante info/doelgroep

Mapping 6 – visuele analyse Glenn hughes Een visuele voorstelling die: De relatie met de stakeholder aangeeft dmv een lijn Volle lijn = sterke relatie Stippellijn = redelijk Zwakke lijn Een gevoel geeft hoe de stakeholder denkt Grootte van de cirkel zegt iets over de omvang van de relatie, het gewicht, de invloed van de stakeholder De kleur van de cirkel zegt drukt iets uit over de relatie zelf (groen= goed, rood = slecht, geel=matig, zwart=geen mening)

Principes voor SUCCES SH-management Erken en monitor actief bekommernissen van alle legitieme stakeholders Luisteren, communiceren, transparantie met alle stakeholders omtrent behoeften en bijdragen Implementeer processen en werkmethoden die rekening houden met behoeften stakeholders Herken de relaties tussen inspanning en beloning; zorg voor evenwicht Werk actief samen om risico’s te verkleinen of desnoods te ‘vergoeden’ Vermijd activiteiten die radicaal indruisen tegen waarden van relevante stakeholders Erken potentiële conflicten tussen VLM en verzuchtingen relevante stakeholders. De aangeleverde informatie is van hoge kwaliteit De inbreng van de betrokken stakeholders heeft een duidelijke finaliteit en die finaliteit wordt gerespecteerd. De competenties van de stakeholders worden ondersteund en ontwikkeld.