Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden Het Noorden beter bereikbaar
Programma 14:45 uur tot 15:00 uur Inloop 15:00 uur start plenaire toelichting - Introductie project ESGL - Doelstelling - Contracten - Planning 16:15 uur Individuele vragen 16:30 uur Afsluiting
Volle treinen op traject Leeuwarden - Groningen Capaciteitsproblemen in de spits en geen optimale aansluitingen
Resultaat voor de reiziger na project ESGL Snel en vaker kunnen reizen Comfortabel reizen door meer zitplaatsen Minder volle stoptreinen Betere aansluitingen
Doelstelling project ESGL Zo snel als mogelijk een extra sneltrein Zo snel als mogelijk langere treinen Binnen beschikbare budget
Toekomstig treinproduct Lw-Gn
Context van het project ESGL Ministerie IenM formeel opdrachtgever (zuiderzeelijn gelden) Inhoudelijk opdrachtgevers zijn provincies Fryslân en Groningen ProRail aanbestedende dienst en uitvoerder Programma Noord Nederland Tracéwet plichtig (publicatie OTB gepland in augustus 2015, TB 1 jaar later) € 137 miljoen excl. BTW investeringsbudget Waarvan € 34 miljoen excl BTW aanvullende bijdragen van provincies Groningen en Fryslân
Aandachtspunten van de provincies Betrokkenheid gemeenten Betrokkenheid Omgeving Kansen voor regionale MKB Duurzaamheid Stage- en leerplekken, Social Return on Investment
Maatregelen
Zorgpunten Lokale inpassingsproblematiek en (weerstand uit) omgeving Veel raakvlak projecten Reizigershinder door de werkzaamheden Snelle en goede oplevering van het project, met kwaliteit (indienststelling 2 september 2018) Slechte bodem gesteldheid (beinvloed nieuwe en bestaande baan) Wijzigingen Overdracht aan beheerder
Zorgpunten wegnemen door Het werk op kwaliteit te gunnen (indicatie 70%) Goede afspraken maken met raakvlak projecten Goede uitgangspunten vaststellen met vervoerders (12 kaders) Diepgaand onderzoek naar bodemgesteldheid Scope vaststellen Inbeheername Grote Projecten
Best Value Procurement Beste partij wordt gecontracteerd Partijen onderscheiden zich op kwaliteit Gericht op risicobeheersing en kansen Opdrachtnemer specificeert de oplossing, de werkmethode en de voortgangsrapportages Prestaties worden meetbaar Houding en gedrag: - Opdrachtnemer stelt zich proactief op - Opdrachtnemer is de expert en adviseur - Opdrachtgever bewaakt doelstellingen
Kenmerken bouwcontracten West, Midden en Oost D&C UAV-GC 2005 SROI Vaste Som met plafondprijs, met reken- en tendervergoeding Gevraagde erkenningen: Treinbeveiliging en Spoorwerk Gunningscriteria EMVI: - Inschrijfsom - Kwaliteit (BVP) - Prestatiemeting - Co2 prestatieladder - Veiligheidsladder
Aanbestedingsplanning De 3 contracten na elkaar op de markt Start met belangstellingsregistratie Belangstellingsregistratie maart/april 2015 Gunning sept/oktober 2015
Contracten
Contract West Leeuwarden West Contract West Onderdoorgang Hurdegaryp Weg-infra aanpassingen Fryslân Geluidsschermen Spoor, beveiliging en perrons Onderdoorgang Hurdegaryp Halte Camminghaburen Leeuwarden Halte Hurdegaryp Halte Veenwouden Halte Zwaagwesteinde Halte Buitenpost Halte Achter de Hoven Onderdoorgang Hurdegaryp West
Contract West : maatregelen (1) Station Leeuwarden: - Spoor 8 wordt met 6 meter verschoven naar het westen - het spoor gaat onder de stationskap - het spoor wordt geschikt gemaakt voor het halteren van treinen van 168 meter.
