BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
WELKOM BIJ BOMBERBOT! Primair Onderwijs: 7 – 12 jaar “Het is onze missie om jongens en meisjes over de hele wereld computationele denkvaardigheden bij te brengen.”
BOMBERBOT LEERDOELEN PROGRAMMEERVAARDIGHEDEN VOOR HET LEVEN! 21st CENTURY SKILLS + FUNDAMENTELE PROGRAMMEERCONCEPTEN + RUIMTELIJK REDENEREN COMPUTATIONELE DENKVAARDIGHEDEN = PROGRAMMEERVAARDIGHEDEN VOOR HET LEVEN!
WAT IS COMPUTATIONEEL DENKEN? v ABSTRACTIE ALGORITMISCH DENKEN ONTLEDEN PATROONHERKENNING
WAAROM PROGRAMMEREN? 1. Begrip van de wereld om ons heen Kinderen gebruiken veel technologie, maar begrijpen vaak niet hoe het precies werkt. 2. Van gebruikers naar makers Creativiteit in het ontwikkelen van eigen technologiëen 3. Toekomstperspectief In 2020 tekort aan ICT-ers verwacht (900.000). Iedereen krijgt te maken met technologie. 4. Ontwikkeling andere vaardigheden Samenwerken, ruimtelijk redeneren, computationeel denken.
WAT IS BOMBERBOT? Bomberbot is een volledig lespakket voor docenten in het basisonderwijs om ook zonder programmeerkennis op een eenvoudige en leuke manier programmeerlessen te geven. Kinderen (7 -12 jaar) leren fundamentele concepten die in elke programmeertaal terug komen. In Bomberbot werken zij met een visuele programmeertaal, maar kunnen zij ook aan de slag met daadwerkelijke code.
BOMBERBOT LESSEN Les 0: Mediawijsheid Internet, accounts, online veiligheid Les 1: Wat is programmeren? Overal om ons heen, wij kunnen dit ook, hoe werkt Bomberbot? Overige lessen: fundamentele programmeerconcepten Sequenties, for loops, untill loops, algoritmes, functies, conditionals en variabelen Ook te doceren ZONDER programmeerkennis dankzij: Lesplan, presentatie, game en antwoordengids
LESINHOUD Voorbereiding leerkracht: 20 - 40minuten Doornemen lesplan, Powerpoint, Missie & Antwoordengids Gemiddelde lesduur: 60 minuten Herhaling (5 minuten) Conceptuitleg (10 minuten) Unplugged Activiteit (10 minuten) Klassikaal oefenen van levels (10 minuten) Missie (20 minuten) Terugkoppeling (5 minuten)
MISSIES Toepassen van programmeerconcepten om het meest efficiënte programma te schrijven Leerlingen passen hun kennis iedere les toe in de online game (Missie). Het doel in elk level is om in zo min mogelijk stappen alle sterren te verzamelen en robijnen te verwoesten. Het gebruiken van de programmeerconcepten leidt tot betere oplossingen en hogere scores.
AAN DE SLAG INTRODUCTIEGIDS EN LESSEN Alles wat je nodig hebt om te beginnen KLAS AANMAKEN Naam klas + toegangscode LEERLINGEN TOEVOEGEN Tijdens Les 0 of als docent zelf toevoegen MISSIE EN LEVEL INSTELLINGEN Missies en levels naar wens vergrendelen
MISSIES ONTGRENDELEN De Missies zijn gesorteerd op moeilijkheidsgraad en programmeer-concept. Om te voorkomen dat leerlingen Missies in de verkeerde volgorde spelen, zijn de Missies (behalve Missie 1) vergrendeld. Vergeet niet voor iedere les de Missie te ontgrendelen, zodat de leerlingen de levels kunnen spelen. Klik op het tandwiel-icoon. Voorbeeld: Groep 7 & 8 kunnen Missie 2 spelen.
LEVELS ONTGRENDELEN Er zijn twee soorten spelmogelijkheden in elke Bomberbot Missie. 1. Reguliere spelmodus: Leerlingen moeten een level eerst oplossen voordat zij verder kunnen naar het volgende level. 2. Vrij Spelen: Leerlingen kunnen alle levels binnen de Missie spelen. Voorbeeld: oep 7 & Alle levels in Missie 2 zijn ontgrendeld voor Groep 7 (Vrij Spelen). Levels in Missie 2 zijn vergrendeld voor Groep 8. Zij moeten eerst level 1 oplossen voor ze naar level 2 kunnen (reguliere spelmodus).
EVALUATIE EVALUATIE IN HET PLATFORM ZELF-EVALUATIE LEERLINGEN Hoeveel sterren na oplossen level? Totaalscore? EVALUATIE IN HET PLATFORM Voortgang per leerling per missie PRAKTIJK EVALUATIE Unplugged Level Maker
UNPLUGGED LEVEL MAKER
MAAK JOUW EIGEN ALGORITMES! UNPLUGGED LEVEL MAKER UNPLUGGED LEVEL MAKER MAAK JOUW EIGEN LEVELS MAAK JOUW EIGEN OPLOSSING GEEF STERREN
MAAK JOUW EIGEN ANTWOORDENGIDS!
LEVELS ONLINE OPSLAAN
AAN DE SLAG MET CODE
VRAGEN? www.bomberbot.com/faq hello@bomberbot.com