Kwaliteit van de hulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
De Drama Driehoek.
Communicatie ouder-kind
Welkom bij Leefstijl.
….een korte presentatie
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Workshop Knallende ruzie
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Rolpatronen.
Artikel over transactionele analyse
Benieuwd naar wie ik ben ...
De theorie van de dramadriehoek
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Lieve zoon/dochter ....
Levenslessen vriendschap
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Wie ik ben.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
PAD Mindfulness en Yoga
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Workshop klassenmanagement
Volksuniversiteit Zwolle
VERSTERK WAT WERKT.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Omgaan met gevoelens.
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Loopbaan en burgerschap les 3
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Artikel over transactionele analyse
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van de hulpverlening Transactionele analyse Dorien `t Hart HarDo@hr.nl

Oefening Jan Peter http://www.youtube.com/watch?v=wuy7mpUrV5M Verwerk: egotoestanden, transacties, script, opties, hanteren emoties.

Opties Mensen kunnen kiezen welke positie ze kiezen. Dat heet opties. Opties kies je vanuit je Volwassene-positie Als je uit een kruistransactie wilt stappen, kies dan voor de positieve kant van een positie.

Levensposities 1. Ik ben OK, jij bent OK 2. Ik ben OK, jij bent niet OK arrogant, paranoïde, projectief 3. Ik ben niet OK, jij bent OK depressie, minderwaardigheid, overbelast 4. Ik ben niet OK, jij bent niet OK cynisch, zinloosheid, suïcidaal

Script Ga er van uit dat je leven een verhaal is. Beantwoord intuïtief de volgende vragen: Wat is de titel van het verhaal? Wat voor soort verhaal is het? Vrolijk/droevig triomfantelijk/tragisch interessant/vervelend Hoe eindigt het verhaal?

Achtergrond van het script Ouders geven scriptboodschappen, verbaal en vooral ook non-verbaal Het kind neemt op grond hiervan besluiten (emotioneel, onbewust) Het kind zoekt naar situaties die het script bevestigen Doel van het script is een antwoord op de vraag: hoe onvoorwaardelijk bemint te worden Stress zorgt ervoor dat we terugvallen in het script; je bent dan ‘in script’

Drivers Wees sterk Doe je best Maak voort Doe anderen een plezier Wees perfect

Egogram Wat zijn jouw drivers? Wat verbied je jezelf? Wat is je kinderlijke wens / onvervulde behoefte? Wat is je volwassen wens / onvervulde behoefte? http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1404811 https://www.youtube.com/watch?v=m6jhbQN2mbA

Contra-injuncties, injuncties en permissies Contra-injunctie = boodschappen / bevelen vanuit de Ouder van de ouder. Voorbeeld: blz. 43 van de reader Injunctie = een (vaak non-verbale) negatieve boodschap van het Kind in de ouder Een injunctie is vaak als gevolg van tekorten in de jeugd van de ouder zelf Permissie = een uitnodiging om dichterbij te komen

De 12 injuncties: Besta niet Wees niet belangrijk Wees niet jezelf Hoor er niet bij Wees geen kind Kom niet dichtbij Groei niet op Wees niet gezond Slaag niet Denk niet Doe niets Voel niet Episcript = de ouder geeft de hete aardappel door: ik hoop dat het jou overkomt, dan overkomt het mij niet (transgenerationeel)

Rechtvaardiging Cliënten spelen een spel waarmee ze hun omgeving van vroeger nabootsen. Als de omgeving meewerkt wordt het script bevestigd.

Hoe een script te veranderen Wees je bewust van het script Herschrijf het toneelstuk / bedenk een andere afloop Stel tegenover de injuncties / drivers (positieve) allowers

Opvoedstijlen en omgaan met emoties 1. Afkeurende opvoeders: emoties zijn verwarrend en lastig, dus worden ze genegeerd en bestraft. Er wordt niet achter gedrag gekeken. Huilen = manipuleren, boosheid = brutaal Angst van de opvoeder is de greep te verliezen op zichzelf of het kind.

2. Laissez-faire opvoeders: Emoties zijn welkom en krijgen alle ruimte. Hierdoor ontbreekt de begrenzen, ouders staan minder ‘boven’ de emotie en kunnen dus niet zo goed coachen. Er wordt niet gekeken achter de emoties. Het gaat hier soms om onvermogen van de opvoeder vanuit de eigen jeugd of als tegen-reactie tegen de eigen opvoedstijl.

3. Niet-ontvankelijke opvoeders: Emoties bestaan niet echt en zijn verwarrend. Ze moeten zo snel mogelijk weggepoetst worden, want ze zien graag het kind gelukkig. Conflicten worden niet besproken. Angst van de opvoeder is dat het kind ongelukkig wordt door bepaalde emoties toe te laten.

4. Emotioneel coachende opvoeders: Emoties zijn waardevol, mits begrensd. Er is ruimte voor de emoties en ze zijn een aanleiding om het eigen gedrag te onderzoeken. Deze opvoeders kunnen boos zijn op hun kinderen én hun excuses aanbieden wanneer ze te ver zijn gegaan.

Hoe was het bij jou?

http://www. novatv. nl/index. cfm. ln=nl&fuseaction=videoaudio http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=5417# http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1398875 (Overdracht – tegenoverdracht)