Contract West : maatregelen (2) Aanpassen overwegen Fryslan (o.a. Schrans, Suderwei) Snelheidsverhoging Leeuwarden – Veenwouden (130 km/h) Verlengen perrons Leeuwarden, Camminghaburen, Hurdegaryp, Veenwouden, Zwaagwesteinde, Buitenpost Saneren station Achter de Hoven Geluidsschermen en raildempers
Contract West : maatregelen (3) Onderdoorgang Hurdegaryp inclusief aansluiting op de Centrale As
Contract West : doelstellingen Streven naar een maximale tevredenheid van de omgeving Maximaal rekening houden met voorzienbare andere projecten en de raakvlakken hiermee goed beheersen. Hinder voor de vervoerders en daarmee de reizigers maximaal beperken De gevolgen van wijzigingen in het werk maximaal beperken en zo goed mogelijk inpassen in de opdracht
Contract West : aandachtspunten Stationsomgeving Leeuwarden (o.a. raakvlak projecten gemeente Leeuwarden, Fietsenstalling, OV-chipkaart-poortjes) Culturele hoofdstad 2018 Leeuwarden : gevolg: geen werkzaamheden in 2018! Hurdegaryp: Samenwerking met project De Centrale As
Contract Midden Midden Contract Midden Mogelijke Halte Hoogkerk Weg-infra aanpassingen Groningen Geluidsschermen (dubbel) Spoor, beveiliging en perrons Contract Midden Mogelijke Halte Hoogkerk Halte Grijpskerk Halte Zuidhorn Midden
Contract Midden : maatregelen (1) 8 km verdubbelen spoor Zuidhorn - Groningen Verlengen perrons Grijpskerk en Zuidhorn Snelheidsverhoging Grijpskerk – Hoogkerk (naar 120 km/h) Vernieuwen kunstwerken Zuidhorn (Fanerweg, Zuidwending) Aanpassen/saneren overwegen provincie Groningen Geluidsschermen en raildempers
Contract Midden : maatregelen (2) Realiseren keerspoor Zuidhorn: - Het keerspoor wordt ingekort met tenminste 15 meter om de impact op de omwonenden te verminderen. - Het keerspoor wordt geschikt voor het halteren van treinen met een lengte van 56 meter
Contract Midden: doelstellingen Op 2 september 2018 gereed zijn van de spoorinfrastructuur om de extra sneltrein in dienst te stellen. Streven naar een maximale tevredenheid van de omgeving Hinder voor de vervoerders en daarmee de reizigers maximaal beperken Maximaal rekening houden met voorzienbare andere projecten en de raakvlakken hiermee goed beheersen. De gevolgen van wijzigingen in het werk maximaal beperken en zo goed mogelijk inpassen in de opdracht
Contract Midden : aandachtspunten Stabiliteit huidige en nieuwe baan Bereikbaarheid werkgebied voor intensief bouwverkeer Veiligheid van bouwverkeer in de omgeving Het contract bepaalt de indienststellingsdatum Raakvlak met transferium Zuidhorn en toekomstig project station Hoogkerk
Contract Oost Hoornse Diep Onderdoorgang Paterswoldseweg Groningen Weg-infra aanpassingen Groningen Geluidsschermen Spoor en beveiliging
Contract Oost : maatregelen (1) Onderdoorgang en toeritten Paterswoldseweg Saneren overweg Paterswoldseweg Saneren Bailey brug Verhogen spoor thv Paterswoldseweg Saneren en aanleg opstelsporen Geluidsschermen en raildempers
Contract Oost : maatregelen (2) Visualisatie Onderdoorgang en toeritten Paterswoldseweg
Contract Oost: doelstellingen Zo spoedig mogelijk in gebruik nemen van de onderdoorgang Paterswoldseweg voor wegverkeer (auto, fiets en voetganger) en de HOV-busbaan. Streven naar een maximale tevredenheid van de omgeving. Maximaal rekening houden met voorzienbare andere projecten en de raakvlakken hiermee goed beheersen. Hinder voor de vervoerders en daarmee de reizigers maximaal beperken. De gevolgen van wijzigingen in het werk maximaal beperken en zo goed mogelijk inpassen in de opdracht
Contract Oost : aandachtspunten Inpassing in stedelijk gebied Inpassing van HOV-busbaan Bedrijfsvoering in omgeving niet aantasten (BAT Niemeyer, Coop supermarkt) Zeer betrokken omgeving : weerstand omgeving (TOL) Raakvlak met project Spoorzone Groningen en Zuidelijke Ringweg Vormgeving Fysieke ruimte beperkt Schade aan omgeving tijdens bouw (in relatie tot gaswinning)
Projectplanning Analyse zienswijzen OTB/MER Analyse Bezwaren Tracébesluit en KB t.b.v. start uitvoering en deelopdracht 2 Start tracewet plichtige werkzaam-heden ja Aanbe-steding Voorbereiding Bouw Afbouw en decharge 2015 2016 2017 2018 2019 2020 e.v. Publicatie MER/OTB Publicatie KB Gerechtelijke uitspraak Grond onteigening Publicatie Tracé Besluit 1e Extra Sneltrein 2 sept 2018 Tracé Besluit onherroepelijk
Verzoek om evaluatieformulier in te vullen: Wat zou je wensen van de opdrachtgever? Worden er onhaalbare vragen aan de markt gesteld? Wat vind je van deze aanpak om een marktpartijen bijeenkomst te houden, voor de start aanbesteding? Is er nog iets anders, wat je kwijt wilt?
En nu…. Is er gelegenheid tot het bekijken van de panelen en vragen te stellen.