BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Van uitleggen leer je het meest
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Begeleid zelfstandig leren
BattleBots The school battle.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Van idee tot digitaal materiaal
Sociale media op school
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Kennis - Intelligentie
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Onze nieuwe rekenmethode
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Visie & Strategie.
Handelingsplannen.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Programmeren. programmeren unplugged programmeren Deel 1: unplugged programmeren.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Reclame Masters | Ik en reclame!
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Coaching week Rotterdam Academy.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Programmeren met kinderen
Programmeren met kinderen
Presentatie EduCheck SOML
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Vragen, wat voor vragen?.
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Thema 6 : Vreemde talen leren
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
Introductiebijeenkomst ONS Platform
Les 1 WAT IS PROGRAMMEREN?
GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario Michel Fiege.
Activernde didactiek & passende werkvormen
“Context-concept in je eigen lessen”
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO

WELKOM BIJ BOMBERBOT! Primair Onderwijs: 7 – 12 jaar “Het is onze missie om jongens en meisjes over de hele wereld computationele denkvaardigheden bij te brengen.”

BOMBERBOT LEERDOELEN PROGRAMMEERVAARDIGHEDEN VOOR HET LEVEN! 21st CENTURY SKILLS + FUNDAMENTELE PROGRAMMEERCONCEPTEN + RUIMTELIJK REDENEREN COMPUTATIONELE DENKVAARDIGHEDEN = PROGRAMMEERVAARDIGHEDEN VOOR HET LEVEN!

WAT IS COMPUTATIONEEL DENKEN? v ABSTRACTIE ALGORITMISCH DENKEN ONTLEDEN PATROONHERKENNING

WAAROM PROGRAMMEREN? 1. Begrip van de wereld om ons heen Kinderen gebruiken veel technologie, maar begrijpen vaak niet hoe het precies werkt. 2. Van gebruikers naar makers Creativiteit in het ontwikkelen van eigen technologiëen 3. Toekomstperspectief In 2020 tekort aan ICT-ers verwacht (900.000). Iedereen krijgt te maken met technologie. 4. Ontwikkeling andere vaardigheden Samenwerken, ruimtelijk redeneren, computationeel denken.

WAT IS BOMBERBOT? Bomberbot is een volledig lespakket voor docenten in het basisonderwijs om ook zonder programmeerkennis op een eenvoudige en leuke manier programmeerlessen te geven. Kinderen (7 -12 jaar) leren fundamentele concepten die in elke programmeertaal terug komen. In Bomberbot werken zij met een visuele programmeertaal, maar kunnen zij ook aan de slag met daadwerkelijke code.

BOMBERBOT LESSEN Les 0: Mediawijsheid Internet, accounts, online veiligheid Les 1: Wat is programmeren? Overal om ons heen, wij kunnen dit ook, hoe werkt Bomberbot? Overige lessen: fundamentele programmeerconcepten Sequenties, for loops, untill loops, algoritmes, functies, conditionals en variabelen Ook te doceren ZONDER programmeerkennis dankzij: Lesplan, presentatie, game en antwoordengids

LESINHOUD Voorbereiding leerkracht: 20 - 40minuten Doornemen lesplan, Powerpoint, Missie & Antwoordengids Gemiddelde lesduur: 60 minuten Herhaling (5 minuten) Conceptuitleg (10 minuten) Unplugged Activiteit (10 minuten) Klassikaal oefenen van levels (10 minuten) Missie (20 minuten) Terugkoppeling (5 minuten)

MISSIES Toepassen van programmeerconcepten om het meest efficiënte programma te schrijven Leerlingen passen hun kennis iedere les toe in de online game (Missie). Het doel in elk level is om in zo min mogelijk stappen alle sterren te verzamelen en robijnen te verwoesten. Het gebruiken van de programmeerconcepten leidt tot betere oplossingen en hogere scores.

AAN DE SLAG INTRODUCTIEGIDS EN LESSEN Alles wat je nodig hebt om te beginnen KLAS AANMAKEN Naam klas + toegangscode LEERLINGEN TOEVOEGEN Tijdens Les 0 of als docent zelf toevoegen MISSIE EN LEVEL INSTELLINGEN Missies en levels naar wens vergrendelen

MISSIES ONTGRENDELEN De Missies zijn gesorteerd op moeilijkheidsgraad en programmeer-concept. Om te voorkomen dat leerlingen Missies in de verkeerde volgorde spelen, zijn de Missies (behalve Missie 1) vergrendeld. Vergeet niet voor iedere les de Missie te ontgrendelen, zodat de leerlingen de levels kunnen spelen. Klik op het tandwiel-icoon. Voorbeeld: Groep 7 & 8 kunnen Missie 2 spelen.

LEVELS ONTGRENDELEN Er zijn twee soorten spelmogelijkheden in elke Bomberbot Missie. 1. Reguliere spelmodus: Leerlingen moeten een level eerst oplossen voordat zij verder kunnen naar het volgende level. 2. Vrij Spelen: Leerlingen kunnen alle levels binnen de Missie spelen. Voorbeeld: oep 7 & Alle levels in Missie 2 zijn ontgrendeld voor Groep 7 (Vrij Spelen). Levels in Missie 2 zijn vergrendeld voor Groep 8. Zij moeten eerst level 1 oplossen voor ze naar level 2 kunnen (reguliere spelmodus).

EVALUATIE EVALUATIE IN HET PLATFORM ZELF-EVALUATIE LEERLINGEN Hoeveel sterren na oplossen level? Totaalscore? EVALUATIE IN HET PLATFORM Voortgang per leerling per missie PRAKTIJK EVALUATIE Unplugged Level Maker

UNPLUGGED LEVEL MAKER

MAAK JOUW EIGEN ALGORITMES! UNPLUGGED LEVEL MAKER UNPLUGGED LEVEL MAKER MAAK JOUW EIGEN LEVELS MAAK JOUW EIGEN OPLOSSING GEEF STERREN

MAAK JOUW EIGEN ANTWOORDENGIDS!

LEVELS ONLINE OPSLAAN

AAN DE SLAG MET CODE

VRAGEN? www.bomberbot.com/faq hello@bomberbot.com